Hvordan gør i...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/6 2019, 23:47 (1761 dage siden)

Hej :-)
Jeg tænkte på hvordan gør i, m.h.t. indkøb af modeltog, har i en bestemt epoke/sted, eller køber i hvad der mest pænt, blander lokomotiver fra flere lande eller kører i kun dansk, tysk eller...?
bare nysgerrig..? :-)
mvh.
Jan

Hvordan gør i...?

af Johnni, 3/6 2019, 06:25 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jeg holder mig til det som har kørt i Danmark, altså også udenlandske vogne og nogle få lokomotiver.
Synes vældig godt om epoke 4-5, men har også noget nyere. For familiens skyld er der et par fantasivogne og et Thomaslokomotiv.
Mit anlæg bliver lavet nogenlunde neutralt rent epokemæssigt. Jeg kan så vælge kun at have materiel fra en enkelt epoke på banen ad gangen.

Johnni

Hvordan gør i...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/6 2019, 12:18 (1761 dage siden) @ Johnni

:-) min epoke er fra 1. januar 1983 til 31. december 1990. 8 år stedet er Sjælland - Lolland/Falster Distrikt I. DSB hovedbane, samt lille syd, og OHJ. Det skal være de rigtige lokomotiv numre som har kørt på Sjælland o.s.v. :-)
mvh.
Jan

Hvordan gør i...?

af Bent Larsen, 3/6 2019, 14:36 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Midt materiel er epoke 3 4 5 og 6 mest dansk, fra 1990 og til der begyndte at komme mere dansk i 1:87 nybyggede/ombyggede en del materiel til dansk, noget af skal nok indunder betegnelsen skrammel i dag. Jeg har ikke så meget plads så det er ikke de store indkøb. Midt anlæg er et klap op af vægen sporanlæg, lille dobbelt sporet rundbane, så når jeg vil køre er det et valg, hvad skal ud af skabet i dag og luftes. Også roder jeg da stadig med lidt at bygge materiel, der er ting der har ventet i 20 år.
vh
Bent Larsen

Hvordan gør i...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 3/6 2019, 15:57 (1761 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent :-)
Det var godt nok en stor spredning :-) Jeg bygger dog ikke selv, men har dog lidt som skal rettes lidt til, som også har ligget længe :-)
mvh.
Jan

Hvordan gør i...?

af Bent Larsen, 3/6 2019, 17:05 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Som jeg skriver det er et lille sporanlæg, så det er f.eks. 3 stammer der passer sammen jeg kører lidt med. Anlægget bliver mest brugt til afprøvning af forskelligt materiel, det er Märklin K der kan køres digitalt og AC/DC analog, kun 3 skinne.
vh
Bent Larsen

Hvordan gør i...?

af modeljernbane, 4/6 2019, 10:00 (1760 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg har fortrinsvis Dansk/Svensk epoke 3-4 og lidt af det nye, det er jo så flot, har lidt Tysk og noget fra andre lande også, det skal væk på et tidspunkt hvor jeg får tid og mod til at skille mig af med det. Jeg har et rum på 4 x 7,5 m hvor jeg bygge bane, det har jeg gjort de sidste 10 år nu, bliver det da aldrig færdig? Næ og det skal det heller ikke, det at bygge, der er sjovt, syntes jeg. Jeg bygger alle huse selv, da det ikke er til at få tilstrækkelig med Svenske huse i færdig model og så lige det hus der skal passe der, hvor findes den? Derfor selvbyg. Det er klart at det vil tage lang tid. Jeg henter en del inspiration hos Sture Bylen's bog. Min väg til Morshyttan. og hans blog. Samt Mölle Mats en jernbane fotograf, det rejser rundt i Sverige og fotografere veterantog, han har en utrolig viden om Svenske damplok og veterantog i Sverige.

Hvordan gør i...?

af peterw, 4/6 2019, 14:51 (1760 dage siden) @ modeljernbane

Hej,

Jeg kører "ca." epoke-IV fra omkring 1972 til og med et enkelt IC3 tog og en EA'er... :)

Af dansk materiel har jeg DSB samt lidt OHJ, suppleret med diverse relevante godsvogne fra øvrige europa og DB/SJ/NSB/... personvogne til de internationale tog.

I praksis er jeg vitrine-kører, men tænker at der bliver et mindre anlæg når endnu en teenager på et tidspunkt flytter ud. :) Men overvejer i mellemtiden at melde mig ind i en modul-klub.

Mvh
Peter

Hvordan gør i...?

af Henrik Tolderlund, 4/6 2019, 15:25 (1760 dage siden) @ peterw

Hej med jer

Generelt kører jeg dansk i epoke 1970-1980, men også materiel, der kørte i 60’erne har indfundet sig, ligesom enkelte lokomotiver og vogne fra 80’erne er dukket op.
Udover det danske er der også (vest-) tysk materiel, bl.a. noget af det, der har kørt i Danmark.
En trang til andet udenlandsk materiel har desuden resulteret i bygning af svenske, hollandske og engelske dioramaer, således at det fremmedartede materiel kan stå i passende omgivelser og ikke mænger sig med danske Bg-vogne, MO-vogne etc...

Venlig hilsen
Henrik

Hvordan gør i...?

af ventrikel, 4/6 2019, 19:07 (1760 dage siden) @ Henrik Tolderlund

Dansk fra såvel DSB, sjællandske privatbaner (østbanen, Lollandsbanen, OHJ, HFHJ,) samt nordjyske ( FFJ OG Aalborg privatbaner) og sluttelig TKVJ.
Der er også vogne fra internationale persontog fra 50'erne til midt i 90'erne.
Og fra ca 1920 til i dag. Så kan køre med stort set alt fra alle epoker.

Banen er også 21x3 m. og opbygget så næsten alle epoker kan benyttes.0

Hvordan gør i...?

af bygger01, Herning, 4/6 2019, 20:34 (1760 dage siden) @ ventrikel

Vores bane – J&B Rail – er en epoke III bane med et ”fladt” landskab med tre stationer + 2 nedenunder & et større område med havn og færgehavn og forskellige industrier.

Der køres med epoke III materiale eller ældre.

Vores valg af lokomotiver er fordelt med damplokomotiver fra Danmark & Tyskland + diesellokomotiver fra Danmark. Der er også diverse skinnebusser ( og så er der sneget sig et par el. loko’er ind med bl.a. en krokodille …. )

Vognene har nogenlunde samme fordeling.

Vores udvælgelse er mere baseret på, hvad vi synes er pænt og ikke hvor, hvor de har kørt !

Så vores togstammer bliver sammensat, hvad der passer sammen.

Rummet til dette er ca. 7x5 mtr ( dog med skråvægge ).

--
Jørgen Steffensen

Hvordan gør i...?

af AndreasM, 4/6 2019, 20:39 (1760 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Schweizisk smalspor, køber kun det der har kørt på Bernina i anden halvår af 2002, og materiellet bliver efterhånden bragt i den tilstand, det også havde i virkeligheden på det tidspunkt. Dvs at jeg har nogle tankvogne der blev leveret i perioden, de er blanke og flotte, har kun fået et yderst let pust brunt på bogierne og ellers en lækker blank lak. Og så har jeg samtidig de tankvogne de nye erstattede, som selvfølgelig er totalt sølet ind. Og så fremdeles med resten af materiellet. Anlæg under ombygning, matcher selvfølgelig materiellet.

Og når det alpelige bliver for meget i en periode, så deltager jeg i Fremotræf, epoke alt fra efter krigen og frem til slutningen af rød/sort. Snart med egne moduler, men jeg tror aldrig rigtigt det kommer til at involvere materiel for mit vedkommende.

Hvordan gør i...?

af henho, Ringkøbing, 5/6 2019, 00:53 (1759 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af henho, 5/6 2019, 01:03

På mit anlæg er det en solbeskinnet sommerdag ca. 19621- 1965 . Det betyder MO, D, F, PR, N, MC, Ms, E, MX, ME (gammel), Ardelt,MSlyntog, MA lyntog, MH (uden gule blink) klædeskab og MT, sammen med scania skinnebusser til privatbanen. Den eneste synlige station bliver Thorsø (Tx), hvor en privatbane og DSB's den skæve bane mødes. :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak