Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af Gerhard V., mandag 14. januar, 2019, 15:15 (249 dage siden)

Hej,

jeg nåede endelig at melde mig til i forummet. :-)
Jeg kom lige forbi et ældre indlæg fra september 2014, der viste Per Hauberg dette billede:
[image]
Jeg vet inte, om Per læser eller skriver stadig herinde, men jeg er interessered i den viste motorvogn. Har den nogen nøjagtig forebillede og hvad skulle det være? Jeg har nogle bøger om danske jernbaner men jeg er ikke sikkert hvor jeg bør søge. Hade ikke HFHJ nogen lignende vogn? Men den var visst i rød/hvid med blå mævebælte.
Vet nogen, om modellen er baseret på motorvognsmodellen fra märklin/trix eller anden eller var det nogen småseriemodell?
Desværre er billedet lidt for litet for at erkende nogle påskrifter.

Venlige hilsner og på forhånd mange tak,

Gerhard.

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af Ole P, mandag 14. januar, 2019, 15:33 (249 dage siden) @ Gerhard V.
redigeret af Ole P, mandag 14. januar, 2019, 15:42

Hej,

jeg nåede endelig at melde mig til i forummet. :-)
Jeg kom lige forbi et ældre indlæg fra september 2014, der viste Per Hauberg dette billede:
[image]
Jeg vet inte, om Per læser eller skriver stadig herinde, men jeg er interessered i den viste motorvogn. Har den nogen nøjagtig forebillede og hvad skulle det være? Jeg har nogle bøger om danske jernbaner men jeg er ikke sikkert hvor jeg bør søge. Hade ikke HFHJ nogen lignende vogn? Men den var visst i rød/hvid med blå mævebælte.
Vet nogen, om modellen er baseret på motorvognsmodellen fra märklin/trix eller anden eller var det nogen småseriemodell?
Desværre er billedet lidt for litet for at erkende nogle påskrifter.

Venlige hilsner og på forhånd mange tak,

Gerhard.

Det er SB M1, se billede fra jernbanen.dk:

https://www.jernbanen.dk/Fotos/Pbane/SB/SB_M1_1979.jpg

Et hurtigt kig på forbilledet, viser at der er et vindue for meget på modellen. Tagrytteren er fjernet mellem 1927 og 1964.

HFHJ havde også M7. Her er der også et vindue mindre på forbilledet end den model der er vist. HFHJ's M7 var creme foroven og rød forneden.

Mvh. Ole P

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af Steff @, mandag 14. januar, 2019, 21:18 (249 dage siden) @ Gerhard V.

Hallo Gerhard

Herunder et billede af SB M1 fotograferet i Lunderskov den 19-05-1982 kl. 1415, Foto Steffen Dresler

[image]

Håber du kan bruge det til eventuel dokumentation. Mener at vognen var ejet af den daværende Kolding Lokomotivklub, men ikke sikker.


Mfg

Steffen Dresler

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af disavelo, mandag 14. januar, 2019, 22:28 (249 dage siden) @ Steff

Den stod i Gedser Remise for få år siden.
Venlig hilsen.
Søren

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af bl @, tirsdag 15. januar, 2019, 15:20 (248 dage siden) @ Gerhard V.

Modellen er sandsynligvis en lettere ombygget/-malet Trix-model af VT 62.9. Der er billeder af Trix- modellen her.

--
Bjarne Larsen
Moderator

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af Flemming Søeborg, tirsdag 15. januar, 2019, 17:37 (248 dage siden) @ bl

Modellen findes i flere udgaver. Trix-modellen er ret gammel; Liliput lavede en finere model for en del år siden, og senest har ESU lavet modellen - i samarbejde med Liliput.

Jeg købte Liliput-modellen sidste år og malede den om:

[image]

Påskrifterne samt den hvide linie er fremstillet som vådtransfers af Skilteskoven ved Jørgen Røn. Den hvide streg er ret 'levende' at arbejde med!

[image]

Jeg har ikke bygget fronterne om, da jeg vurderede, at indgrebet ville være for voldsomt og måske ikke lykkes fuldt ud. Taget har jeg også bibeholdt, som det er. Liliput har flere udgaver af forbilledet, blandt andet en "Gepäck-Triebwagen" (mørkegrøn) med det ældre tag.

[image]

Trix-modellen er, så vidt jeg husker, analog og ret grov; Liliputs model har NEM-stik til dekoder, mens ESU-modellen er luksusudgaven med diverse digitale funktioner.

For nogle år siden spurgte jeg Liliputs markedschef, om de ville lave en dansk udgave, men det havde ingen interesse. Det danske marked er for lille.

God fornøjelse med byggeriet til dem, der ønsker at have denne specielle motorvogn - den er let at ommale/dekorere. Jeg benyttede grå primer til taget og postkasserød farve til vognkassen (først mat farve, dernæst højblank). Alle farver er spraymaling fra Motip.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af bl @, onsdag 16. januar, 2019, 09:57 (248 dage siden) @ Flemming Søeborg

Tak for korrektionen!

--
Bjarne Larsen
Moderator

Per Haubergs motorvogn i indlægget fra 2014

af Gerhard V., torsdag 17. januar, 2019, 13:27 (246 dage siden) @ Gerhard V.

Hej igen,

det er nu tredje gangen at jeg forsøger at skrive det her indlægget, det gik to gange i nirvana når jeg ville sende den... Tak for alle svar! Jeg har lidt kigged rund i nettet og set, at märklin hat genudgivet trix modellen i forskellige varianter, varaf en er en svensk motorvogn. Den har en dør i fronten, lige som SB M1, men den svenske har det gamle tag. Liliputvognen i den udføring som Flemming valgte at benytte har heldigvis et tag uden de større påbygninger og uden bølger. Vet nogen herinde om taget kan aftages, ved Liliput- eller Märklin-modellen? Jeg er ikke den bedste modellbygger men kunde tænke mig at skære en liten tagrytter væk og slibe taget ned, så at det kunde forsynes med noget som ligner det originale. Og en helt annan sag: Former af vinduer er forskellige: De danske vogne har vinduer rundet ovenfor, mens de tyske er kantede, og mens de danske vinduer synes at have haft spejlglasruder hade de tyske metalrammer og den svenske rammer af træ. Derfor tænker jeg, at Pers modell oprindelig var en svensker. Så ska jeg se... Før jeg køber en sådan vogn, måste jeg "arbete" med de redan påbegyndte projekte, men hvis jeg gør en sådan ombygning, vil jeg gerne fremvise den her i forummet.

Med venlig hilsen

Gerhard.

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen