HELJANs hemmelighed

af Bent Larsen, 30/3 2019, 09:52 (1848 dage siden)

Hej
Heljan hemmelighed i Taastrup.
Vh
Bent Larsen
[image]

HELJANs hemmelighed

af peterw, 30/3 2019, 11:13 (1848 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Heljan hemmelighed i Taastrup.
Vh
Bent Larsen
[image]

Skønt, den er jeg sgu køber til! :)

(Ikke at selvbyg / sæt fra Tikøb eller Lekbo er skidt, men som industrimodel kommer prisen nok lige et hak længere ned tænker jeg :) )

HELJANs hemmelighed og så i METAL!! + MO nye numre

af Steff, 30/3 2019, 15:22 (1848 dage siden) @ peterw
redigeret af Steff, 30/3 2019, 15:26

…………...man glemmer jo helt at fortælle, at HELJAN fremstiller det nye Marcipanbrød med en overdel af metal. Altså med indsatte vinduer etc. Væk er plastik helformen med vinduer som skinnebusserne og lyntogene. DEJLIGT og så giver det jo vægt!! Der er ikke lagt helt fast på hvilke udgaver, men man er bl.a. istand til at ændre lygteføring, hvilket jo giver muligheder for også senere varianter.

Også godt for de personer der holder af den "evindelige motorvogn, synd den ikke spyger røg" (citat Birger Wilcke) 5- som 4 akslet, der påregnes at udkomme i nye nummervarianter og bemalinger.

Så set fra H0 folket sammen med MAK-værkerne, slet ikke så ringe!!

Får mig til at tænke på, om hvor meget de danske MJ´er egentligt burde sætte pris på det kæmpeudvalg der efterhånden er i dansk. De er meget heldige!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (fastholder til trods Spor 1:-) )

NB: Herunder en smagsprøve på hvordan det muligvis kunne blive, her virkeligheden fra LJ i juli 1968 med M 31 og M 32
[image]

IC3-tog, messetilbud og et messerygte

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/3 2019, 23:29 (1847 dage siden) @ Steff
redigeret af Claus E. Hansen, 31/3 2019, 00:09

Udover Marcipanbrød og 4-akslet MO og nittet MO, kommer Heljan også med en mere opdateret version af IC3-toget.

I facebookgruppen "modeltog", kan man læse at der skulle være et messerygte om at MCK også planlægger at komme med et IC3-tog, prøvestøbning skulle være på trapperne. Men gå selv derind og læs mere. Så må man selv vurdere om det kan være rigtigt eller ej.

Hobbykæden havde bl.a. en palle med af de berømte Märklin-madkasser, og så også at Kystbanen havde nogen med.

Der var tilbud på modeller fra MCK og der var masser af dem. Så selv om MCK ikke havde en stand, må de siges at være rigt repræsenteret.

Det kan nås endnu i morgen, tag kollektiv transport dertil (som der er rigtig gode muligheder for), P-forholdene var vist ikke de bedste. Dog var det noget bøvlet med tog her fra Jylland, det tog en mindre krig, men vi kom da frem. Det var pga. den nye omfartsbane København-Ringsted, hvor der bl.a. var stort sporarbejde i Ringsted.

Turen Høje Tåstrup-Tåstrup foregik i øvrigt med ØSJK´s Triangeltog, der kom ind til perron i næsten samme øjeblik som mit tog fra Jylland var ankommet. Det kørte tilbringertog fra København. Det var en oplevelse, de kan godt de gamle Triangler ;-)

Mvh
Claus

Avatar

HELJANs hemmelighed

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 30/3 2019, 17:41 (1848 dage siden) @ Bent Larsen

Det er helt ubeskriveligt fedt, at Heljan vil udgive 750 HK Marcipanbrød i model.
Dette mens andre producenter har travlt med 3. eller 4. (gen-)udgivelse af noget, som vi allerede har set modeller af før.

Y-togene var for mig årets model 2017 - alt imens at ME-lokomotivet rendte med det meste opmærksomheden.
Mon MaK-værkerne eller Marcipanbrødet vil komme til at stå i skyggen af endnu en producents 7. eller 8. udgave af MY eller MZ ?. ;-)

Under alle omstændigheder, så er HP 13 for længst bestilt hos den lokale modeltogspusher - og så snart det er ladesiggørligt, så glæder jeg mig mindst ligeså meget til at kunne lægge min "klamme hånd" på mindst 2 x Marcipanbrød :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

HELJANs hemmelighed

af Josax1978, 1/4 2019, 02:17 (1846 dage siden) @ Bent Larsen

Kommer deres opdatering af IC3, så også med metaloverdel? Nu de ændrer næsen til gummi og håndbøjler til metal.

HELJANs hemmelighed

af Bent Larsen, 1/4 2019, 07:58 (1846 dage siden) @ Josax1978

Hej
Ifølge Heljan bliver teknikken ikke ændret, så det er nok også plastik overdele.
Vh
Bent Larsen

HELJANs hemmelighed

af Josax1978, 1/4 2019, 10:32 (1846 dage siden) @ Bent Larsen

Så håber jeg stadigvæk, på en helt ny udgave produceret af et andet firma. Og meget gerne fra McK-H0.

HELJANs hemmelighed

af K 564, 1/4 2019, 13:08 (1846 dage siden) @ Josax1978

Så håber jeg stadigvæk, på en helt ny udgave produceret af et andet firma. Og meget gerne fra McK-H0.

Ja, hvis det skal stå på en hylde. Nej, hvis jeg skal køre med det.
Hilsner Keld

HELJANs hemmelighed

af Josax1978, 1/4 2019, 14:13 (1846 dage siden) @ K 564

Det samme siger jeg om Heljans IC3, fra 1992-2018.
Jeg fik ombygget 2, så hjulene blev på banen. Ved at putte 2 vægtklodser til hjul, på hver 25 gram i førrerrummene, i hver ende.

HELJANs hemmelighed

af Jan Bøgedal Slundt @, 21/4 2019, 10:35 (1826 dage siden) @ Josax1978

Hej :-)
Hvordan er det med sammenkobling af 2 sæt IC/3 er det muligt ..?
For hvis jeg skal ha' IC/3, skal de kører 2 sæt sammen som de "første" lyntog i '89-'90
mvh
Jan

HELJANs hemmelighed

af Josax1978, 21/4 2019, 23:53 (1825 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ja det er muligt, også med de nuværende udgaver, at koble flere sæt sammen.
Det er bare ikke, lige så let, som at koble almindelige vogne sammen. Da stammen enten skal lægges på siden eller fumles med, for at få stangen placeret.

HELJANs hemmelighed

af Morten Flindt, 22/4 2019, 22:32 (1824 dage siden) @ Josax1978

Ja det er muligt, også med de nuværende udgaver, at koble flere sæt sammen.
Det er bare ikke, lige så let, som at koble almindelige vogne sammen. Da stammen enten skal lægges på siden eller fumles med, for at få stangen placeret.

Hejsa,

Ja, det er en glimrende løsning, for et IC3-togs (eller et Lyntogs) karakteristiske front ville have været ualmindeligt skæmmede af en traditionel koblingskulisse og/eller kobling. Og på produktionstidspunktet for de tidligere modeller havde Kadee-koblinger endnu ikke vundet indpas i DK.

HELJANs hemmelighed

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/4 2019, 02:55 (1822 dage siden) @ Morten Flindt

Men mon ikke vi ser et eller flere udgaver fra McK, de har i hvert fald fået et billed af et IC/3 tog på hjemmesiden.. de har ganske sikkert en smart måde at koble sættene sammen på :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak