PIKO - 70 år

af Steen Nielsen, 21/6 2019, 17:27 (1742 dage siden)

Lørdag d. 22.06.2019 sendes der på den tyske TV-Kanal MDR ca. 6 timer modeljernbane med en del fokus på
PIKO i Sonnenberg. Jeg har selv en sattelit og kan tage kanalen.
Hvilke andre muligheder der findes for Jer der er interesseret, kan nogen måske hjælpe med ?
Jeg har fundet et lille link på www.mdr.dr

PIKO - 70 år

af Steff, 22/6 2019, 14:35 (1741 dage siden) @ Steen Nielsen

Goddag til alle

PIKO, en lettere trækken på skuldrene og et lidt skævt smil fra sikkert mange, der ikke kender til den danske MJ-historie. Nå ja, det var jo det østtyske modeljernbane firma, ”Made in GDR”. Vi fra Vesten havde jo heldigvis Märklin, Fleischmann og Riverossi (Pocher). ”PIKO, det var jo noget simpelt og groft”, eller var det nu det?

Jeg vil våge den påstand, at hvis IKKE vi havde haft PIKO fra midten af 1970´erne og frem til ”der kom gang i den danske MJ køkkenbordsindustri”, var den danske modeljernbaneinteresse IKKE vokset til det det er i dag.

PIKO er for mig forbundet med navne som LOKOMOTIVET (med Claus´s fra Rønnede om- eller nybygninger baseret på PIKO), PÅ SPORET hvor PIKO kunne købes og Williams Modeller (Jan Williams) med transfers med danske litreringer og sikkert flere andre ”pionerer” fra dengang bl.a. jo selvfølgelig UK-modeller, Dansk Signalindustri og Long.

PIKO var DDR salgsmærke til udlandet, men i virkeligheden bestod PIKO af flere DDR fabrikater, fælles at de fleste startede efter krigen og senere blev til et ”VEB” (Folkeejet forretning). Det var navne som SCHICHT, der fremstillede vogne og GÜTZOLD og HRUSKA, der fremstillede damplokomotiver og plastikstøbte motorvogne bl.a. de i NEPTUN anvendte VT 137 Bauart Leipzig og to vognsudgaven Bauart Hamburg.

Det var nogle ildsjæle, som bl.a. nævnt ovenfor, der i slutningen af 1970´erne og begyndelsen af 1980´erne, gav os danske MJ´er mulighed for at vise, hvad man selv kunne bygge som cross-kitting, ombygning, eller nybygning og det hele næsten med anvendelsen af PIKOS modeller. Det var normalt undervognen, der prismæssigt var så billig i forhold til BRD produkter, at det var til at tude over, eller en simpel ommaling og en gang WM transfers. Altså, man kunne ret billigt købe en PIKO vogn der havde det hele, enten bruge dele deraf til noget DSB, eller skrotte overdelen og så anvende undervogn med akselgafler, hjul, puffer og koblinger. Let og ligetil.

Forunde at give os vogne til ombygning mv., var det faktisk også PIKO, der fremkom med de første næsten rigtige modeller (og i datidens lys helt iorden), kølevognen litra IE og tankvognen fra B. Ringsted og Co. Og så var der selvfølgelig de internationale vogne der kom i toget NEPTUN, dels motorvognssættene VT 137 og senere de røde MITROPA sovevogne og de grønne DR standartpersonvogne UIC type.

Så der skal lyde et STORT tillykke herfra til PIKO og tak fordi i var der, da der for alvor skulle være danske modeller på skinnerne og ikke kun tysk materiel.
Jeg er ked af ikke at kunne se den omtalte udsendelse fra MDW, men så jeg kan jo lave en ”Thüringer” på grillen, drikke en ”dunkles” og tænke på gamle dages MJ ved at læse de ældste numre af LOKOMOTIVET, der jo findes her på nettet. Jeg er jo alene de næste dage, fruen er jo ved at klargøre sin "Besentransporter" for en tur til en bakke i Harzen;-)

Med venlig hilsen og god kommende Sct. Hans.
Steffen Dresler

PIKO - 70 år

af Bent Larsen, 22/6 2019, 20:47 (1741 dage siden) @ Steff

Hej
Ja, PIKOs vogne kunne bruges til lidt ombyg. Her et forsøg med PIKOs Fætter BR til en EH sidst i firserne, den er ca 5 mm for kort. Her sammen med HobbyTrade EH.
Vh
Bent Larsen
[image]

PIKO - 70 år

af Gert, 22/6 2019, 21:47 (1741 dage siden) @ Steff

I forbindelse med PIKOs 50 års dag i 1999, blev der udgivet en bog om PIKOs historie "Das PIKO-Buch" med undertitlen "50 Jahre PIKO Modellbahnen".
Jeg finder bogen meget spændende at læse, fordi den fortæller en masse om udviklingen af modeltog i DDR, men også om de forhold, der blev produceret under.
Messing til hjul måtte kun anvendes til modeller til eksport, og al udenlandsk valuta indtjent ved eksport blev indbetalt til et kontor i Berlin, der så returnerede øst-mark til PIKO.
De blev faktisk valgt til østblokkens modelbaneleverandør på et tidspunkt. DR havde også et stort undervisningsanlæg fra PIKO.

Jeg kan kun anbefale bogen. For mange vil det dog være en ulempe, at den kun forefindes på tysk. Måske kan den lånes på biblioteket. Mit eget eksemplar står på hylden.

Gert

PIKO - 70 år

af Ralph, 22/6 2019, 22:43 (1741 dage siden) @ Steff

Prøv at gå ind på MDR.de så vil i sandsynligvis kunne live streame udsendelsen.

PIKO - 70 år

af Togsøn, 22/6 2019, 23:02 (1741 dage siden) @ Ralph

Glemmer vi ikke vores Nohab.

Den kommer omkring 1960 fra piko i korrekt 1/87, første gang nogensinde !

I starten med simpelt elastik træk og senere Gearkasse.

Har selv begge typer og så klart både de Danske, den Ungarske og den Belgiske med korrekt ekstra køleventilator for elbremse modstandene !

Den Belgisk var som vores Danske 100 procent korrekt udført, ikke som Märklin de betragtede modeltog som legetøj og ikke modeller af virkelighedens tog !

Hilsen Erling.

Jernbanebøger

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker

Strejftog VII, Gennem Danmark med Dancker
Pris 277 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak