Påskens sporarbejde

af Jan-Eddie, 19/4 2019, 19:51 (1826 dage siden)

Modelbanedanmark har travlt. Vejret er ideelt til kælderaktiviteter (jeg søger tilflugt for birkepollen) men det har da den fordel at arbejdet på voksenværelsesanlægget skrider frem.
[image]
[image]
[image]
[image]
Der er tale om nyanlæg, så Modeljernebanedanmark har ikke skulle spærre for trafik, og heldigt da jeg ikke har nogen togbusser.
Arbejdet blev igangsat 1. november 2017. Tidsepoken er 50er og 60erne. To skjulte opstillingsbanegårde (Struer og Fjerritslev) er driftsklar og anlægsarbejdet nærmer sig stærkt Thisted.

God påske
Jan-Eddie

Påskens sporarbejde

af re20000, 19/4 2019, 22:18 (1826 dage siden) @ Jan-Eddie

Du mangler rækværker langs kanten så personalet ikke kan falde ned. Men de er måske underbetalte udlændinge? :-) :-) :-)

God påske

Nold

Avatar

Påskens sporarbejde

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/4 2019, 08:36 (1826 dage siden) @ Jan-Eddie

Det ser fint ud, Jan-Eddie.
Hvad bruger du til at klistre sporet fast til underlaget med ?.

(Jeg døjer også med allergi - så hurra for allergimedicin (kan varmt anbefales), for så har jeg til gengæld kunnet arbejde udendørs med den del af mit Fremo-projekt, som støver for meget til at blive udført indendørs - hvad det er, vender jeg tilbage til :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Påskens sporarbejde

af Josax1978, 20/4 2019, 13:48 (1826 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Til de allergi plagede hobbyister, kan jeg varmt anbefale akupunktur. Hvis i gerne vil spare dyrt allergi medicin og bruge pengene mere fornuftigt på jeres hobby, frem for på apoteket!
Gik til akupunktur i 2 år. Og det har holdt 20 år, indtil videre.
Selv om jeg burde gå 1 gang om året for at holde det vedlige!

Fint sporarbejde, og jeg vil da også gerne, vide om du sømmer og eller limer med trælim.

Påskens sporarbejde

af Jan-Eddie, 20/4 2019, 18:07 (1826 dage siden) @ Josax1978

Kære Carsten og Josax1978

Jeg ledte efter en gulvlim til at lime korken fast på krydsfinerpladerne med og fandt denne:
[image]
Den er gummiagtig når den hærder op på et døgns tid og hæfter ganske godt. Limen fordeles med en limske som jeg selv har lavet:
[image]
Den er lavet af en aluminiumsplade som er nem at arbejde i, 3 cm bred så den passer til svellernes bredde.
DCC-concepts så jeg et trick til at forbedre lokomotivernes adhæssision, og dermed øge trækkeevnen og bedre strømoptaget.
Det virker, så jeg limer en "jernbane":-D (strimmel 0,5mm galvaniseret stålplade) på korken inden sporet limes på.
Jeg prøvede med gulvlimen, og den limer også godt på jernpladen. Sporet limes derimod ikke så fast, men det viste sig at have den fordel, at da jeg havde glemt at fjerne de to trådstumper under et Peco-sporskifte (for at kunne veksle polariteten på hjertestykket) var det nemt med en spartel at presse sporskiftet fri af limen. Limen kunne nemt pilles af svellerne og skiftet kunne monteres igen. Det største problem var de isolerende lasker der skulle sættes på igen mellem sporenderne der var limet fast og skiftet.
Limen er nem at arbejde med. Den lugter ikke. Trækker ikke tråde. Er ikke vandholdig og fjernes mekanisk fra limske og spartel med køkkenrulle når arbejdet er overstået. Swarfega håndrens klarer resten og hænderne.
Jeg skal have udtænkt en måde at lime sporet fast på når jeg når op i den synlige del, hvor der skal ballast på. Når sporet justeres sideværts eller på langs mens limen er blød, kan den presse sig op mellem svellerne så der ikke levnes plads til ballast.
Jeg vil helst bruge gulvlimen, da den er med til at isolere hjulstøjen fra krydsfineren.

Jeg bruger receptmedicin mod høfeberen, men i år kan den ikke fjerne symptomerne. Måske akupunktur skulle prøves.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak