Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 2/2 2019, 18:42 (1909 dage siden)
redigeret af Futfar, 2/2 2019, 18:58

[image][image][image]
Som angivet er dette så ikke en fantasimodel, den kører, og har kørt i flere år i DK. I denne bemaling...
Den her viste model er fra ESU, og er efter sigende kun fremstillet i 1.600 stk. Når vi har med ESU-modeller at gøre, er det vel unødvendigt at fremhæve, at den er lavet til både AC/DC, og slæbeskoen er lige til at klikke af- og på. Hjulene? Tjahh, det kan ESU så åbenbart også finde ud af, for den kører lige godt uanset sportype. Der er vel fabrikanter der skulle lære lidt af ESU..?

Pudsigt nok, har jeg aldrig set reklame/omtale af modellen, men et besøg i Padborg, og senere samme dag i Sønderborg Modeljernbaneklub, fik mig overbevist om at det var en maskine som jeg ikke kunne leve uden:-D. så den blev så indlemmet i min samling. Den kører, ikke overraskende, helt perfekt, med en enorm trækkraft, og med sine 21 f-tast muligheder - inklusiv dieselrøg, - er der jo ikke et øje tørt... Bortset fra min Big Boy, er den det længste lok i min samling. Efter sigende er den - i den bemaling - udsolgt fra fabrikken...

Og så lige en tilføjelse. Alle smådele er fabriksmonterede, så det er ren 'plug and play'...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2019, 18:57 (1909 dage siden) @ Futfar

[image][image][image]
Som angivet er dette så ikke en fantasimodel, den kører, og har kørt i flere år i DK. I denne bemaling...
Den her viste model er fra ESU, og er efter sigende kun fremstillet i 1.600 stk. Når vi har med ESU-modeller at gøre, er det vel unødvendigt at fremhæve, at den er lavet til både AC/DC, og slæbeskoen er lige til at klikke af- og på. Hjulene? Tjahh, det kan ESU så åbenbart også finde ud af, for den kører lige godt uanset sportype. Der er vel fabrikanter der skulle lære lidt af ESU..?

Pudsigt nok, har jeg aldrig set reklame/omtale af modellen, men et besøg i Padborg, og senere samme dag i Sønderborg Modeljernbaneklub, fik mig overbevist om at det var en maskine som jeg ikke kunne leve uden:-D. så den blev så indlemmet i min samling. Den kører, ikke overraskende, helt perfekt, med en enorm trækkraft, og med sine 21 f-tast muligheder - inklusiv dieselrøg, - er der jo ikke et øje tørt... Bortset fra min Big Boy, er den det længste lok i min samling. Efter sigende er den - i den bemaling - udsolgt fra fabrikken...

Hm. Er farven nu også den rigtige?

(duk og ultralynhurtigt væk)

P.S.
En fantastisk flot model, i øvrigt, så den forstår jeg godt, at du ikke kunne leve uden. :-D

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 2/2 2019, 19:18 (1909 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er helt med på din duk/væk.. Farven, tjahh, nu har jeg så ikke mulighed for, hverken plads til/anden mulighed for at få en 1:1 til at være i min beskedne have, så farvesammenligningen må, indtil videre, stå hen i det uvisse...
Men ja, jeg er dybt imponeret over modellens særdeles fine udførelse. Ikke for på nogensomhelst måde at forklejne andre fabrikaters kvaliteter, 'men der nu noget over en ESU model'. Rent citatfusk, hvilket jeg holder meget af.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2019, 19:29 (1909 dage siden) @ Futfar

Du må ud og afskrabe nogle farveprøver på forbilledet...

Ingen fantasi her...

af Johnni, 2/2 2019, 19:49 (1909 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den kørte faktisk kun ganske kort tid i den bemaling her i landet, omkring 2012.
Den har så kørt en periode i Sverige efterfølgende og er nu tilbage i Danmark i blå bemaling.

Johnni

Ingen fantasi her...

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2019, 20:11 (1908 dage siden) @ Johnni

Den kørte faktisk kun ganske kort tid i den bemaling her i landet, omkring 2012.
Den har så kørt en periode i Sverige efterfølgende og er nu tilbage i Danmark i blå bemaling.

Johnni

Ups! Sådan kan det gå, når man er epoke III-mand. Men flot er den sgisme. :-) :-) :-)

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 2/2 2019, 20:13 (1908 dage siden) @ Johnni

Det stemmer så ikke helt med hvad jeg så i december 2018 i Padborg. Der kørte den i den angivne bemaling...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Bent Larsen, 2/2 2019, 20:45 (1908 dage siden) @ Futfar

Hej
66 K 714 startede med at køre " Kommodeekspressen" i grøn bemaling, så var den væk fra DK, kom så tilbage i CFL bemaling, og her til slutningen af 2018 i blå bemaling. er nu i Norge. Og ja, ESU modellen er en rigtig lækker maskine.
vh
Bent Larsen

Ingen fantasi her...

af Ole Dinesen, 2/2 2019, 22:10 (1908 dage siden) @ Johnni

Den kørte faktisk kun ganske kort tid i den bemaling her i landet, omkring 2012.
Den har så kørt en periode i Sverige efterfølgende og er nu tilbage i Danmark i blå bemaling.

Johnni

Den kørte i DK i den brune bemaling i perioden 16.03.2011-26.10.2012. Jeg ved ikke hvornår den blev blå, men 14.06.2013 så jeg den i Värnamo, hvor den stadig var brun (kørte for CFL Sverige). Første gang jeg så den i blå, var 10.06.2015 i Trondheim, hvor den kørte for CargoLink. Den er i øvrigt ikke længere i DK. Den blev sendt ud af landet 16.12.2018.

Ingen fantasi her...

af Poul Andersen, 3/2 2019, 07:40 (1908 dage siden) @ Ole Dinesen

Her et par billeder fra den 11. sept. 2012 på Esbjerg Havn, der måske løser spørgsmålet om farven på den flotte model er rigtig.

[image]

[image]

Mvh.
Poul.

Ingen fantasi her...

af UTJ, 3/2 2019, 09:37 (1908 dage siden) @ Ole Dinesen
redigeret af UTJ, 3/2 2019, 09:45

[image]Pattburg, 16/12-18 (foto: UTJ)

Man ser tydeligt den helt forkerte farve i forhold til modellen.......måske skulle man bede ejerne om at male den i den rigtige modelfarve

--
ئۇلغىك

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 2/2 2019, 20:09 (1908 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Egentlig en god idé, men henset til min geografiske residens - og for mig, lokets uforudseelige køreplaner, er det forbundet med en vis usikkerhed om hvor og hvornår loket befinder sig således, at jeg kan nærme mig det i en sådan grad, at en farveprøve er en mulighed. Men det tør jeg skam slet ikke. Tænk hvis jeg blev antastet i et sådant ærinde, og dermed blev sidestillet med de imbeciler, der med spraymaling 'dekorerer' de rullende enheder på jernbanen??? Handlinger der ligger mig så evigt fjernt!

Næhh, da jeg residerer i den anden ende af landet, i forhold til Padborg, må jeg nok tage til takke med at opleve 1:1 maskinen når jeg besøger lidelsfæller ud i det ferroviale univers i det Sønderjyske. Jeg tvivler stærkt på at jeg får den at se i Nordsjælland. Men modellen pynter da her i Kajerød, og håber så på at farven er som den skal være:-D :-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af cm, 3/2 2019, 10:45 (1908 dage siden) @ Futfar

Egentlig en god idé, men henset til min geografiske residens - og for mig, lokets uforudseelige køreplaner, er det forbundet med en vis usikkerhed om hvor og hvornår loket befinder sig således, at jeg kan nærme mig det i en sådan grad, at en farveprøve er en mulighed. Men det tør jeg skam slet ikke. Tænk hvis jeg blev antastet i et sådant ærinde, og dermed blev sidestillet med de imbeciler, der med spraymaling 'dekorerer' de rullende enheder på jernbanen??? Handlinger der ligger mig så evigt fjernt!

Hvis du antastes "off limits" medbringende spraydåsemaling - er det nok med en "maroon" én af slagsen - i et forsøg på at få forbilledet til igen at passe med modellen...

Glæder mig til at se den i funktion på dit anlæg i Kajerød - evt. med en "paymaster" i hånden...

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 5/2 2019, 14:31 (1906 dage siden) @ cm

Hvis du antastes "off limits" medbringende spraydåsemaling - er det nok med en "maroon" én af slagsen - i et forsøg på at få forbilledet til igen at passe med modellen...

Ja, nu betyder 'Maroon' jo så også 'forvirret og ensom', så det har dobbelt betydning. Godt set :-D .

Glæder mig til at se den i funktion på dit anlæg i Kajerød - evt. med en "paymaster" i hånden...

Og det skal du så være velkommen til ;-) .


mvh
Chr

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Morten Flindt, 5/2 2019, 15:56 (1906 dage siden) @ Futfar

Hvis du antastes "off limits" medbringende spraydåsemaling - er det nok med en "maroon" én af slagsen - i et forsøg på at få forbilledet til igen at passe med modellen...


Ja, nu betyder 'Maroon' jo så også 'forvirret og ensom', så det har dobbelt betydning. Godt set :-D .

Forveksler du ikke ordet med "moron"? :-P :-D

Venlig hilsen
M:-)rten

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 6/2 2019, 16:44 (1905 dage siden) @ Morten Flindt

Nej det gør jeg så ikke...

Marooned kan betyde flere ting som feks. "at blive efterladt på et øde sted", og dermed blive ensom og forvirret. Der findes flere betydninger på engelsk, men det er nævnte betydning jeg tænkte på ved mit svar til cm.:-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af MO 568, 3/2 2019, 15:26 (1908 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten m.fl.
Farven var RAL 3005 Weinrot. Dårlig ide at skrabe i lakken for at skaffe en prøve, lokomotivet var nemlig folieret i den tid det kørte hos CFL-cargo.
Fortsat god weekend
Mo 568 alis Thomas Albøg Olsen

Ingen fantasi her...

af Morten Flindt, 5/2 2019, 15:57 (1906 dage siden) @ MO 568

Hej Morten m.fl.
Farven var RAL 3005 Weinrot. Dårlig ide at skrabe i lakken for at skaffe en prøve, lokomotivet var nemlig folieret i den tid det kørte hos CFL-cargo.
Fortsat god weekend
Mo 568 alis Thomas Albøg Olsen


Hej Thomas,

Så er det da meget lettere. Man behøver ikke at skrabe men kan bare skære en lille firkant ud af folien - og hurtigt væk!

Men venlig hilsen
M:-Drten

Ingen fantasi her...

af UTJ, 2/2 2019, 23:24 (1908 dage siden) @ Futfar

[image]

Tak for tippet!

Ingen fantasi her...

af Bent Larsen, 3/2 2019, 11:26 (1908 dage siden) @ Futfar

Hej
Det er ikke den eneste Class 66 der har kørt i DK som kam blive til en dansk model. Her en Mehano der har fået lidt nye mærker. Der har også kørt en i grøn bemaling den har jeg ikke i model.
Vh
Bent Larsen
[image][image][image]

Ingen fantasi her...

af MO 568, 3/2 2019, 16:25 (1908 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af MO 568, 3/2 2019, 16:30

Hej Bent

CFLcargo lejede Class 66 266 714 som havde Dansk ATC hos Becon Rail i 2011 og de to grå hos i hos Ascendos Rail Leasing Carl i Luxemburg.

De to grå CFL CD 266 453-0 (EVN: 9280 1266 032-2) og nr. CFL CD 266 452-2 (EVN: 9280 1266 031-4) kom til landet i henholdvis 2010 og 2012 og den grønne som dukkede op i 2013 er CFL CD 266 452-2 i nye grønne kæder idet den havde EVN 9280 1266 031-4.

De grå lokomotiver havde ikke Dansk ATC og måtte ikke anvendes som betjente lok. De blev brugt som "boostere" bag på MX og MY lok med dansk ATC til spånpladetoget som kørte til Herning 1 til 2 gange om ugen og som skulle forcere stigningen op igennem Grejsdalen fra Vejle. Ideen om at bruge dem som boostere blev undfanget af den daværende driftsdirektør hos CFLcargo Paul de Kruiff, og maskinerne blev styret fra forreste lok via det 27 polere EMD standard multiplekabel.

[image]

[image]

Folierings forlæg og 266 714 netop ankommet fra Sverige til Padborg i folieklæder.

Fortsat god weekend
Mo 568 alias Thomas Albøg Olsen

Ingen fantasi her...

af Ole Dinesen, 3/2 2019, 19:49 (1908 dage siden) @ MO 568

Hej Bent

CFLcargo lejede Class 66 266 714 som havde Dansk ATC hos Becon Rail i 2011 og de to grå hos i hos Ascendos Rail Leasing Carl i Luxemburg.

De to grå CFL CD 266 453-0 (EVN: 9280 1266 032-2) og nr. CFL CD 266 452-2 (EVN: 9280 1266 031-4) kom til landet i henholdvis 2010 og 2012 og den grønne som dukkede op i 2013 er CFL CD 266 452-2 i nye grønne kæder idet den havde EVN 9280 1266 031-4.

Dine oplysninger stemmer altså ikke med mine nummernørdautist noter.

Den grønne var kun i DK som grøn. Den kom til landet i 2012. Tre dage efter at 266 453-0 var sendt retur (skulle til revision eller noget).
I 2013 havde CFL ingen Class 66 i DK.

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 5/2 2019, 14:23 (1906 dage siden) @ Ole Dinesen

Til Jer alle der har svaret...
Der synes at herske en del forvirring om hvornår, samt i hvilken bemaling/foliering, den har kørt i DK. Men een ting kan jeg da få ud af de mange svar. Jeg har så nok ikke set den i anførte modelfarve på det tidspunkt som jeg mente. Det må skyldes en erindringforskydelse ;-) .
Tak for retledning... (så var der alligevel lidt fantasi at hente, trods overskriften :-P ).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Ole Dinesen, 5/2 2019, 21:16 (1905 dage siden) @ Futfar

Til Jer alle der har svaret...
Der synes at herske en del forvirring om hvornår, samt i hvilken bemaling/foliering, den har kørt i DK.


Der er da ingen tvivl om hvornår den (eller de to andre Class 66) har kørt i Danmark. https://www.mainlinediesels.net/ er i hvert fald enig med mine noter, og dem har jeg styr på.

Avatar

Ingen fantasi her...

af Futfar, Kajerød, 6/2 2019, 17:04 (1905 dage siden) @ Ole Dinesen

Nej Ole Dine(sen), altid præcise info - og glimrende fotos/videoer - kunne jeg ikke drømme om at anfægte rigtigheden af. Men der er jo så andre der har divergerende opfattelser af lokets 'historie' hvad angår farver og kørselsestidspunkter i DK.

Ved ransagelse af min hukommelse, må jeg nok indrømme, at den jeg så i Padborg omkring den 10. december 2018, har været i blåt liberi, ganske som du beskriver det, og ikke i min models 'kastanjebrune'/maroon farve.

Rart at der findes personer af dit kaliber, så man kan blive bragt ud af sin vildfarelse. Nok en gang, tak for retledning.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ingen fantasi her...

af Bent Larsen, 5/2 2019, 22:26 (1905 dage siden) @ Futfar

Hej
Den er stadig grøn under folien, det kan ses på billedet oppe i tudehornskassen i rundingen af taget.
Vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak