Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 31/5 2019, 20:17 (1763 dage siden)

Hej :-)
Jeg overvejer kraftigt at investere i MX'eren fra HFHJ, er der nogen her som har gjort det og vil anmelde "banditten" ..?
mvh.
Jan

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Bent Larsen, 31/5 2019, 22:42 (1762 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Teknikken er vel den samme på alle McK/ Dekas, men med den opgraderede overdel, som på de sidste McK, som MX 1033 og et nr. mere er på lager i DK og venter på at få skiftet overdel.
Vh
Bent Larsen

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 1/6 2019, 08:02 (1762 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

MX 1019 i "Frederiksværkbane look" har også fundet vej til Knarbjerg, selvom den ligger en hel del uden for den normale epoke.

Lokomotivet er, ligesom de andre MX fra Mck, yderst velkørende.
Overdelen svarer i detaljer til de øvrige MX'ere med de samme kompromisser, som er omtalt i tidligere anmeldelser rundt omkring. Dog virker taget her, som en mere samlet enhed end på MX 1044, som også har hjemme i Knarbjerg.

Eneste lille minus efter min mening er, at litra nummeret på siderne er markant større end på de billeder, jeg har kunne finde af virkelighedens MX 1019
Men en skøn maskine, der helt sikkert er at finde på sporene når, der en gang imellem er "fri leg" på Knarbjergbanen

[image]

[image]

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Bent Larsen, 1/6 2019, 09:32 (1762 dage siden) @ Knarbjerg

Hej
Det kan så være i taget der er ændret i formen. Er der nogen i dette forum der kan sammenligne taget på MX 1018 og 1020 med f.eks. MX 1044 ?
Vh
Bent Larsen

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/6 2019, 12:07 (1761 dage siden) @ Knarbjerg

Den ser godt nok lækker ud, den må også en tur til Faxe :-) er alle dele monteret på maskinen eller er der lidt pillearbejde med det..?
Har hørt at AC udgaverne er ved at være udsolgt, men DC kan fået endnu :-)
Hvad er der sket med overdelen, hvad er lavet om..?
mvh.
Jan

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/6 2019, 12:16 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Vi må ha' Kasper fra Dekas til at lave HFHJ 17 også, så man kan køre med 2 HFHJ MX i forspand med stålormen. HFHJ 17 blev lejet ud til DSB i 1991 for at køre Dan-Link, den kørte ofte med en MZ IV på de helt tunge tog på 2.500 tons+
Hos mig skal HFHJ 19 køre Dan-Link i forspand med en McK MX 1018/1022 eller en McK MZ IV når de kommer til efteråret.
mvh.
Jan

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Bent Larsen, 2/6 2019, 13:39 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Hvad er der sket med overdelen, hvad er lavet om..?

Hvilke form ændringer der er ved jeg ikke, McK forhandlerne får månedlige nyhedsbreve fra McK, det er i et af dem der står om form ændringer på de sidste nr. Jeg venter på MX 1033, som tideliger skrevet venter på nye overdele, de skulle komme til forhandlerne i denne måned med nye overdele ifølge forhandler nyhedsbrevene.
vh
Bent Larsen

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 2/6 2019, 18:30 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Alle dele er monteret. Det eneste man skal, når maskinen pakkes ud, er at montere koblinger.
Ved levering er der i den ene ende monteret den lukkede plov, som lige skal skiftes ud med den åbne, så der er plads til koblingen. Udskiftningen er super nem da ploven blot sidder fast med 2 let tilgængelige skruer.

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af UTJ, 2/6 2019, 08:44 (1761 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Lidt malurt. Modeltog er ikke “investeringsgoder” men forbrugsvarer. Især da brugtmarkedet ikke levner mange chancer for positivt afkast. Men det betyder blot at man skal nyde indkøbene, men altså holde sig fra blændværket om at man “investerer”.

--
ئۇلغىك

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/6 2019, 12:24 (1761 dage siden) @ UTJ

Modeltog har vist aldrig været en investering :-) Jeg har dog set enkelte lokomotiver og vogne som er købt brugt til en fornuftig pris, som så er blevet solgt noget højere, men det er ikke mange... eksempler kunne være A.C.M.E's EA i rød/sort som normalt får en høj pris på markedet, og Togmodelle's MH får også en god pris...og der er sikkert et par stykker til :-)

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af cslundsten, 2/6 2019, 18:38 (1761 dage siden) @ UTJ

Lidt malurt. Modeltog er ikke “investeringsgoder” men forbrugsvarer. Især da brugtmarkedet ikke levner mange chancer for positivt afkast. Men det betyder blot at man skal nyde indkøbene, men altså holde sig fra blændværket om at man “investerer”.

Modeltog er i høj grad en investering. I egen livskvalitet ;-)

/Carsten Lundsten

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af UTJ, 2/6 2019, 22:04 (1760 dage siden) @ cslundsten

Modeltog er i høj grad en investering. I egen livskvalitet ;-)

/Carsten Lundsten

Det er forhåbentlig forbrug som skaber livskvalitet. Ikke investeringer. Investering er noget man gør for at kunne få livskvalitet når man forbruger afkastet af investeringen ;-)

--
ئۇلغىك

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/6 2019, 22:57 (1760 dage siden) @ cslundsten

Lidt malurt. Modeltog er ikke “investeringsgoder” men forbrugsvarer. Især da brugtmarkedet ikke levner mange chancer for positivt afkast. Men det betyder blot at man skal nyde indkøbene, men altså holde sig fra blændværket om at man “investerer”.


Modeltog er i høj grad en investering. I egen livskvalitet ;-)


Nemlig! ;-)

Og man skal også tænke på at for hvert år der går, kommer der enorme mængder ud på markedet af forskelligt modeltog.

Køber absolut også kun mit for hyggens og livskvalitetens skyld ;-)

Mvh
Claus

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/6 2019, 21:20 (1759 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nå så kom der en HFHJ 19 DC med lyd :-) lækker maskine, som for øvrigt stadig kan fås i både AC & DC med og uden lyd.
Kan klart anbefales :-)
mvh.
Jan

Dekas's HFHJ 19 (MX)

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/6 2019, 02:14 (1758 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nu har jeg ingen planer om at ha' Frederiksværk banen med, det er ikke derfor jeg har købt den :-) DSB lejede en MX fra HFHJ i '91 til at køre Dan-Link, og den så man så med enten MX i forspand eller triblespand, men også med MZ IV til de meget tunge Dan-Link tog på 2.500+ tons :-)
mvh.
Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak