Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 15/6 2019, 21:59 (1748 dage siden)

Jeg har i mange år haft et mærklin analog anlæg med de gamle M skinner. Jeg har nu pillet anlægget ned og solgt det meste af det.
Jeg vil nu bygge et H0 2 skinne digital anlæg. Som model har jeg valgt et startsæt fra Roco med multimouse og z21. Mit problem er at de skinner der følger med er med ballast. Det syntes jeg ikke rigtig passer til det anlæg jeg gerne vil bygge.
Jeg kunne godt tænke mig nogle skinner der ser "rigtige" ud. Jeg søgte på internettet og blev mere forvirret for det er svært at gennemskue hvilke skinne jeg skal vælge. Jeg ringede derfor til 4 forhandlere og fik 4 forskellige forklaringer på hvilken skinne jeg skulle vælge.
Mit spørgsmål er derfor hvad vil i kloge hoveder her anbefale?
Jeg har passeret de 70 år og er ikke en rig pensionist, så jeg vil jo gerne have de rigtige skinner fra starten.
Alle gode råd modtages med glæde.
Med venlig hilsen
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af Jan-Eddie, 15/6 2019, 22:39 (1748 dage siden) @ erikit

Hej Erik
På tidligere anlæg har jeg brugt Fleischman Profi Gleis og Roco Line. Sporskifterne gav problemer med RP25 hjul.
Det anlæg jeg bygger på nu er med Peco Finescale code 75. Udvalget af sporskifter er stort og kørslen foregår problemfrit, også med RP25 hjul. Jeg anbefaler Peco:-)

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 15/6 2019, 23:00 (1748 dage siden) @ Jan-Eddie

Tusinde tak for dit svar
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af Skott, 15/6 2019, 23:09 (1748 dage siden) @ erikit

Benytter også samme Peco sporcode.
Der, hvor jeg så ikke kan få et kurveskifte, der passe med den radie, jeg gerne vil have, benytter jeg i stedet Tillig - De er noget dyrere med meget flotte og med faste tunger. Begge sportyper går fint sammen med hinanden :)

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 15/6 2019, 23:22 (1748 dage siden) @ Skott

Tak for dit svar. Hvor køber du Peco Finescale code 75?
mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af Skott, 16/6 2019, 14:21 (1747 dage siden) @ erikit

I England anvender man af for mig ukendte årsager, skala 00, der svarer til 1:76, men de anvender dog H0-spor til at kører på :-)

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 15:43 (1747 dage siden) @ Skott

I England anvender man af for mig ukendte årsager, skala 00, der svarer til 1:76, men de anvender dog H0-spor til at kører på :-)

Ok Det var jeg ikke klar over. Man skal lære, så længe man lever.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af kka-dk, 16/6 2019, 22:39 (1747 dage siden) @ erikit

Peco er et godt spor til prisen, men afhængigt af hvor høje krav man stiller, er der lige et par ting man skal være obs på:

- Svellebåndet er meget groft udført, og svarer mest af alt til 1:76 pga. den britiske herkomst.
- Farven på svellebåndet - tæt på sort - synes jeg heller ikke er særlig prototypisk.
- Sporskiftetungerne er lavet af presset blik, og IMHO ikke særlig pænt udført. Ikke en gang Märklin byder vist sine kunder dette længere :-)
- Hjertestykkernes udseende kan man diskutere, men prøv at sammenligne med ét fra forbilledet.
- Tvangskinnerne ved hjertestykket er lavet af plastik. Det er der retfærdigvis også en del andre producenter der praktiserer, men hos enkelte andre er de udført så de er lette at skifte ud til messing-udgaver ell. lign.
- Dobbeltsvellerne hos forbilledets sporskiftekonstruktion er helt fraværende
- Tungebefæstigelsen i enden mod hjertestykket er ret elendigt lavet, og kan knække efter nogen tids brug. Jeg benytter Peco finescale på den skjulte del af min anlæg pga. det angivelige gode ry for driftssikkerhed. Det har jeg så bittert fortrudt ...

Når det så er sagt, er der godt udvalg i geometri, det er dejligt at man relativt problemfrit kan mikse NEM- og RP25-hjul, og Electrofrog-skifterne er gode, når man polariserer sine hjertestykker.

Mvh. Klaus K

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 22:45 (1747 dage siden) @ kka-dk

Peco er et godt spor til prisen, men afhængigt af hvor høje krav man stiller, er der lige et par ting man skal være obs på:

- Svellebåndet er meget groft udført, og svarer mest af alt til 1:76 pga. den britiske herkomst.
- Farven på svellebåndet - tæt på sort - synes jeg heller ikke er særlig prototypisk.
- Sporskiftetungerne er lavet af presset blik, og IMHO ikke særlig pænt udført. Ikke en gang Märklin byder vist sine kunder dette længere :-)
- Hjertestykkernes udseende kan man diskutere, men prøv at sammenligne med ét fra forbilledet.
- Tvangskinnerne ved hjertestykket er lavet af plastik. Det er der retfærdigvis også en del andre producenter der praktiserer, men hos enkelte andre er de udført så de er lette at skifte ud til messing-udgaver ell. lign.
- Dobbeltsvellerne hos forbilledets sporskiftekonstruktion er helt fraværende
- Tungebefæstigelsen i enden mod hjertestykket er ret elendigt lavet, og kan knække efter nogen tids brug. Jeg benytter Peco finescale på den skjulte del af min anlæg pga. det angivelige gode ry for driftssikkerhed. Det har jeg så bittert fortrudt ...

Når det så er sagt, er der godt udvalg i geometri, det er dejligt at man relativt problemfrit kan mikse NEM- og RP25-hjul, og Electrofrog-skifterne er gode, når man polariserer sine hjertestykker.

Mvh. Klaus K

Tak for dit svar. Det gav lige grund til lidt eftertanke.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af h087 ⌂, bagsværd, 17/6 2019, 01:38 (1747 dage siden) @ erikit
redigeret af h087, 17/6 2019, 01:54

:-)

ang hjertestykke i peco spor

type insulfrog : plastic

type electrofrog : metal

Peco kan også bestilles/købes her ( impotør i DK )

http://www.dekas.dk/

forresten, hvis du påtænker at beholde noget af dit ældre Märklin ( vogne ) er det nok en ide at kigge på code 100 spor pga hjulflange

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 17/6 2019, 02:03 (1747 dage siden) @ h087

:-)

ang hjertestykke i peco spor

type insulfrog : plastic

type electrofrog : metal

Peco kan også bestilles/købes her ( impotør i DK )

http://www.dekas.dk/

forresten, hvis du påtænker at beholde noget af dit ældre Märklin ( vogne ) er det nok en ide at kigge på code 100 spor pga hjulflange

mvh
henning h087

Tak for dit svar.
Har set et par videoer om insulfrog contra electrofrog og set hvordan man ordner dem så man ikke får problemer med lokomotiverne.
Jeg har solgt mit marklin.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af henho, Ringkøbing, 20/6 2019, 23:12 (1743 dage siden) @ kka-dk

PIKO er gået væk fra den pressede blik på deres sporskifter. Tilayneladende med en fræset ny-sølv løsning.

--
Med venlig hilsen

Henrik

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 21/6 2019, 04:42 (1742 dage siden) @ henho

PIKO er gået væk fra den pressede blik på deres sporskifter. Tilayneladende med en fræset ny-sølv løsning.

Tak for oplysningen
Med venlig hilsen
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af bl, 21/6 2019, 19:58 (1742 dage siden) @ erikit

Hvis det har interesse, har jeg metervis af ubrugte PIKO flex-A-skinner og mange let brugte sporskifter, alt sammen overflødiggjort ved flytning.

--
Bjarne Larsen

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 22/6 2019, 21:14 (1741 dage siden) @ bl

Hvis det har interesse, har jeg metervis af ubrugte PIKO flex-A-skinner og mange let brugte sporskifter, alt sammen overflødiggjort ved flytning.

Det kunne da være interessant. Hvad har du og hvad koster de?

Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af bl, 24/6 2019, 10:04 (1739 dage siden) @ erikit

Du hører nærmere.

--
Bjarne Larsen

Tysk Wiki om skala 00 (og H0)

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 15:45 (1747 dage siden) @ Rolf Berg

https://de.wikipedia.org/wiki/Nenngr%C3%B6%C3%9Fe_00

På side 3 af dette Märklin engelsksprogede katalog står der højt oppe :

Gauge 00 = 16,5 mm (H0) .

OT gamle Märklin kataloger :

https://dermodellbahnblog.de/maerklin-katalog-pdf-download.html

Mvh Rolf Berg

Hej Rolf Berg
Tak for din oplysning. Jeg vidste det ikke. Jeg så 1:76 og tænkte det kan da ikke passe med H0.
Mvh
Erik

Tysk Wiki om skala 00 (og H0)

af Steff, 16/6 2019, 16:56 (1747 dage siden) @ erikit

God eftermiddag
Jeg vil her og a pro pos spørgsmålene, hvorfor størrelse H0 og 00 tillade mig at bringe en lille artikel skrevet af afdøde modeljernbaneentusiast og modelfremstiller Jørgen Stürup for brug i Lokomotivet. Artiklen er fra omkring 1999/2000

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hvorfor hedder det spor H0?

Af Jørgen Stürup.

I et forgangent nummer af jeres avis bragte i en oversigt over modelsporvidderne uden nogen forklaring på deres oprindelse eller andet, men der er en forklaring, selvom den er meget kringlet.
Det hele begyndte omkring 1870, hvor tyske fabrikker i Nürnberg begyndte at lave legetøjstog af blik. Hver fabrik sin sporvidde. Jeg har ikke kunnet finde noget om målestoksforhold eller skala, men det må de jo have haft. I 1920´erne begyndte englænderne at lave deres egne ”små tog” og de fastsatte så en skala eller målestoksforhold med en sær blanding af de gamle engelske mål og metersystemet, således, at en engelsk fod (305 mm) i forbilledet svarede til 7 mm i model, hvilket giver en skala på 1/43,5 og en dertil svarende sporvidde på 33 mm.
Da dette var den mindste størrelse noget menneske kunne tænkes til at bygge modeller i, blev den kaldt skala eller spor 0 (nul).
Senere var der dristige englændere der mente, at det var muligt at halvere skalaen en fod = 3,5 mm, skala 1:87, sporvidde 16,5 mm (halvt nul (H0)). Men da man ikke kunne klemme datidens store motorer ind i den lille størrelse, gik man over til at lave lokomotiver og øvrigt rullede materiel lidt større, nemlig en fod = 4 mm eller skala 1:76, men beholdt sporvidden 16,5 mm. Denne sære sammensætning bruges stadig i England og bliver kaldt ”Gauge 00” (nul nul).
Advarsel: Hvis nogen skulle få lyst til at købe små tog i England, skal de være opmærksom på denne forskel, der får engelske tog til at se helt forskellige ud sammen med europæiske og såmænd og amerikanske, da det amerikanske siden før anden verdenskrig er lavet i 1:87, skala H0 (halvt nul), sporvidde 16,5 mm.
Da Märklin i 1930´erne kom med sit ”kør-tog-på-spisebordet” elektriske tog var det i H0, d.v.s. 1:87, sporvidde 16,5 mm, men blev i mange år kaldt for spor 00 (nul nul), men blev senere rettet til det korrekte spor H0. Den eneste ændring af betydning siden er, at man i Europa har ændret størrelse 0 til det mere håndterlige 1:45, men stadig sporvidde 33 mm. Senere er tilkommet spor N = 9 mm, oprindeligt et ensidigt produkt af fabrikken Roco i skala 1:150. Hvorfor det hedder spor N er der tilsyneladende ikke rigtigt nogen der ved, så det mest sandsynlige er, at ”N´et” stammer fra det første bogstav i sporvidden Ni - mm.

Tysk Wiki om skala 00 (og H0), 0-sporvidde

af Søren Johannessen, Århus, 16/6 2019, 19:34 (1747 dage siden) @ Steff

Den eneste ændring af betydning siden er, at man i Europa har ændret størrelse 0 til det mere håndterlige 1:45, men stadig sporvidde 33 mm.

Jeg synes lige at jeg for god ordens skyld, (og pedanteri) vil påpege at sporvidden for størrelse 0 (Nul) er 32 mm. Det er i hvert fald det som vi, der stadig også bygger i denne størrelse, regner med, og det fremgår også både af NEM (Europa) og NMRA (USA) standarderne.
Mvh
Søren

Tysk Wiki om skala 00 (og H0), 0-sporvidde

af Steff, 16/6 2019, 20:09 (1747 dage siden) @ Søren Johannessen

Kære Søren

Du har sikkert helt ret og at det er den af DMJK m. fl. anvendte sporvidde, jeg er jo bare "budbringer" og jeg håber (stærkt bandeord) at der går lang, lang, lang tid inden jeg møder Jørgen og kan fortælle ham det";-)

Hvor han har de 33 mm fra ved jeg ikke og jeg kan jo heller ikke spørge, men prøv alligevel lige at se denne:

https://en.wikipedia.org/wiki/O_scale

Det ligesom berigtiger det af Jørgen skrevne på en eller anden måde. Iøvrigt morsom læsning med alle de forskellige opfattelser af størrelsesforhold der er i denne Wikipedia information om hvad spor 0 er.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Tysk Wiki om skala 00 (og H0)

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 21:22 (1747 dage siden) @ Steff

God eftermiddag
Jeg vil her og a pro pos spørgsmålene, hvorfor størrelse H0 og 00 tillade mig at bringe en lille artikel skrevet af afdøde modeljernbaneentusiast og modelfremstiller Jørgen Stürup for brug i Lokomotivet. Artiklen er fra omkring 1999/2000

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Hvorfor hedder det spor H0?

Af Jørgen Stürup.

I et forgangent nummer af jeres avis bragte i en oversigt over modelsporvidderne uden nogen forklaring på deres oprindelse eller andet, men der er en forklaring, selvom den er meget kringlet.
Det hele begyndte omkring 1870, hvor tyske fabrikker i Nürnberg begyndte at lave legetøjstog af blik. Hver fabrik sin sporvidde. Jeg har ikke kunnet finde noget om målestoksforhold eller skala, men det må de jo have haft. I 1920´erne begyndte englænderne at lave deres egne ”små tog” og de fastsatte så en skala eller målestoksforhold med en sær blanding af de gamle engelske mål og metersystemet, således, at en engelsk fod (305 mm) i forbilledet svarede til 7 mm i model, hvilket giver en skala på 1/43,5 og en dertil svarende sporvidde på 33 mm.
Da dette var den mindste størrelse noget menneske kunne tænkes til at bygge modeller i, blev den kaldt skala eller spor 0 (nul).
Senere var der dristige englændere der mente, at det var muligt at halvere skalaen en fod = 3,5 mm, skala 1:87, sporvidde 16,5 mm (halvt nul (H0)). Men da man ikke kunne klemme datidens store motorer ind i den lille størrelse, gik man over til at lave lokomotiver og øvrigt rullede materiel lidt større, nemlig en fod = 4 mm eller skala 1:76, men beholdt sporvidden 16,5 mm. Denne sære sammensætning bruges stadig i England og bliver kaldt ”Gauge 00” (nul nul).
Advarsel: Hvis nogen skulle få lyst til at købe små tog i England, skal de være opmærksom på denne forskel, der får engelske tog til at se helt forskellige ud sammen med europæiske og såmænd og amerikanske, da det amerikanske siden før anden verdenskrig er lavet i 1:87, skala H0 (halvt nul), sporvidde 16,5 mm.
Da Märklin i 1930´erne kom med sit ”kør-tog-på-spisebordet” elektriske tog var det i H0, d.v.s. 1:87, sporvidde 16,5 mm, men blev i mange år kaldt for spor 00 (nul nul), men blev senere rettet til det korrekte spor H0. Den eneste ændring af betydning siden er, at man i Europa har ændret størrelse 0 til det mere håndterlige 1:45, men stadig sporvidde 33 mm. Senere er tilkommet spor N = 9 mm, oprindeligt et ensidigt produkt af fabrikken Roco i skala 1:150. Hvorfor det hedder spor N er der tilsyneladende ikke rigtigt nogen der ved, så det mest sandsynlige er, at ”N´et” stammer fra det første bogstav i sporvidden Ni - mm.

Tak for dit svar. Det er da spændende læsning. Det bliver spændende at lære mere om de forskellige størrelser, selvom jeg kun er interesseret i H0.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af tog-tosse, ballerup, 16/6 2019, 19:02 (1747 dage siden) @ erikit

Hej Erik
Du kan købe Peco skinner hos www.kystbanen.dk

mvh.
leif

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 21:24 (1747 dage siden) @ tog-tosse

Hej Erik
Du kan købe Peco skinner hos www.kystbanen.dk

mvh.
leif

Tak for linket. Jeg havde fundet ud af det, da jeg googlede Peco.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 15/6 2019, 23:19 (1748 dage siden) @ Jan-Eddie

Hvor har du købt Peco Finescale code 75 henne?
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af Jan-Eddie, 16/6 2019, 10:48 (1747 dage siden) @ erikit

Hej Erik
Da jeg var i England for en nogle år siden, købte jeg en stor kassefuld. Jeg havde i forvejen planlagt præcist, hvad jeg skulle bruge.
Odense Modeljernbanecenter har Peco i sortimentet.
Tillig havde jeg også under overvejelse, men prisen på Pico (især i England) gjorde udslaget.
Jeg benytter Lemarco sporskiftedrev og har derfor fjerne låsen der holder tungerne på plads.[image]
Jeg har købt skifter med electro-frog. Ved at fjerne to små luse under skinnestrengene [image]kan man med et relæ / sporskiftemotoren skifte polaritet i hjertestykket. Det forbedrer strømoptaget betydeligt. På Pecos skifter strømforsynes tungerne gennem kontakt med sideskinnen og via drejeleddet for enden af tungen. De fleste af mine skifter ligger i to skjulte opstillingsbanegårde og dermed lidt vanskelige at komme til senere, hvis der opstår problemer. Derfor har jeg loddet en skjult fjedrede forbindelse over drejeleddet, så jeg er sikker på god forbindelse. [image][image][image]MEEEN - lodning må KUN foretages på den lille split fra tungen, så tungen stadig kan dreje frit. DET ER IKKE ET ARBEJDE FOR TØSEDRENGE:-D
Det har også den fordel, at man kan patinere sporene, der er synlige, uden hensyn til tungernes kontakt med sideskinnen.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 14:07 (1747 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Erik
Da jeg var i England for en nogle år siden, købte jeg en stor kassefuld. Jeg havde i forvejen planlagt præcist, hvad jeg skulle bruge.
Odense Modeljernbanecenter har Peco i sortimentet.
Tillig havde jeg også under overvejelse, men prisen på Pico (især i England) gjorde udslaget.
Jeg benytter Lemarco sporskiftedrev og har derfor fjerne låsen der holder tungerne på plads.[image]
Jeg har købt skifter med electro-frog. Ved at fjerne to små luse under skinnestrengene [image]kan man med et relæ / sporskiftemotoren skifte polaritet i hjertestykket. Det forbedrer strømoptaget betydeligt. På Pecos skifter strømforsynes tungerne gennem kontakt med sideskinnen og via drejeleddet for enden af tungen. De fleste af mine skifter ligger i to skjulte opstillingsbanegårde og dermed lidt vanskelige at komme til senere, hvis der opstår problemer. Derfor har jeg loddet en skjult fjedrede forbindelse over drejeleddet, så jeg er sikker på god forbindelse. [image][image][image]MEEEN - lodning må KUN foretages på den lille split fra tungen, så tungen stadig kan dreje frit. DET ER IKKE ET ARBEJDE FOR TØSEDRENGE:-D
Det har også den fordel, at man kan patinere sporene, der er synlige, uden hensyn til tungernes kontakt med sideskinnen.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Tusinde tak for din udførlige forklaring om skiftedrev.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af ptmadsen, Haderslev, 16/6 2019, 21:15 (1747 dage siden) @ erikit

Hej Erik

Alt vi ved er at du er en ældre Herre, bor i Hundested, ikke er særlig mobil og tidligere har haft et analogt Maerklin anlæg.
Nu ønsker du så at skifte til Digitalstyring og 2 skinne drift. Det er en gevaldig ide du der har fået. Lån nogle bøger om emnet på det lokale bibliotek, find nogle ligesindede der kender til digital drift, og ikke mindst uden at være farvet af det ene eller andet fabrikat kan indvi dig i herlighederne, dette gælder også div. forhandlere.
Gør dig selv nogle tanker om hvad du vil med dit anlæg, eks, skal det være computerstyret eller vil du køre det hele manuelt. Med mindre man er computernørd er den manuelle styring nok den sjoveste.
I bund og grund virker digitalsystemerne ved at hver enkelt brugsgenstand har sin egen adresse. Dette kan være et lokomotiv, sporskifte drev eller andet, og det er så kun brugsgenstanden med en given adresse der reagerer når du indtaster og aktiverer.
Vedrørende tildeling af adresser til lokomotiver, brug lokomotivets egen Litra, eks. En MX har Litra 10??, MY har Litra 11?? på nær de 2 Frichs / BW fremstillede som har Litra 1201 + 02. Derfor brug fire cifret adresser til dine maskiner. Kan du ikke huske adressen er det blot at se på siden af lokomotivet. Så venligst, ingen fiktive lok adresser.
Så kom vi til skinnerne, hvilke tanker har du gjort dig der. Hvordan står det til med det håndværksmæssige, har du noget værktøj. Ved du hvilken ende af skruetrækkeren der er til at holde på, har du en skinne sav eller tang til at klippe skinner med, kan du lodde ? Har du udstyret???.
Der er tidligere blevet anbefalet skinner fra Peco Finscale code 75, kan kun tilslutte mig anbefalingen, betinget af at du er istand til at håndtere værktøj.
Peco code 75 er ikke et klik og samle spor som dine tidligere Maerklin skinner. Skinner købes som flexskinne i længder af 92cm der skæres eller klippes i ønskede længder og samles med sporskifter og andet ved hjælp af løse lasker som så kan være isolerende eller ikke, alt efter behov.
Er du ikke til den håndværksmæssige udfordring skulle du måske overveje Roco-line code 83 eller PIKO A skinne som er code 100.
Coden er et udtryk for højden af skinnestrengen, hvor code 75 er = 1,9 mm, code 83 = 2,1 mm og code 100 = 2,5 mm. Ældre rullende materiel med høje hjul flanger kan have problemer med at køre på skinner under code 100.

Se det blev til en længere smøre, håber du kan bruge mit skriv til noget.

Venlig hilsen
Peter Madsen http://petermsgarage.blogspot.dk/

Hvilken skinne fabrikant

af erikit, Hundested, 16/6 2019, 21:50 (1747 dage siden) @ ptmadsen

Hej Erik

Alt vi ved er at du er en ældre Herre, bor i Hundested, ikke er særlig mobil og tidligere har haft et analogt Maerklin anlæg.
Nu ønsker du så at skifte til Digitalstyring og 2 skinne drift. Det er en gevaldig ide du der har fået. Lån nogle bøger om emnet på det lokale bibliotek, find nogle ligesindede der kender til digital drift, og ikke mindst uden at være farvet af det ene eller andet fabrikat kan indvi dig i herlighederne, dette gælder også div. forhandlere.
Gør dig selv nogle tanker om hvad du vil med dit anlæg, eks, skal det være computerstyret eller vil du køre det hele manuelt. Med mindre man er computernørd er den manuelle styring nok den sjoveste.
I bund og grund virker digitalsystemerne ved at hver enkelt brugsgenstand har sin egen adresse. Dette kan være et lokomotiv, sporskifte drev eller andet, og det er så kun brugsgenstanden med en given adresse der reagerer når du indtaster og aktiverer.
Vedrørende tildeling af adresser til lokomotiver, brug lokomotivets egen Litra, eks. En MX har Litra 10??, MY har Litra 11?? på nær de 2 Frichs / BW fremstillede som har Litra 1201 + 02. Derfor brug fire cifret adresser til dine maskiner. Kan du ikke huske adressen er det blot at se på siden af lokomotivet. Så venligst, ingen fiktive lok adresser.
Så kom vi til skinnerne, hvilke tanker har du gjort dig der. Hvordan står det til med det håndværksmæssige, har du noget værktøj. Ved du hvilken ende af skruetrækkeren der er til at holde på, har du en skinne sav eller tang til at klippe skinner med, kan du lodde ? Har du udstyret???.
Der er tidligere blevet anbefalet skinner fra Peco Finscale code 75, kan kun tilslutte mig anbefalingen, betinget af at du er istand til at håndtere værktøj.
Peco code 75 er ikke et klik og samle spor som dine tidligere Maerklin skinner. Skinner købes som flexskinne i længder af 92cm der skæres eller klippes i ønskede længder og samles med sporskifter og andet ved hjælp af løse lasker som så kan være isolerende eller ikke, alt efter behov.
Er du ikke til den håndværksmæssige udfordring skulle du måske overveje Roco-line code 83 eller PIKO A skinne som er code 100.
Coden er et udtryk for højden af skinnestrengen, hvor code 75 er = 1,9 mm, code 83 = 2,1 mm og code 100 = 2,5 mm. Ældre rullende materiel med høje hjul flanger kan have problemer med at køre på skinner under code 100.

Se det blev til en længere smøre, håber du kan bruge mit skriv til noget.

Venlig hilsen
Peter Madsen http://petermsgarage.blogspot.dk/

Tusinde tak for dit meget beskrivende svar.
Det er ikke en ny ide om at jeg ønsker at skifte til digital drift. Den har jeg haft nogle år.
Jeg har været en flitig gæst på biblioteket. Jeg har endvidere købt en del bøger selv og hele årgangen af Banen, samt downloaded Signalposten. Så jeg har læst en del de sidste ca. 4 år. Nu da jeg er pensionist har jeg masser af tid.
Jeg har det værktøj jeg skal bruge og ved hvordan det bruges. På et tidspunkt prøvede jeg selv at bygge skinner. Jeg kan endvidere lodde, så alt det skulle være i orden.
Som mit brugernavn antyder er jeg it uddannet. Jeg var med på et af de første hold, der blev edb uddannet her i Danmark, så programmering m.m. er ikke noget problem.
Jeg vil gerne kunne køre anlægget manuelt og også lade det styre ved hjælp af en pc. Til at starte med bliver det nok manuelt, da jeg vil forsøge at lave mit eget program til at styre anlægget.
Du kan tro jeg kan bruge dit "skriv" til noget. Det satte gang i tankerne. Endnu engang tak.
Mvh
Erik

Hvilken skinne fabrikant

af Erik O., 17/6 2019, 14:58 (1746 dage siden) @ erikit

Køb og brug PIKO A-Gleis.

Simpel geometri, alligevel med et pænt udvalg af skinner.
Fås langt de fleste steder.
Prisbilligt.
Er altid med isoleret hjertestykke, så det skal du ikke bekymre dig om.
Solidt.
Code 100, men pænt på grund af den slanke skinnerpofil.


/Erik O.

Hvilken skinne fabrikant

af Gert, 17/6 2019, 16:16 (1746 dage siden) @ Erik O.

Bestemt ikke noget dårligt spor.

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak