Modelbane

af bent lysdahl @, fredag 22. februar, 2019, 11:32 (30 dage siden)

Modelbane forum

Jeg var i vinterferien i Hadsten med mit barnebarn, for at se modelbanen, som var en stor oplevelse, både for børn og voksne.
I den forbindelse kom jeg til at tænke på den modelbane der stod i ankomsthallen på Randers banegård. Den har jeg som barn puttet mange 25 ører i for at se togene køre.
Er der nogen der ved om den eksisterer endnu, et eller andet sted, eller er den bare blevet skrottet på et tidspunkt.
Mvh bent lysdahl

Modelbane

af Flemming Søeborg, fredag 22. februar, 2019, 13:21 (30 dage siden) @ bent lysdahl

Den er, så vidt jeg husker, forlængst blevet skrottet. Det var en DSB-portør, der passede modelbanen tilbage i begyndelsen af 2000-tallet, hvor jeg fra min stilling på Jernbanemuseet stod for forsendelse af nyt materiel til de modeljernbaner, der stadig var i drift rundt omkring - Ålborg, Randers, Århus og til dels Kbh. H. Defekt materiel kom til museet og blev repareret/kasseret. Limas Mz-lokomotiver kunne for eksempel køre i årevis, bare kul og aksler blev skiftet ud. På det tidspunkt blev modellerne udvekslet som tjenestepost mellem museet og stationerne.

Modelbanen i Ålborg blev også passet af en DSB-ansat, mens Kaj Stender, som var tidligere DSB-ansat, passede modelbanen på Århus H.

Københavnerbanen var allerede sidst i 1990'erne flyttet til Odense, hvor den afventede istandsættelse, hvilket jeg gik i gang med i 1998. Denne bane er desværre for tiden i depot, men forhåbentlig kan den en dag atter komme til ære og værdighed - den blev bygget lige i krydsfeltet mellem "talentfuldt hjemmebyg" og "fremstormende modeljernbaneindustri" og er dermed et stykke kulturhistorie, som var i fare for at blive skrottet for fem år siden.

I øvrigt finder man stadig modeljernbaneanlæg på flere tyske banegårde, mens vi herhjemme må nøjes med anlæggene i Århus og København.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane

af Bent Larsen, fredag 22. februar, 2019, 14:27 (30 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej
Tak for opdateringen af st. anlæg, og den posetive omtale af LIMAs MZ, der er ikke meget posetivt omtale af ældre matreil mere.
Vh
Bent Larsen

Modelbane

af Thomas Jespersen, fredag 22. februar, 2019, 15:05 (30 dage siden) @ Flemming Søeborg

Jeg mener at huske et eller andet sted at den i Randers oprindelig stod i Fredericia, den blev så totalrenoveret engang i 1990´erne og flyttet til Randers.

Thomas

Modelbane

af Flemming Søeborg, lørdag 23. februar, 2019, 13:48 (29 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det kan godt tænkes, men det ved jeg ikke. For lige at bringe nogle flere data om diverse modeljernbaneanlæg på plads, så skulle den modelbane, der står ved nogle af de første spor på Jernbanemuseet, angiveligt stamme fra City 2 i Høje Taastrup. Den kom til museet cirka 1998 og fik ved den lejlighed nye skinner og lidt opfriskning, men holder stilen fra midten af 1960'erne.

Anlægget, der nu er placeret i graven ved S-togsmodellerne, stammer fra Horsens banegård og blev renoveret ca. 1999. Ud over disse anlæg på museet var der også en lille rundbane med kongetoget ca. anno 1910, LGB-bjergbanen ved den blå CIWL-restaurantvogn (anlægget bygget 1998), Københavnerbanen (nedtaget ca. 2015) samt LGB-havebanen (anlagt ca. 2003).

Det store anlæg på gulvet, der blev opstillet en gang i 1980'erne, var i 1998 så udtjent, at to tredjedele af det blev skrottet. Det var ikke overdækket, og støv og snavs gjorde, at togene havde meget ringe "regularitet". Resten, der var bygget rundt om en af søjlerne i hallen, fik lov at stå der et par år mere, men så røg det også. Toggangen var i øvrigt styret af reed-kontakter, hvilket ikke alle var klar over - og derfor fungerede det ikke, når "tilfældige" lokomotiver blev sat på sporet.

Nok lidt mindre kendt er det, at Svendborg banegård i midten af 1980'erne også havde et ultralille modelbaneanlæg i juletiden. Det var blot en rundkreds under en plexiglaskuppel, hvor Limas Mz + et par vogne kørte og kørte - så meget, at overdelen til sidst smeltede. Anlægget havnede derefter på loftet af banegården, men er siden smidt ud, fortalte stationsbetjenten Jesper mig omkring år 2000.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane

af jhcn @, lørdag 23. februar, 2019, 21:24 (29 dage siden) @ Flemming Søeborg

Det her er en spændende tråd!

Der er vel stadig et anlæg i Aalborg, eller overlevede det ikke sidste omgang hærværk?

Og findes der en oversigt over disse anlæg?
Personligt voksede jeg op med det i Holstebro

--
Henrik

Modelbane

af Steen Nielsen, lørdag 23. februar, 2019, 21:34 (29 dage siden) @ jhcn

Det kunne måske tænkes at der begåes et lille bitte "særhæfte" der omhandler Modeljernbaneanlæg
på danske stationer , hvor nogen af os åbenbart har "trykket" næserne flade ;-)

Hvis der findes nogen som har tid og energi til det ;-)

Modelbane

af Flemming Søeborg, søndag 24. februar, 2019, 18:48 (28 dage siden) @ Steen Nielsen

Ja, det kunne være en idé, men det er ret svært at finde pålidelige informationer - der er ikke skrevet ret meget om disse modelbaner. Et tip kunne være at kigge i lokalpressen - i hvert fald Århus-anlægget har tit været i den lokale presse, da det hvert år var en god historie, når overskuddet fra banen skulle uddeles (jo, modelbanerne var nogle af de jernbaner, der gav overskud!).

I Morten Flindt Larsens bog "Vi mødes under uret" om København H. er der en smule at læse om den daværende Københavnerbane, og jeg har da også skrevet et par artikler om den. Ret meget andet kender jeg ikke til - men derfor kan der jo udmærket ligge artikler rundt omkring på arkiverne - og måske i modeljernbaneklubberne?

Et andet problem er at opspore de mennesker, der har været med til at bygge banerne i sin tid - og så ville det for øvrigt være nærliggende i et hæfte af det påtænkte også at omtale offentlige modeljernbaneanlæg (Hadsten, Ålholm Slot, Danmarks Tekniske Museum og - om muligt - også de anlæg, som fandtes i Magasin, Thorngreen, Crome & Goldschmidt etc.) - for ikke at glemme de omrejsende anlæg (Nordekspressen m.v.). Også DanLink-øvelsesanlægget på København L. og det gamle spor 0-anlæg fra Lyngby station skulle med i hæftet (anlægget endte på Jernbanemuseet, men er væk nu). Der er nok at gå i gang med - for den, der har tid, lyst, energi, overskud og indblik i det.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane

af Steen Nielsen, søndag 24. februar, 2019, 22:44 (28 dage siden) @ Flemming Søeborg

Der kan man bare se Flemming Søeborg, det er jo et emne med "kød" på ;-)

Håber nogen har energi til at kaste sig over emnet, for det vil være ærgerligt ikke at få nedfældet for eftertiden

Var det en normal procedure at evt. overskud på "stations-anlæg" skulle uddeles lokalt ?

Modelbane

af Fiona @, Sdr. Bjert, søndag 24. februar, 2019, 23:39 (28 dage siden) @ Steen Nielsen

Anlægget der stod i Horsens er bygget af Kolding Modeljerneklub engang i 80`erne. Jeg mener det nu står på Jernbanemusset.
Anlægget der stod i Randers er ganske rigtigt bygget på “stellet” af anlægget fra Fredericia. Også af Kolding Modeljernbaneklub engang i 90`erne.
Ligeledes er det anlæg der stod i København før det nuværende også bygget af Kolding Modeljernbaneklub en gang i 90`erne.
Det store anlæg, der engang stod på museet, blev startet af lokale fra Odense, men da museet udvidede og skulle “genåbne” og have besøg af kronprinsen, blev Kolding Modeljernbaneklub hyret til at færdiggøre anlægget. Der blev givet to weekender til det. En spændende opgave, hvor der næsten blev arbejdet i døgndrift. (Der blev overnattet i de udstillede 1. Klassesvogne). På grund af tidspresset måtte der dog begås en del kompromisser i landskabsbygningen, så slutresultatet ikke helt kunne leve op til den normale standard.
I ovenstående er tidsangivelserne med forbehold. Hukommelsen kan jo nogengange drille ;-)
Hvis man vil vide mere om de udstillingsanlæg Kolding Modeljernbaneklub har bygget, bør man kontakte Martin Wilde, som er mangeårigt medlem af klubben, og en stor vidensindsamler.

--
Venlig Hilsen

Jørgen

Modelbane

af Flemming Søeborg, mandag 25. februar, 2019, 09:40 (27 dage siden) @ Steen Nielsen

Ja, forhåbentlig har "nogen" den fornødne tid, energi og mulighed for at indsamle alle disse informationer - og delagtiggøre andre i dem.

Jeg er ikke bekendt med, at overskuddet fra de andre baner er gået til "velgørende formål" - beløbene har nok været relativt beskedne og har dækket den almindelige vedligeholdelse m.v. Det rullende materiel blev, som tidligere nævnt, leveret fra Jernbanemuseet, men der har da også været lokale islæt (specielt i Århus).

Horsensbanen står rigtigt nok på museet nu. Ved renoveringen for mange år siden var det nødvendigt at demontere sporskifterne, da disse konstant var årsag til problemer i kørslen. På sådanne baner, der skal fungere hver dag uden opsyn, gælder det om at gøre tingene så enkle som muligt, da også "ikke-uddannet" personale skal kunne opretholde kørslen/udskifte materiel. Publikum er hurtigt til at bemærke, hvis et anlæg ikke fungerer.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane

af Morten Flindt Larsen, tirsdag 26. februar, 2019, 02:53 (27 dage siden) @ Flemming Søeborg

Ja, forhåbentlig har "nogen" den fornødne tid, energi og mulighed for at indsamle alle disse informationer - og delagtiggøre andre i dem.

Det lyder som en god ide. Tommy kan måske ligefrem lokkes til at lave et særligt 'Modeljernbanehistorisk forum' for den slags. :-) :-D :-)

Vh
Morten

Modelbane

af Østjyden, tirsdag 26. februar, 2019, 20:01 (26 dage siden) @ Flemming Søeborg

I 1970'erne blev overskuddet fra modelbanen på Aalborg station givet til "Børnenes Kontor" ved Aalborg Kommune. Pengene gik til velgørende formål for børn.

I 1980'erne blev overskuddet fra modelbanen på Holstebro station givet til Holstebro Kommune. Pengene gik til velgørende formål. I 1985 var beløbet på 7.000 kr. Er omtalt i DSB Bladet nr. 9 fra 1985.

Modelbane - "Hemmeligt anlæg"

af Jan-Eddie @, mandag 25. februar, 2019, 09:27 (27 dage siden) @ Flemming Søeborg

I første halvdel af 60'erne ankom en åben godsvogn til Brejning station. Under presenningdækket stod et modelbaneanlæg.
Ved hjælp af stationens kran blev det løftet over på en lastbil og kørt op på DKI (De Kellerske Institutioner). Anlægget blev stillet i et kælderlokale i skolebygningen på Kellersvej 2. Her fik de bedste af de udviklingshæmmede skoleundervisning.
Jeg har desværre kun set anlægget kort efter det var stillet op. Det var i det sædvanlige design som sås på stationerne dengang.
I dag er skolebygningen ombygget til ejerlejligheder: Ak hvor forandret!

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Modelbane

af Thomas Jespersen, mandag 25. februar, 2019, 15:51 (27 dage siden) @ Flemming Søeborg

Din forgænger Ib Tiedje der passede anlægget i I Odense for efterhånden mange år siden fortalte at der kun kørte Lima MZ´ere på anlægget, da de ikke var værd at stjæle. Lokomotiverne havde det ellers med at forsvinde. Især var Fleischmanns MY´ere populære. Man kunne lige gribe over ved modellen af den gamle lillebæltsbro og lade dem komme til sig, så gik togdriften istå da reed-kontakterne ikke længere blev påvirket.

Thomas

Modelbane

af Flemming Søeborg, onsdag 27. februar, 2019, 09:14 (25 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det er ganske rigtigt, at lokomotiverne forsvandt - selv endda fra "Kongetogsbanen". Derefter fik vi monteret mere fastsiddende plexiglaslåg på denne bane.

På restbanen af den store modelbane på gulvet kørte der til sidst kun to udslidte Mz-lokomotiver (med Reed-kontakter og Lima-godsvogne). For at der skulle være lidt mere at se på anlægget, skruede jeg de henstillede Lima-godsvogne fast til sidesporene - lidt kedeligt, men det satte en stopper for deres forsvinden. Husene var der ingen, der løb med, og heller ikke bilerne.

Som tidligere nævnt var det utilfredsstillende, for på grund af støv osv. var kørslen ikke pålidelig, og anlægget blev ca. 1999 helt fjernet - hvilket også gav mere plads til det egentlige formål med museet, nemlig at udstille lokomotiver og vogne.

Fleischmanns My-modeller var også nemme at have kørende; de bedste lokomotiver var dog Heljans Mx-modeller, der kunne køre op mod et år uden nævneværdig service. Så var hjulenes flanger til gengæld så skarpe som barberblade, men efter hjulskift m.v. kom de atter i drift. Limas billige plasticvogne havde det problem, at kørte de for lang tid på et anlæg, blev pinolerne så varme, at de smeltede aksellejerne.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane

af Rolf Berg @, Täby, torsdag 28. februar, 2019, 13:01 (24 dage siden) @ Flemming Søeborg

Måske OT , jeg mener at have set en Liliput T maskine på et DSBanlæg (København ?)
hvor kedelen var "smeltet" pga varm motor .

mvh Rolf Berg

Modelbane

af AndreasM, torsdag 28. februar, 2019, 15:21 (24 dage siden) @ Rolf Berg

Måske OT , jeg mener at have set en Liliput T maskine på et DSBanlæg (København ?)
hvor kedelen var "smeltet" pga varm motor .

Da vi startede på det seneste anlæg til Kh, pillede vi en Lima MR af det gamle, den manglede det ene hjørne efter at have påkørt kanten af en underføring på hver eneste tur frem og tilbage ;-)

Modelbane

af Morten Flindt, torsdag 28. februar, 2019, 17:12 (24 dage siden) @ Flemming Søeborg

Det er ganske rigtigt, at lokomotiverne forsvandt - selv endda fra "Kongetogsbanen". Derefter fik vi monteret mere fastsiddende plexiglaslåg på denne bane.

På restbanen af den store modelbane på gulvet kørte der til sidst kun to udslidte Mz-lokomotiver (med Reed-kontakter og Lima-godsvogne). For at der skulle være lidt mere at se på anlægget, skruede jeg de henstillede Lima-godsvogne fast til sidesporene - lidt kedeligt, men det satte en stopper for deres forsvinden. Husene var der ingen, der løb med, og heller ikke bilerne.

Som tidligere nævnt var det utilfredsstillende, for på grund af støv osv. var kørslen ikke pålidelig, og anlægget blev ca. 1999 helt fjernet - hvilket også gav mere plads til det egentlige formål med museet, nemlig at udstille lokomotiver og vogne.

Fleischmanns My-modeller var også nemme at have kørende; de bedste lokomotiver var dog Heljans Mx-modeller, der kunne køre op mod et år uden nævneværdig service. Så var hjulenes flanger til gengæld så skarpe som barberblade, men efter hjulskift m.v. kom de atter i drift. Limas billige plasticvogne havde det problem, at kørte de for lang tid på et anlæg, blev pinolerne så varme, at de smeltede aksellejerne.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg


Hejsa,

Jeg har hørt om en helmetals Brimalm E-maskine, der under kørslen blev så varm, at da ejermanden tog den op, fik han 3. gradsforbrændinger på hænderne og måtte på skadestuen. Hvorvidt det passer, ved jeg dog ikke. :-D :-P :-D

Med venlig hilsen
M:-Drten

Modelbane

af Flemming Søeborg, fredag 01. marts, 2019, 00:00 (24 dage siden) @ Morten Flindt

Mon ikke det var en live-steam maskine fra Hornby... i skyndingen kan man nemt tage fejl!

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Modelbane - meget apropos Fredericia mm.

af Torben Z. ⌂ @, Vallensbæk, mandag 25. februar, 2019, 19:01 (27 dage siden) @ Flemming Søeborg

I denne klumme
https://www.fyens.dk/Fredericia/Klumme-Her-er-nogle-tog-DSB-har-raad-til/artikel/3136938
omtales anlægget i Frederica samt ønsket om en modelbane i byen igen.


For en del år siden var der også opstillet et anlæg på stationen i Nykøbing F.


Der har været lidt om Nordekspressen i en tidligere tråd
https://www.signalposten.dk/forum/index.php?mode=thread&id=4529

Men ellers mener jeg, at Nordekspressen er beskrevet i Modelbane Nyt i slutningen af 1950'erne.

Der har senere - i 1980'erne - været en omtale i Søndagsavisen af klubben samt det store anlæg i City 2 - hvor man igennem årene havde 2 placeringer i den nederste etage.
Preben Hjort har med sine udstillinger rundt om i landet samt sidst i City 2 uden tvivl betydet utrolig meget for interessen for modeltog i Danmark - et arbejde som jeg personlig føler, at han af samtidens modelbanefolk aldrig blev påskønnet for :-(


Øvelsesanlægget i Lyngby er beskrevet i "fordums tid" (måske i tidsskriftet Modeljernbanen ?).

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Modelbane

af Erik V. Pedersen ⌂ @, mandag 25. februar, 2019, 14:33 (27 dage siden) @ bent lysdahl

Interessen kan begynde i en ung alder:

[image]

[image]

[image]

Michael og tre små "hjørner" af DSB-modeljernbaneanlægget på Aalborg station, 26. august 1965.

Erik V.
www.evp.dk

.

Modelbane

af Løgposen, mandag 25. februar, 2019, 16:42 (27 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ja, det er fantastisk at børn kan blive inspireret ind i drømmeland. Og mange af dem ser vi her på siden mange år efter, mens andre udvikler hobbyen i voksenlivet.
Jeg begyndte selv på Århus H, kan tydeligt huske det.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen