Nye koblinger

af erikit, Hundested, 16/7 2019, 15:09 (1718 dage siden)

Efter hjemkomst med mange skinner kunne jeg ikke lade være med at lave en lille bane på stuegulvet.
Jeg har købt Heljans My og Mz, samt en del person/godsvogne. De skulle prøves.

Jeg startede med My og personvogne. Heljan koblinger gør at der kommer en meget stor afstand mellem lokomotivet og vognene. Det ser ikke godt ud. Det må der gøres noget ved.
Jeg har læst en del om koblinger, men ikke fundet noget der gør at det skal være den type koblinger frem for en anden. Jeg har bl.a. læst MY187 oversigt over koblinger.

Mit spørgsmål er hvilken type kobling skal jeg vælge?
Det bør vel være en kortkobling?

Med venlig hilsen
Erik

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 16/7 2019, 21:28 (1718 dage siden) @ erikit

Jeg ved det godt. Mz findes ikke. Det skulle være Mx. Det var en slåfejl.
Med venlig hilsen
Erik

Nye koblinger

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 16/7 2019, 23:31 (1718 dage siden) @ erikit

Hvis kurverne ikke er for skarpe, så fungerer Märklins kortkoblinger nu ganske fint.

Mvh
Claus

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 16/7 2019, 23:37 (1718 dage siden) @ Claus E. Hansen

Hej Claus E. Hansen
Tak for dit svar.
Erik

Nye koblinger

af Bent Larsen, 17/7 2019, 08:57 (1717 dage siden) @ erikit

Hej
Hvis du skriver “ kortkoblinger “ i søgefeltet, så er der flere indlæg om kortkoblinger. Det kan måske være med at vælge den rigtige koblingstype.
Vh
Bent Larsen

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 17/7 2019, 12:38 (1717 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent Larsen
Det vil jeg prøve at gøre.
Erik

Nye koblinger

af henho, Ringkøbing, 18/7 2019, 00:58 (1716 dage siden) @ erikit
redigeret af henho, 18/7 2019, 01:04

Ellers så gå på http://my1287.dk/ - der står mangt og meget - bl.a. en beskrivelse af koblinger i 1:87 :-) (Søg efter koblinger.)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 18/7 2019, 09:03 (1716 dage siden) @ henho

Hej Henbo
Jeg havde før jeg skrev mit spørgsmål læst MY187 beskrivelse af koblinger, samt søgt på internettet.

Erik

Nye koblinger

af peterw, 19/7 2019, 09:51 (1715 dage siden) @ erikit

Hej,

Jeg havde før jeg skrev mit spørgsmål læst MY1287 beskrivelse af koblinger, samt søgt på internettet.

Jeg synes faktisk at MY1287's oversigt er ret god og beskriver tingene fair - sådan at man selv kan tage et valg. For som jeg også har skrevet til dig på den tilsvarende tråd på sporskiftet er det endelige valg dit eget og skal baseres på egne erfaringer og egen smag. :-)

Er du nået til at købe en håndfuld af hver type for at eksperimentere? - For det tror jeg på er den eneste rigtige vej. :-)

Mvh

Peter

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 19/7 2019, 10:28 (1715 dage siden) @ peterw

Hej peterw
Jeg har besluttet mig for at købe diverse koblinger for at prøve mig frem.
Som jeg tidligere skrev har jeg efter hjemkomsten med en masse skinner kun lavet en lille bane på gulvet. Det vil ikke give det rette billed at prøve sig frem nu, efter min mening.
Til efteråret kommer en god ven, som er snedker, og hjælper med at opbygge et modulanlæg i et af mine værelser. Efter det vil jeg købe diverse koblingstyper for at prøve hvad der er bedst på min fremtidige bane.

Jeg har godt nok en gammel marklin bane i det værelse jeg vil anvende til min nye bane. Der har jeg lavet flere fejl som jeg vil rette på mit nye anlæg.
Det er kun selve banen, der er tilbage skinner m.m. er solgt.
Erik

Nye koblinger

af peterw, 19/7 2019, 11:04 (1715 dage siden) @ erikit

Hej,

Jeg har besluttet mig for at købe diverse koblinger for at prøve mig frem.

Det lyder fornuftigt.

Som jeg tidligere skrev har jeg efter hjemkomsten med en masse skinner kun lavet en lille bane på gulvet. Det vil ikke give det rette billed at prøve sig frem nu, efter min mening.

Nej, der skal i det mindste nogle lidt mere krævende hjørner til, som et par sporskifter lige i halen af hinanden. S-kurver som jo selvfølgelig helst skal undgåes er også gode til at tvinge koblingerne ud i ekstremerne hvor man f.eks. risikerer at få flettet et par puffere.

Hvis noget ender med at koble alt for tæt kan jeg i øvrigt anbefale evt. at lægge nogle af Freja's koblings-afstandsskiver i.

Til efteråret kommer en god ven, som er snedker, og hjælper med at opbygge et modulanlæg i et af mine værelser. Efter det vil jeg købe diverse koblingstyper for at prøve hvad der er bedst på min fremtidige bane.

Jeg har godt nok en gammel marklin bane i det værelse jeg vil anvende til min nye bane. Der har jeg lavet flere fejl som jeg vil rette på mit nye anlæg.
Det er kun selve banen, der er tilbage skinner m.m. er solgt.

Det lyder som en fornuftig plan. Mht. modul-anlæg går jeg selv i samme tanker men er reelt ikke kommet i gang. Du kan med fordel inspirere din snedker-kammerat til at I bygger efter FREMO standard. (Findes endog på Dansk, det vidste jeg faktisk ikke :-) .)

Mvh
Peter

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 19/7 2019, 11:26 (1715 dage siden) @ peterw

Hej peterw

Tak for dit svar.
Erik

Nye koblinger

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/7 2019, 18:59 (1715 dage siden) @ erikit

Hej :-)
Da jeg startede for ca. 35 år siden, var den bedste kortkobling på markedet Märklin's kortkobling.. så det købte jeg til alle lokomotiver og vogne.. men i dag hvor alle vogne er i korrekt længde, så fik jeg problemer med at Märklin koblingen koblede for tæt.. Jeg er så blevet anbefalet Roco's universalkobling, og den giver lige lidt mere plads, så den er god, og så kan den koble med Märklin's kortkobling så man ikke behøver at skifte alle koblinger på en gang :-) - og prisen er den samme ca. kr. 6,-/stk ved køb af 50 stk.
mvh.
Jan

Nye koblinger

af erikit, Hundested, 19/7 2019, 19:27 (1715 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan Bøgedal Slundt
Mange tak for dit svar.
Erik

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak