Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Steff, 4/1 2019, 14:14 (1932 dage siden)

Kære alle

Det er med sorg jeg må konstatere at Viggo Falkenstrøm, der var en af dansk modeljernbanes meget afholdte, initiativrige og dygtige personer, er sovet ind den 28. december 2018, kun 68 år gammel.

Viggo Falkenstrøm var stifter og leder af det dengang anerkendte lille firma DWA-hobby. Oprindelig fremstilledes modeller fra danske vognmandsforretninger og fra ca. 1996 udvikledes modeller baseret på Heljans HD og IAR vogne. Senere startede en produktion af vogne til privatbanerne og nok ikke mindst, udvikledes en stor mængde fantastisk modeltro tankvogne i H0 fra forskellige danske olie- og benzinfirmaer baseret på industrimodeller fra førende udenlandske fabrikanter.

Viggos Falkenstrøms interesse for modeljernbane medførte, at han en overgang var formand for Fredericia modeljernbaneklub.

DWA-hobbys modeller var dengang meget eftertragtede af de danske modeljernbaneentusiaster p.g.a. modellernes store lighed med forbillederne og navnet omgav sig med en respekt for detaljer og modeltrohed. Selv i dag er brugte modeller fra det oprindelige DWA-hobby meget efterspurgte.

Lige før Viggo Falkenstrøms sygdom og senere bortgang, blev navnet solgt og det nu eksisterende navn, har således i dag ikke noget som helst at gøre med det oprindelige DWA-hobby og dets forretningsmæssige gode ry.

Viggo Falkenstrøm var et yderst godmodigt og hyggeligt menneske altid klar til at hjælpe. Desværre blev han indhentet af en uhelbredelig sygdom og måtte indlægges, der så endte med et hospice ophold. Han vil blive savnet.

Viggo Falkenstrøm bisættes fra Egeskov kirke lørdag den 5. januar kl. 11.

Æret være hans minde!

Steffen Dresler, Lokomotivet/Tpt

Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Hans Seekjær @, 5/1 2019, 20:41 (1931 dage siden) @ Steff

Æret være hans minde

Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/1 2019, 13:25 (1930 dage siden) @ Steff

RIP.

Nogen af de fineste vogne i min efterhånden omfattende samling, er netop de af tankvognene jeg har kunnet få fat på fra DWA. Vogne som klart holder i dag og fremover også.

Mvh
Claus

Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Skott, 6/1 2019, 14:22 (1930 dage siden) @ Claus E. Hansen

Enig - De er, når man tænker på alderen. rigtig fine vogne

Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Bjørn Kjer @, 12/3 2019, 19:24 (1865 dage siden) @ Steff

Steff,

Tak for den gode historie om Viggo .

Han var min nære ven i over 30 år . Savner ham stadig .

Hilsen Bjørn

Stifteren af DWA-hobby Viggo Falkenstrøm afgået ved døden

af Henrik Larsen @, Odense, 6/8 2021, 01:21 (988 dage siden) @ Bjørn Kjer

1994 - 1998-99 købte jeg primært forskellige vekselladsvogne spor N produceret af Viggo. Produktionen stoppede pga. som Viggo sagde, da jeg spurgte om hvornår han igen sendte nye vogne på markedet: "Der er ikke nok salg i spor N, at det betaler sig." Det var trist pga. vognene var topkvalitet til yderst konkurrencedygtige priser.
Vi handlede altid over telefonen. Underligt nok husker jeg ikke hvordan kontakten kom i stand, udover interessen for modeltog blev genopvakt fra barndommen.
Dertil kom at vekselladsvognene var bedre kvalitet end barndommens spor N Albani vogne, MY og DSB personvogne, (litreringerne, var/er stadig som Fleischmanns Post- og DSB-vogn).
"Nyheden" om Viggos død er trist.

Mvh.
Henrik Helweg Larsen

Vedr. DWA

af cm, 17/3 2019, 11:12 (1860 dage siden) @ Steff

Af ren nysgerrighed: Ved nogen her, hvad DWA (D.W.A.) - var forkortelse for?

mvh
Chr

--
[image]

Vedr. DWA

af Carsten Nielsen, Køge, 17/3 2019, 14:12 (1860 dage siden) @ cm

D W A . Det står for Dãnische Werbe Autos.

Dvs danske reklame biler

Vedr. DWA

af cm, 18/3 2019, 12:02 (1859 dage siden) @ Carsten Nielsen

D W A . Det står for Dãnische Werbe Autos.

Dvs danske reklame biler

Ok... så ved man det.
Tak for svaret
mvh
Chr

--
[image]

Vedr. DWA

af Jesper, 22/3 2019, 19:26 (1855 dage siden) @ cm

D W A . Det står for Dãnische Werbe Autos.

Dvs danske reklame biler


Ok... så ved man det.
Tak for svaret
mvh
Chr

Altså...

Jeg har kendt Viggo siden 1988, og indtil hans død...
Jeg tror ikke selv han var klar over at det var det det stod for...
Han plejede at sige 'noget skulle det jo hedde'....
Men det er da muligt at han med sin forkærlighed for det tyske, opfandt det andet firmanavn til ære for nogle :-P

Vedr. DWA

af Morten Flindt, 22/3 2019, 19:58 (1855 dage siden) @ Jesper

D W A . Det står for Dãnische Werbe Autos.

Dvs danske reklame biler


Ok... så ved man det.
Tak for svaret
mvh
Chr


Altså...

Jeg har kendt Viggo siden 1988, og indtil hans død...
Jeg tror ikke selv han var klar over at det var det det stod for...
Han plejede at sige 'noget skulle det jo hedde'....
Men det er da muligt at han med sin forkærlighed for det tyske, opfandt det andet firmanavn til ære for nogle :-P

Af "Lokomotivet" nr. 75, 2003, fremgår nu ellers følgende:
[image]

Så det er nok rigtigt, at VF ikke selv var klar over, at det var dét, som "DWA" stod for. Der er så tit én eller anden, som finder på noget.

Vh
Morten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak