Bykulisse

af Skott, 5/2 2019, 18:05 (1896 dage siden)

Hejsa

Jeg er ret fascineret af Sundborgs Banegravsgade - Og da jeg selv har brug for at lave noget lignede, for at skjule en nedkørsel, var ideen jo oplagt.

Sundborg bruger til sin kulisse en del ældre byggesæt fra Kibri, da de godt kan gå som danske - Dog er flere af dem udgået af produktionen, så jeg er lidt på jagt efter andre lignende bygninger af et par etagers højde, der kan bruges til formålet.

Måske nogen herinde har nogle gode bud til mulige 'fordanskningsmulige' byggesæt?

Bykulisse

af Flemming Søeborg, 8/2 2019, 09:39 (1894 dage siden) @ Skott

Hej Skott.

Prøv at kigge på Auhagens flotte byhuse - mange af dem er med pudsede mure i pastelfarver, men de kan godt bruges - og har realistiske højder, mange detaljer og glimrende forretningsfacader. I næste nummer af Spor og baner er der netop et eksempel på nem ombygning af et Auhagen-byhus til dansk jernbanehotel (udkommer 21. februar).

Faller har en del huse, der med lidt god vilje kan bruges - her er det specielt de gamle Pola-modeller, der har tilpas 'anonym' arkitektur til også at kunne bruges på danske anlæg.

Vollmers huse er gerenelt meget germanske i stilen, og deres huse med murstensfacader er lidt grove i det, men kan måske bruges som baggårdsbygninger.

Jeco har (eller har haft) ét eller to halvreliefhuse, der kan bruges i en baggård, og kig f.eks. også på Artitecs sortiment.

God fornøjelse med 'jagten' på egnede emner.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Bykulisse

af Skott, 8/2 2019, 18:22 (1893 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Flemming

Tusind tak for indsparkene - Det lyder spændende. Jeg har indtil nu købt et par Kibrisæt: 38294, 38389 samt 38383, som jeg synes sagtens kan gå som byhuse i en mellemstor dansk provinsby. Sammen med dem købte jeg også Auhagens 11398, som jeg måske lige forkorter en etage.

Jeg vil da glæde mig til at læse artiklen i SoB. Jeg var også meget betaget af din artikel om bygningen af en dansk station ud fra et eksisterende byggesæt - Lad os endelig se flere af den slags byggebeskrivelser :)

Bykulisse

af Flemming Søeborg, 11/2 2019, 10:10 (1891 dage siden) @ Skott

Jeg glemte at nævne, at aetiklen om ombygningen til jernbanehotel ikke er skrevet af mig, men af Niels Nørby - men det fremgår i øvrigt også af den trykte artikel).

Med veniig hilsen,

Flemming Søeborg

Bykulisse

af Skott, 11/2 2019, 10:25 (1891 dage siden) @ Flemming Søeborg

Uanset hvem, der skrev artiklen, bliver det nok interessant læsning

Bykulisse

af Skott, 22/2 2019, 14:25 (1880 dage siden) @ Flemming Søeborg

Hej Flemming
Så er nummeret af SoB modtaget. OG sørme så, om ikke den omtalte ombygning faktisk anvender en bygning, jeg har liggende - Så projektet kommer meget belejligt!

Flere af den slags artikler, tak :)

Bykulisse

af Morten Flindt, 8/2 2019, 11:41 (1894 dage siden) @ Skott

Hejsa

Jeg er ret fascineret af Sundborgs Banegravsgade - Og da jeg selv har brug for at lave noget lignede, for at skjule en nedkørsel, var ideen jo oplagt.

Sundborg bruger til sin kulisse en del ældre byggesæt fra Kibri, da de godt kan gå som danske - Dog er flere af dem udgået af produktionen, så jeg er lidt på jagt efter andre lignende bygninger af et par etagers højde, der kan bruges til formålet.

Måske nogen herinde har nogle gode bud til mulige 'fordanskningsmulige' byggesæt?

Hej Skott,

En del af bygningerne her, her, her, her og også her og her (bemærk det meget "danske" Milchwerk i funkisstil) samt kulisserne her kan snildt fordanskes og skæres ned i højden og sammenstykkes til en dansk baggrund ved hjælp af collageteknik.

Generelt for danske byhuse gælder, at hovedparten af dem, men ikke alle, står i blankmur og ikke er pudsede, at vinduerne er "dannebrogsvinduer" og at udenlandske kviste ikke gør sig godt på et dansk hus. Tage med udenlandske typer tagsten bør erstattes med danske teglsten eller "danske" skifferplader.

Hvad danske parcelhuse angår, er jeg faldet over "Dackegatan" her, et svensk typehus, som også blev eksporteret til Danmark. En god ven i det nordsjællandske har boet i rødstensudgaven med garage i kælderen og tegltag.

Man skal næppe forvente sig, at der bliver produceret ret mange flere "danskegnede" huse i styren. Det er blevet for dyrt og markedet herfor er faldet drastisk i de senere år.

Med venlig hilsen
Morten

Bykulisse

af Skott, 8/2 2019, 18:32 (1893 dage siden) @ Morten Flindt

Hej Morten
Fantastiske links - Især er denne husrække spændende:

[image]

Nyt tag på, hvor de meget tyske kviste stikker op midt for ved de 2 bygninger til venstre, så kunne det nemt være dansk.
Også fantstisk station. Er selv opvokset ved Sønderborgbanen, så det er jo lige taget derfra.

Endelig er 'smånipset' fra MBZ også fænomenalt - Intet problem at få brugt sine sparepenge ;)

Bykulisse

af Morten Flindt, 8/2 2019, 19:54 (1893 dage siden) @ Skott

Hej Morten
Fantastiske links - Især er denne husrække spændende:

[image]

Nyt tag på, hvor de meget tyske kviste stikker op midt for ved de 2 bygninger til venstre, så kunne det nemt være dansk.
Også fantstisk station. Er selv opvokset ved Sønderborgbanen, så det er jo lige taget derfra.

Endelig er 'smånipset' fra MBZ også fænomenalt - Intet problem at få brugt sine sparepenge ;)

Hej Skott,

Det glæder mig, at du kan lide dem. Det med sparepengene til lige netop disse ting kender jeg udmærket til. ;-) :-D :-D

Jeg bruger selv at være opmærksom på, når jeg ser et dansk 1:1-hus på nettet, som arkitektonisk minder om et udenlandsk byggesæt, og så gemmer jeg "forbillede-billeder" sammen med billeder af byggesættene (noget jeg har lært af den gode OOG). Nogle gange, kan det udenlandske byggesæt bruges til noget "dansk", andre gange ikke. Det afhænger også lidt af temaet for modelbanen. Det er dog vigtigt ikke at gå fuldstændig amok i udenlandsk præget arkitektur; det er den danske arkitektur, som er den mest almindelige, selv om man mange steder har været åbne for udenlandske strømninger. Pas også på ikke at blive for københavnsagtig i en købstad. Der er stor forskel på arkitekturen. Skær husene ned til købstadshøjde.

[image]

[image]

Bykulisse

af Morten Flindt, 8/2 2019, 20:23 (1893 dage siden) @ Morten Flindt

... og en Pola-klassiker genfundet på hjørnet af Dronningensvej og Korsgade i Nyborg:

[image]

[image]

Ikke 100 % overensstemmelse men "derhenad". Det er især de buede butiksvinduer, man skal gøre noget ved, og så nogle af kvistene på taget, der skal væk. Og "danske" skorstene må der til. Det værste man kan gøre er at bygge husene direkte ud af æsken. Maling og patinering og anden fordanskning er et "must". Men det afgør man naturligvis selv ud fra temperament og modelbyggerformåen.

Bykulisse

af Georg Schmidt, 8/2 2019, 21:02 (1893 dage siden) @ Morten Flindt

Mange gange lå der på hjørnet en hyggelig lille forretning.
[image]
Mejeriudsalg på hjørnet af Steinmannsgade og Trepkasgade i Aarhus 1973.
Foto: A B Sillesen.

Mvh
Georg

Bykulisse

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/2 2019, 21:37 (1893 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange gange lå der på hjørnet en hyggelig lille forretning.
[image]
Mejeriudsalg på hjørnet af Steinmannsgade og Trepkasgade i Aarhus 1973.
Foto: A B Sillesen.

Mvh
Georg

Netop, Georg, "lige til modeljernbanen". :-) :-) :-)

Mvh
Morten

Bykulisse

af Morten Flindt, 11/2 2019, 21:27 (1890 dage siden) @ Skott

:-D

Og her er et andet "lige til modeljernbanen" (om end den belgiske do.), som jeg skammeligt har hugget fra Facebook-siden 'Ugly Belgian Houses' (der hermed være anbefalet på det bedste:

[image]

Bykulisse

af Skott, 12/2 2019, 00:56 (1890 dage siden) @ Morten Flindt

Ja, den er noget speciel. Mon ikke, der har været en højre halvdel også en gang?

Bykulisse

af Skott, 8/2 2019, 22:47 (1893 dage siden) @ Morten Flindt

Bestemt - Det er også der, jeg mener, Sundborg går foran med et godt eksempel.

Bykulisse

af Skott, 8/2 2019, 22:46 (1893 dage siden) @ Morten Flindt

Det er jo bare nydeligt :)
Ja, det skal helst være med jydsk forbillede :)

Bykulisse

af Morten Flindt, 12/2 2019, 12:44 (1890 dage siden) @ Skott

Hej Morten
Fantastiske links - Især er denne husrække spændende:

[image]

Nyt tag på, hvor de meget tyske kviste stikker op midt for ved de 2 bygninger til venstre, så kunne det nemt være dansk.
Også fantstisk station. Er selv opvokset ved Sønderborgbanen, så det er jo lige taget derfra.

Endelig er 'smånipset' fra MBZ også fænomenalt - Intet problem at få brugt sine sparepenge ;)


Hej Skott,

Dette klassicistisk inspirerede wienerhus kan også bruges, hvis man fx udskifter paptaget med et "dansk" tegltag i plastic og så naturligvis nogle andre skorstene. Det er et fint købstads- eller forstadshus. Klassicismens huse var normalt pudsede.

Venlig hilsen
M:-)rten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak