Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 19/7 2019, 18:08 (1736 dage siden)

Jeg lod mine børnebørn lege med mine Heljan MY og MX. Desværre skete der et eller andet med dem. Nu er der kun lys i venstre side.
Har i nogen ide om hvad der kan være galt?
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 20/7 2019, 08:48 (1735 dage siden) @ erikit

Da jeg ikke har fået et eneste svar vil jeg uddybe mit spørgsmål lidt.
Som tidligere beskrevet i en anden tråd byggede jeg en lille togbane på gulvet efter min hjemkomst med en masse skinner.
Jeg kører 2 skinne med en Roco z21 multimaus epoke III
Da mine børnebørn kom på besøg ville de gerne lege med mine Heljan MY 44503-44514 og MX 43403-43414, med Esu Loksound 4.0
Før de begyndte at lege med dem var der lys i alle 3 lygter i kørselsretningen. Efter deres leg var der kun lys i lygten i venstre side i kørselsretningen.
Jeg har læst om at nogle lokomotiver kun lyser i en side, men det gælder vel ikke for epoke III, eller har jeg misforstået det?

Jeg ved ikke hvad der er sket. Da banen er opbygget på gulvet kan de jo ikke være "væltet" rundt og derved have taget skade. Jeg havde via z21 sat makshastigheden ned, så det ikke kunne ske.

Kan børnebørnene have sat dekoderen tilbage til fabriksindstilling eller lignende?
Det kan sikkert ikke være det, vel?

Er der nogen af jer, der kan have en ide om hvad der er galt?
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Morten Flindt, 20/7 2019, 15:00 (1735 dage siden) @ erikit

Da jeg ikke har fået et eneste svar vil jeg uddybe mit spørgsmål lidt.
Som tidligere beskrevet i en anden tråd byggede jeg en lille togbane på gulvet efter min hjemkomst med en masse skinner.
Jeg kører 2 skinne med en Roco z21 multimaus epoke III
Da mine børnebørn kom på besøg ville de gerne lege med mine Heljan MY 44503-44514 og MX 43403-43414, med Esu Loksound 4.0
Før de begyndte at lege med dem var der lys i alle 3 lygter i kørselsretningen. Efter deres leg var der kun lys i lygten i venstre side i kørselsretningen.
Jeg har læst om at nogle lokomotiver kun lyser i en side, men det gælder vel ikke for epoke III, eller har jeg misforstået det?

Jeg ved ikke hvad der er sket. Da banen er opbygget på gulvet kan de jo ikke være "væltet" rundt og derved have taget skade. Jeg havde via z21 sat makshastigheden ned, så det ikke kunne ske.

Kan børnebørnene have sat dekoderen tilbage til fabriksindstilling eller lignende?
Det kan sikkert ikke være det, vel?

Er der nogen af jer, der kan have en ide om hvad der er galt?
Erik

Hejsa,

Det lyder snarere som om, at du skal sætte dekoderen tilbage til fabriksindstillingerne jf. manualen. Umiddelbart vil jeg mene, at det ikke er fabriksindstilling med lys i kun venstre side.

--
Med vanlig venlig hilsen
אתה אדם סקרן, הא

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 20/7 2019, 16:31 (1735 dage siden) @ Morten Flindt

Hej Morten Flindt
Det vil jeg prøve.
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/7 2019, 16:55 (1735 dage siden) @ erikit

Hej Morten Flindt
Det vil jeg prøve.
Erik

Hej Erik,

Ja, prøv dig frem. Det er sikkert en god anledning til at blive lidt mere fortrolig med det digitale (som jeg i øvrigt ikke har noget indblik i).

Venlig hilsen
Morten

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 20/7 2019, 19:57 (1735 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten Flint Larsen

Jeg har sat begge lokomotiver og Roco z21 tilbage til fabriksindstilling, men det hjalp desværre ikke.
Mine børnebørn er 26 og 28 år. De har selv hver en modeljernbane, den er godt nok analog. De går i den samme modeljernbane klub, hvor de også har en digital bane. Jeg har talt med dem og de siger at de intet har gjort og jeg har ikke nogen grund til at tvivle på hvad de siger.

Jeg må prøve at kontakte Heljan de kan måske hjælpe.
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af ptmadsen, Haderslev, 20/7 2019, 20:04 (1735 dage siden) @ erikit
redigeret af ptmadsen, 20/7 2019, 20:11

Hej
Jeg undres. Du har fortalt os at du er en ældre og ikke særlig mobil Herre som er IT uddannet. Du har tidligere kørt 3 skinne analog,og nu ønsker du at skifte til 2 skinne digital drift.
Du har på det seneste indkøbt en ROCO z21 central og gjort et vildt indkøb af Pico skinner og fred være med det. Herefter lader du børnebørnene lege med toget uden tilsyneladende selv at have sat dig ind i hvordan det digitale system indstilles og virker.
Børn og unge mennesker taster ofte uden at tænke over følgerne. I langt de fleste tilfælde er der mulighed for at komme tilbage til Square One. I dette tilfælde ved at resette decoderen til factory indstilling. Nu er factory indstilling i langt de fleste tilfælde ikke decoder fabrikantens indstilling men derimod som i dette tilfælde, Heljan / lokomotiv fabrikantens indstilling, vær opmærksom på det. Dette gælder lokomotiver der er leveret med decoder, monteret og indstillet af lokomotiv fabrikanten.
Inden du udfører en reset af decoderen, prøv lige dine funktionstaster, det kunne jo tænkes at der blot var slukket for de lys du mener at mangle. Og tag så at læse og ikke mindst forstå den manual der tilhører din decoder.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 20/7 2019, 22:38 (1735 dage siden) @ ptmadsen

Hej ptmadsen.
Tak for dit svar. Du har selvfølgelig ret hele vejen i gennem.
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 28/7 2019, 12:48 (1727 dage siden) @ erikit

Hej
Jeg har købt en ESU lokprogrammer og nu virker lyset igen. Jeg fik hjælp fra Heljan.
Tak for alle de gode råd jeg har modtaget. Dem er jeg virkelig glade for.
Med venlig hilsen
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 6/8 2019, 16:37 (1718 dage siden) @ erikit

Hej
Jeg har købt en ESU lokprogrammer og nu virker lyset igen. Jeg fik hjælp fra Heljan.
Tak for alle de gode råd jeg har modtaget. Dem er jeg virkelig glade for.
Med venlig hilsen
Erik

Det er virkelig en fantastisk ting at eje en ESU lokprogrammer. Den kan utrolig meget.
Der er dog en ting jeg er usikker på og det er hvor mange lamper, der skal være tændt (i kørselsretningen) på Heljans MY 1118 og MX 1026 begge epoke III.

Jeg har søgt på internettet om lyssætning til MY 1118 og MX 1026 og det giver forskellige muligheder. Nogen har alle 3 lygter tændt og andre kun det øverste og det til venstre (i kørselsretningen).
Hvad er det korrekte når vi taler epoke III?
Med venlig hilsen
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Lars Møller Jensen, 6/8 2019, 18:44 (1718 dage siden) @ erikit

Jeg har søgt på internettet om lyssætning til MY 1118 og MX 1026 og det giver forskellige muligheder. Nogen har alle 3 lygter tændt og andre kun det øverste og det til venstre (i kørselsretningen).
Hvad er det korrekte når vi taler epoke III?
Med venlig hilsen
Erik

Hej Erik,

Dagtid intet lys,
nattetid øverste lanterne
med nedblænding ved togmøde og indkørsel på stationer til en af de nederste.
Kendingssignal for særtog den øverste og en af de nederste nattetid,
Hvid skive nede dagtid.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 6/8 2019, 19:26 (1718 dage siden) @ Lars Møller Jensen
redigeret af erikit, 6/8 2019, 19:30

Hej Erik,

Dagtid intet lys,
nattetid øverste lanterne
med nedblænding ved togmøde og indkørsel på stationer til en af de nederste.

Tak for dit svar Lars Møller Jensen. Jeg har godt nok en ESU programmer, men den kan jo ikke styre nedblænding ved togmøde og indkørsel på stationer

Kendingssignal for særtog den øverste og en af de nederste nattetid,

Ok! Så er mine tog særtog ;-) for jeg har lys i den øverste og den venstre i kørselsretningen. Jeg kan dog slukke for den øverste eller den nederste.

Hvid skive nede dagtid.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hvordan kan jeg styre lyssætningen ved togmøde og indkørsel på stationer. Er der nogen, der ved det?
Med venlig hilsen
Erik

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Erling Pedersen, 6/8 2019, 20:49 (1718 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Lars.

Jeg kan ikke i mine sikkerhedsreglementer finde denne pasus : med nedblænding ved togmøde og indkørsel på stationer til en af de nederste.

Samt denne : Hvid skive nede dagtid.

Hvorfra har du denne udlægning ?

Jeg kan ikke finde dem ?

Hvid plade bruges efter de sikkerhedreglementer jeg har kun for at vise efterfølgende tog er særtog !

Venlig hilsen Erling.

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Erling Pedersen, 7/8 2019, 07:56 (1717 dage siden) @ Erling Pedersen
redigeret af Erling Pedersen, 7/8 2019, 08:03

Det Var i Signalreglementer jeg ledte og fandt ikke svar ?

Kan se hvid skive for særtog, men ikke placering, oppe eller nede.

Hilsen Erling.

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af Lars Møller Jensen, 14/8 2019, 08:07 (1710 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Lars.

Jeg kan ikke i mine sikkerhedsreglementer finde denne pasus : med nedblænding ved togmøde og indkørsel på stationer til en af de nederste.

Samt denne : Hvid skive nede dagtid.

Hvorfra har du denne udlægning ?

Jeg kan ikke finde dem ?

Hvid plade bruges efter de sikkerhedreglementer jeg har kun for at vise efterfølgende tog er særtog !

Venlig hilsen Erling.

Hej Erling,

Angående nedblænding så bygger det på egne observationer i driften, det er jo heller ikke en sikkerhedsgrej at undgå at blænde den mødende lokomotivfører eller de rejsende, men et almindeligt hensyn ligesom i biltrafikken.
Du må nok læse det ældre SR lidt bedre for det med at vise at der fulgte et særtog gjorde man bag på toget, det var et underretningssignal og havde nummer 72 og 73. Det var togførerens ansvar at anbringe disse skiver, som var til for underretning af banepersonale og ledvogtere langs linjen om særtog.
På MY sad særtogsskiven forneden, dette var et kendingssignal og havde nummer 65.
I SIR af 1944 står det i originaludgaven (rundremisens) på siderne 118 og 130, efter reglementets sidenummerering.
Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af bl, 7/8 2019, 11:01 (1717 dage siden) @ erikit

Hej Erik!

Kender du denne side: Signaler?

--
Bjarne Larsen

Kun lys i venstre side i kørselretningen

af erikit, Hundested, 7/8 2019, 12:21 (1717 dage siden) @ bl

Hej Bjarne Larsen
Nej jeg kendte ikke den side.
Tusinde tak for linket. Det fortæller det jeg gerne ville vide.
Mvh
Erik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak