TKVJ godsvognsfarver

af Olaf Skov, søndag 26. maj, 2019, 21:32 (51 dage siden)

Da Brawa bekendtgjorde at de ville lave en TKVJ QB vogn, fulgte en spændende debat i dette forum om farven på TKVJ's vogne og ”eksperterne” holdt hårdnakket hver på deres. Desværre nåede man ikke frem til de korrekte farver på TKVJ's QA og QB vogne, de var nemlig ikke ens. Ingen brugte nogle af de skriftlige kilder der findes, men holdt på deres, uden formentlig nogensinde at have set en TKVJ QA vogn.

Farven er ellers dokumenteret meget omhyggeligt på banens vognkort, som stadig eksisterer, samt i protokollen over maling og lakering af materiel. Farverne er også nævnt i den i 2015 udgivne - nu udsolgte – bog om Troldhedebanens materiel af undertegnede.
I perioden 1953-61 blev QA vognene malet med Dyrup 65, senere benævnt 650. QB vognene blev malet med Dyrup 66 (660). De havde altså hver sin farve. Se de korrekte farver på Dyrup farvekortet (foto Dyrup)
[image]
Til mine første modeller fik jeg et lille glas original maling. Både modeller og malingsglas har jeg stadig, men den resterende maling er for længst størknet, men har stadig den rigtige farve. DWA udsendte en QB vogn fra TKVJ, rådgivet/vildledt af eksperter fra Sjælland. Desværre var vognen undervejs blevet ramt af en ”tomat”, ingen TKVJ QB vogne har nogensinde haft den farve. Farveekspertkilden havde åbenbart en farveprøve fra en enkelt TKVJ vogn, uden at vide hvilken, måske slet ikke fra denne bane? De efterfølgende DWA vogne fra TKVJ blev fremstillet på baggrund af billeder og dokumentation fra undertegnede. Men det var først efter nogen betænkningstid at Viggo Falkenstrøm valgte at bruge en anden kilde, salget blev for en stor dels vedkommende båret af anmeldelserne i et blad fra Næstved! Jeg erindrer nu ikke at der var nogen negative ytringer af den grund. Når Viggo Falkenstrøm var på besøg, har vi naturligvis snakket om farver og modelbane. Jeg har aldrig hørt at Viggo som 14 årig skulle have været på besøg hos NFJ for at få oplyst farver på godsvogne, så det tror jeg ikke helt på.
TKVJ havde ikke nogen stor syltetøjskrukke som man hældte alle malingsrester i – som nogen påstår. Og man blandede heller ikke selv. Vognene blev malet af en lokal malermester og i kontrakten stod at der kun måtte anvendes de aftalte farver og at eventuelle reparationer skulle udføres så usynligt som muligt – eventuelt skulle en hel side males. Derfor ser man heller ikke pletmalede TKVJ vogne, som det feks forekom i Ålborg.
Jeg har ikke haft nogen andel i Brawa modellen. Desværre forlyder det nu at de har korrigeret farven efter henvendelse fra såkaldte eksperter i Danmark, hvem det så end er. Farven så ellers ud til at være korrekt. Når man læser i dette forum” Det forsøges at få Brawa til at give deres TKVJ vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes må tiden vise. Det forlyder vognene var engelsk røde, men hvorvidt det passer synes lidt uklart”. Hvad er det man vil rådgive om, når man åbenbart intet ved? SUK. Forhåbentlig står Brawas rådgiver frem og ikke blot holder sig anonym. Og lad os så håbe vi får en korrekt vogn.

TKVJ godsvognsfarver

af Morten Flindt, søndag 26. maj, 2019, 23:22 (51 dage siden) @ Olaf Skov

Hej Olaf,

Det er glimrende, at farvernes RAL-numre fremgår af din bog, hvorfra man jo ellers skulle tro, at det må have været let for "eksperterne" at hente dem frem. Dyrups gamle danske farvenumre kan jo desværre ikke umiddelbart bruges til noget i dag, hvor Dyrup anvender helt andre farvekoder, og hvor de gamle danske farvebetegnelser ligeledes for de flestes vedkommende er udskiftet med engelske betegnelser. Det er fint med din scanning af det gamle farvekort, men farvegengivelsen af scanninger afhænger af scannerens kvalitet og computerskærmens farvekalibrering, så scanninger kan man ikke fæste 100 % lid til. Der skal sammenlignes fysisk direkte mellem det gamle DYRUP-farvekort og det nutidige RAL-farvekort. Så uden dine notater og RAL-kode-angivelserne i din bog får vi næppe produceret TKVJ-vogne i de korrekte nuancer. Godt at de værdifulde oplysningerne kommer på bordet nu. Tak for det. :-) :-) :-)

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

TKVJ godsvognsfarver

af Morten Flindt, mandag 27. maj, 2019, 01:47 (51 dage siden) @ Olaf Skov
redigeret af Morten Flindt, mandag 27. maj, 2019, 01:50

Jeg har ikke haft nogen andel i Brawa modellen. Desværre forlyder det nu at de har korrigeret farven efter henvendelse fra såkaldte eksperter i Danmark, hvem det så end er. Farven så ellers ud til at være korrekt. Når man læser i dette forum” Det forsøges at få Brawa til at give deres TKVJ vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes må tiden vise. Det forlyder vognene var engelsk røde, men hvorvidt det passer synes lidt uklart”. Hvad er det man vil rådgive om, når man åbenbart intet ved? SUK. Forhåbentlig står Brawas rådgiver frem og ikke blot holder sig anonym. Og lad os så håbe vi får en korrekt vogn.

P.S.
Når du forsøger at citere andre i dette her forum, så bedes du venligst gøre det korrekt og ikke fordreje, hvad der faktisk er blevet skrevet. Jeg skrev: "Til gengæld forsøges det "i kulisserne" at afklare og få Brawa til at give deres TKVJ-vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes, må tiden vise. Det forlyder, at vognene var "engelskrøde", men hvorvidt det passer synes lidt uklart."

Der er således ikke tale om, at nogen har ville rådgive om noget, som de intet ved vidste om, som du fordrejer min tekst til. Der var tale om, at man ville søge at afklare farverne og derefter få Brawa til at give modellen den korrekte farve. Det er da beklageligt, at forsøget på afklaring åbenbart mislykkedes og at Brawa derfor ikke har fået opgivet de RAL-farver, som du angiver i din bog, men det er ikke det samme som, at forsøget på afklaring ikke er blevet gjort, som du ved din udeladelse af teksten herom påstår med dit citat. Nu fik du så en kort stund, hvor du kunne sige SUK og pudse glorie med din citat-fordrejning. Hvis du sidder og er meget stille og lytter intenst, så er jeg dog ret sikker på, at du vil kunne høre, at i hvert fald jeg griner af dig.

TKVJ godsvognsfarver

af UTJ, mandag 27. maj, 2019, 09:06 (50 dage siden) @ Olaf Skov

Jeg tror vi er mange der er klar over at det er en almuerød i diverse batches som TKVJ fik malet deres godsvogne i. Samme almuerøde (Sadolin) brugte HgJK i øvrigt til adskillige malerarbejder i 1970'erne til deres vogne og det er den samme røde farve som DSB senere benyttede til vindskeder mv på Kystbanebygningerne ved istandsættelsen i 1970'erne.

Farven var ganske almindelig og genfindes på mange bygninger. Oprindelsen er pigmentet rødokker som er holdbart og vejrbestandigt. "Postkasse" er noget helt andet, for det er oprindelig en dyr zionnober-pigment, ikke særlig holdbar udendørs og derfor er højrøde jernbanekøretøjer jo først noget man fandt på med kunstigt fremstillede pigmenter.

Nok om det. Jeg tror du skal læse debatten og den efterfølgende kontakt som om at man netop ikke ville risikere endnu en omgang tomatrøde TKVJ-godsvogne. Jeg er personligt helt enig i at de tomatrøde udgaver er ganske rædselsfulde og ikke lader forbilledet noget efter. Måske vi kunne få lejlighed til en snak over emnet ved passende lejlighed.

Sidst og ikke mindst er "engelskrød" et rædselsfuldt udtryk og farveprøver fra NFJ er nok noget jeg skal se før jeg tror på det........

--
ئۇلغىك

TKVJ godsvognsfarver

af Morten Flindt Larsen, torsdag 20. juni, 2019, 18:51 (26 dage siden) @ UTJ

Jeg tror vi er mange der er klar over at det er en almuerød i diverse batches som TKVJ fik malet deres godsvogne i. Samme almuerøde (Sadolin) brugte HgJK i øvrigt til adskillige malerarbejder i 1970'erne til deres vogne og det er den samme røde farve som DSB senere benyttede til vindskeder mv på Kystbanebygningerne ved istandsættelsen i 1970'erne.

Farven var ganske almindelig og genfindes på mange bygninger. Oprindelsen er pigmentet rødokker som er holdbart og vejrbestandigt. "Postkasse" er noget helt andet, for det er oprindelig en dyr zionnober-pigment, ikke særlig holdbar udendørs og derfor er højrøde jernbanekøretøjer jo først noget man fandt på med kunstigt fremstillede pigmenter.

Nok om det. Jeg tror du skal læse debatten og den efterfølgende kontakt som om at man netop ikke ville risikere endnu en omgang tomatrøde TKVJ-godsvogne. Jeg er personligt helt enig i at de tomatrøde udgaver er ganske rædselsfulde og ikke lader forbilledet noget efter. Måske vi kunne få lejlighed til en snak over emnet ved passende lejlighed.

Sidst og ikke mindst er "engelskrød" et rædselsfuldt udtryk og farveprøver fra NFJ er nok noget jeg skal se før jeg tror på det........

Og hvad er så "dommen" over den endelige Brawa-model, som nu er i butikkerne? Er det det rigtige vognnummer med den rigtige punktstørrelse til den rigtige farvenuance?

/M

TKVJ godsvognsfarver

af Steff @, mandag 27. maj, 2019, 09:17 (50 dage siden) @ Olaf Skov

Kære Olaf

"De efterfølgende DWA vogne fra TKVJ blev fremstillet på baggrund af billeder og dokumentation fra undertegnede. Men det var først efter nogen betænkningstid at Viggo Falkenstrøm valgte at bruge en anden kilde, salget blev for en stor dels vedkommende båret af anmeldelserne i et blad fra Næstved! Jeg erindrer nu ikke at der var nogen negative ytringer af den grund. Når Viggo Falkenstrøm var på besøg, har vi naturligvis snakket om farver og modelbane. Jeg har aldrig hørt at Viggo som 14 årig skulle have været på besøg hos NFJ for at få oplyst farver på godsvogne, så det tror jeg ikke helt på".

Sidstnævnte tror jeg heller ikke på, fordi Viggo fortalte selv at informationer mv. havde han fået fra Carl Brager fra Esbjerg. Og så tror jeg at du mener "Lokomotivet", da jeg ikke erindrer andre modeljernbaneblade udgivet i Næstved, vel?:-)

Ellers synes jeg det er nogle flotte farve plancher, men som MFL også påpeger, svære at omsætte nu til dags brug, netop p.g.a. de årsager MFL nævner.
Hvad hedder iøvrigt den nederste grønlige farve?

Tak for informationerne, altid godt at få mere viden.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

TKVJ godsvognsfarver

af UTJ, fredag 21. juni, 2019, 20:26 (25 dage siden) @ Olaf Skov

Da Brawa bekendtgjorde at de ville lave en TKVJ QB vogn, fulgte en spændende debat i dette forum om farven på TKVJ's vogne og ”eksperterne” holdt hårdnakket hver på deres. Desværre nåede man ikke frem til de korrekte farver på TKVJ's QA og QB vogne, de var nemlig ikke ens. Ingen brugte nogle af de skriftlige kilder der findes, men holdt på deres, uden formentlig nogensinde at have set en TKVJ QA vogn.

Farven er ellers dokumenteret meget omhyggeligt på banens vognkort, som stadig eksisterer, samt i protokollen over maling og lakering af materiel. Farverne er også nævnt i den i 2015 udgivne - nu udsolgte – bog om Troldhedebanens materiel af undertegnede.
I perioden 1953-61 blev QA vognene malet med Dyrup 65, senere benævnt 650. QB vognene blev malet med Dyrup 66 (660). De havde altså hver sin farve. Se de korrekte farver på Dyrup farvekortet (foto Dyrup)
[image]
Til mine første modeller fik jeg et lille glas original maling. Både modeller og malingsglas har jeg stadig, men den resterende maling er for længst størknet, men har stadig den rigtige farve. DWA udsendte en QB vogn fra TKVJ, rådgivet/vildledt af eksperter fra Sjælland. Desværre var vognen undervejs blevet ramt af en ”tomat”, ingen TKVJ QB vogne har nogensinde haft den farve. Farveekspertkilden havde åbenbart en farveprøve fra en enkelt TKVJ vogn, uden at vide hvilken, måske slet ikke fra denne bane? De efterfølgende DWA vogne fra TKVJ blev fremstillet på baggrund af billeder og dokumentation fra undertegnede. Men det var først efter nogen betænkningstid at Viggo Falkenstrøm valgte at bruge en anden kilde, salget blev for en stor dels vedkommende båret af anmeldelserne i et blad fra Næstved! Jeg erindrer nu ikke at der var nogen negative ytringer af den grund. Når Viggo Falkenstrøm var på besøg, har vi naturligvis snakket om farver og modelbane. Jeg har aldrig hørt at Viggo som 14 årig skulle have været på besøg hos NFJ for at få oplyst farver på godsvogne, så det tror jeg ikke helt på.
TKVJ havde ikke nogen stor syltetøjskrukke som man hældte alle malingsrester i – som nogen påstår. Og man blandede heller ikke selv. Vognene blev malet af en lokal malermester og i kontrakten stod at der kun måtte anvendes de aftalte farver og at eventuelle reparationer skulle udføres så usynligt som muligt – eventuelt skulle en hel side males. Derfor ser man heller ikke pletmalede TKVJ vogne, som det feks forekom i Ålborg.
Jeg har ikke haft nogen andel i Brawa modellen. Desværre forlyder det nu at de har korrigeret farven efter henvendelse fra såkaldte eksperter i Danmark, hvem det så end er. Farven så ellers ud til at være korrekt. Når man læser i dette forum” Det forsøges at få Brawa til at give deres TKVJ vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes må tiden vise. Det forlyder vognene var engelsk røde, men hvorvidt det passer synes lidt uklart”. Hvad er det man vil rådgive om, når man åbenbart intet ved? SUK. Forhåbentlig står Brawas rådgiver frem og ikke blot holder sig anonym. Og lad os så håbe vi får en korrekt vogn.

.
Ja og her i den virkeliggjorte udgave:
[image]
Både forkert og helt håbløs, eller den trods alt, inkl tosse-eksperters indblanden ok?

--
ئۇلغىك

TKVJ godsvognsfarver ... og påskrifter

af Svend B J @, lørdag 22. juni, 2019, 01:00 (25 dage siden) @ UTJ

Der er i hvert fald ikke foretaget korrigeringer af påskrifter, som der er blevet diskuteret tidligere.
Men modellen skal nok blive solgt (bl a til mig :-) )

[image]

[image]

--
Svend
[image]

TKVJ QB vogn fra Brawa

af Olaf Skov, torsdag 11. juli, 2019, 12:09 (5 dage siden) @ UTJ

Så lykkedes det at få fat i et eksemplar af Brawas TKVJ QB vogn. Ingen af de danske forhandlere, som jeg kontaktede havde vognen, men kunne skaffe den mod porto tillæg. De havde måske opgivet vognen ? Så jeg måtte skaffe en fra Tyskland.
Skuffelsen var stor da vognen blev pakket ud, det er ganske enkelt en fiasko farvemæssigt. Vognen er svenskrød med tomatstænk og har farvemæssigt intet med en TKVJ vogn at gøre. Pufferplanker og puffer er på Brawa vognen malet sorte, men skal have samme farve som vognkassen. Håndtag er ligeledes malet sorte, men skulle have samme farve som vognkassen, her er altså brugt ekstra unødig arbejdskraft. Selve vognen er flot lavet, og et par småting må man tage med, når der bruges en Tysk grundmodel, det gælder blandt andet håndtag på gavlen og tyske slutsignalholdere.
På fotografiet er den korrekte TKVJ farve på modellen til højre og Brawa's fejlfarve på modellen til venstre. Ærgerligt at oplægget til en flot dansk vogn blev ødelagt af en total fejlfarve. Havde jeg set vognen først, havde jeg ikke købt den.
[image]

TKVJ QB vogn fra Brawa

af Ole M. Nielsen ⌂, torsdag 11. juli, 2019, 12:32 (5 dage siden) @ Olaf Skov

Håndtag er ligeledes malet sorte, men skulle have samme farve som vognkassen, her er altså brugt ekstra unødig arbejdskraft.


Her er vel tale om håndtag støbt i sort, og som bruges på alle BRAWA's G10-modeller.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

TKVJ QB vogn fra Brawa

af ptmadsen, torsdag 11. juli, 2019, 20:19 (5 dage siden) @ Olaf Skov

Hej
Så svært er det nu heller ikke at købe den ønskede vogn, http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/Lukket-godsvogn-TKVJ-301-NYHED/B49759 .
Skulle farven ikke passe dig kan du jo give den en gang mat lak så er den næsten hjemme.
Den der med at farven ikke passer er jo meget brugt imellem lidelsesfælder som gerne vil have men ikke har pengene, eller ikke vil investere, en gang snak for at trække tiden. Nogle mener at eks. trævogne har været tilnærmelsesvis sorte. Så mal dem dog sorte, og befri vi andre for den diskussion. Det er jo trods alt modelbygning det drejer sig om.

Venlig hilsen
Peter Madsen

TKVJ QB vogn fra Brawa

af Olaf Skov, lørdag 13. juli, 2019, 13:58 (3 dage siden) @ ptmadsen

Hej Peter.
Pudsigt nok henviser du til en butik som ikke havde vognen da den udkom, men godt nok tilbød at skaffe den mod ekstraomkostninger. Det samme var tilfældet med de øvrige forretninger jeg kontaktede. Nu er det jo altså en måned siden den udkom. Jeg havde en forventning om at danske forretninger altid bestilte danske nyheder hjem.
Jeg har afprøvet dit forslag med mat lak. Det fjerner nu ikke den svenskrøde farve, men dæmper det blanke i farven. Den bliver ikke mere korrekt med den omgang. Det havde kostet det samme at give vognen den korrekte farve fra start. Nu koster det så ekstra, da jeg maler vognen om med den korrekte farve og så må der jo også nye litreringer til. Det burde ikke have været nødvendigt, da det er en Dyrup standard farve som stadig kan leveres (tones)
Trævognes farve afhænger blandt andet af den lak eller fernis de fik, samt om de blev afrenset med oxalsyre inden de fik lak/fernis. Men det er en helt anden historie.
Kedeligt nok har idemanden til farveændringen af Brawa vognen ikke meldt sig.

TKVJ QB vogn fra Brawa

af UTJ, lørdag 13. juli, 2019, 15:16 (3 dage siden) @ Olaf Skov

Øjet ser forskelligt. For nu at bruge ekspertkilder herfra tråden, dvs billedmateriale stillet til rådighed, kan vi jo lige opsummere:

"Almuerød" i en rødokker:
[image]
"Almuerød" på sammenligningsbillede:
[image]
"Almuerød" på TKVJ-QB-billede:
[image]

Og så lige et eksempel på hvor jeg ikke var tilfreds med udgangspunktets finish, men valgte at male (og pigmentere) udenom påskrifterne (DSB's godsvogne var ret nøjagtigt RAL 8016 i nymalet tilstand, men her absolut tilsigtet lysere):
[image]

[image]

Vi mangler da i den grad at der er nogle som stiller gode farvebilleder tilrådighed af TKVJ's godsvogne. Især fra eksperter. Min egen private anke mod Brawas model er snarere brædderillerne og også at modellen fra æsken står alt for blank. Det sidste er ofte noget man selv må gøre noget ved. Hvis jeg anskaffer vognen, på trods af advarsler fra kompetente personer, ja, så bliver den nok på et tidspunkt kraftigt tonet med pigment, så den bedre "går i et med landskabet".

PS jeg tror nu ikke at Brawa har ændret en tøddel farven i forhold til deres eget oprindeligt udarbejdede oplæg. Ud fra en gennemsnitsbetragtning over modeller udgivet, falder TKVJ-vognen ganske almindeligt ud. Ja, jeg sammenligner gerne med den sorte GDS QC 122, som er en sort vogn fordi man kalder cuprinol/stenkulstrære for "sort"......sådan er der så meget.

--
ئۇلغىك

TKVJ QB vogn fra Brawa

af Olaf Skov, lørdag 13. juli, 2019, 21:54 (3 dage siden) @ UTJ

Nu har Dyrup farvekortet godt nok skiftet farve. Prøv at sammenligne QB model vognen til højre med foto af originalvognen - de to er ens i farven, de er nemlig malet med Dyrup 660!

TKVJ QB vogn fra Brawa

af UTJ, søndag 14. juli, 2019, 10:27 (2 dage siden) @ Olaf Skov

Nu har Dyrup farvekortet godt nok skiftet farve. Prøv at sammenligne QB model vognen til højre med foto af originalvognen - de to er ens i farven, de er nemlig malet med Dyrup 660!

Det er copy-paste fra det som er lagt op i tråden. Der er ikke noget farveskift i det som er lagt op. Så det er blot sammenligning for at vise det som skal overbevise.

--
ئۇلغىك

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen