2 spørgsmål om blade og "modeller"

af Rolf Berg @, Täby , Sverige, 7/12 2018, 02:08 (1966 dage siden)

Jeg har nogle numre fra "Modeljernbanen" 1949 - 1951 der var udgivet av DMJK (?) .
Ophørte bladet i 1951 ? (Og Modelbanenyt kom 1952 som "erstattning" ?) .

I Helsingborg fik jeg fat i 3 hvide DSB vogne mærket Ivk 20091 og med "kødvogn" på skydedøren . Vognene er af blik og vognsiderne er af papir påklistret bliksiderne . Jeg kan ikke finde noget fabrikantnavn , men undertil står DSB "skåret over" og imellem står "1:87 SPOR 00" . Denne tekst er normalt skjult af fjederen der holder kobblingerne lige . Og koblingerne ser mest ud som en krydsning mellem Fleischmann (krogen op og nedvendt) og Märklin kobbling og kan kobbles til Märklinvogne .

Mvh Rolf Berg

2 spørgsmål om blade og "modeller"

af finnjust, 7/12 2018, 14:01 (1965 dage siden) @ Rolf Berg

Mon ikke det er nogle gamle Bodan vogne?

2 spørgsmål om blade og "modeller"

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 7/12 2018, 15:32 (1965 dage siden) @ Rolf Berg

Hej.

Et par lidt specielle modeller som du har fået fat .

Modeller af kødvognen litra Ivk 20 091 er fremstillet af 2 firmaer i 1940'erne.
a) dels af DSB 1:87 SPOR 00 (senere videreført af Bodan)
b) dels af MODELTRAFIK.

Begge firmaers modeller er i træ med pålimet papir - udgaven fra MODELTRAFIK har dog bremsehus.

Det kunne tyde på at dine modeller i blik er "hjemmebygget" på en undervogn fra DSB 1:87 SPOR 00 med papirsider fra et af de 2 firmaer.

Du kan finde nogle (dårlige) billeder af modellerne på danskmodel.dk - vælg <Tog> i menuen tv.

Spørgsmålet om bladene vender jeg tilbage til, da jeg lige skal checke i mit arkiv.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

2 spørgsmål om blade og "modeller"

af Rolf Berg @, Täby , Sverige, 8/12 2018, 01:19 (1965 dage siden) @ Torben Z.

Tak til jer begge for svar og oplysninger .

Har kigget på siderne med "DSB I:87 spor 00" og "Bodan" . Jeg troede at vognsiderne var af blik , men test med magnet viste noget andet . Og de er lidt tungere end Fleischmanns korte G vogne af blik . DSB Ivk vejer ca 58 g og DR Stettin G ca 45 g .

mvh Rolf Berg

2 spørgsmål om blade

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 21/12 2018, 18:34 (1951 dage siden) @ Rolf Berg

Jeg har nogle numre fra "Modeljernbanen" 1949 - 1951 der var udgivet av DMJK (?) .
Ophørte bladet i 1951 ? (Og Modelbanenyt kom 1952 som "erstattning" ?) .

DMJK er ikke direkte nævnt som udgiver, dog er det et "OFFICIELT ORGAN FOR DANSKE MODEL JERNBANE KLUBBER", og som teksten i nr. 1 fra april 1949 skrevet står
"Med alle de danske klubbers tilslutning, vil en redaktion af erfarne jernbane- og modeljernbaneingeniører bringe hobbyen og kendskabet til de virkelige jernbaner, der jo danner basis for hobbyen, ud til en langt videre kreds end hidtil."

Det sidste (meget tynde eksemplar af dette) tidsskrift udkom i juni 1952.
Oprindelig var bladet i A4, men de seneste numre er i A5.

Ja, Modelbane-nyt kom med det første duplikerede nummer i september 1952, og Bent Palsdorf som var initiativtager / redaktør af dette blad.

[image]

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

2 spørgsmål om blade

af Erik V. Pedersen ⌂, 21/12 2018, 22:50 (1951 dage siden) @ Torben Z.

Jeg har nogle numre fra "Modeljernbanen" 1949 - 1951 der var udgivet av DMJK (?) .
Ophørte bladet i 1951 ? (Og Modelbanenyt kom 1952 som "erstattning" ?) .


DMJK er ikke direkte nævnt som udgiver, dog er det et "OFFICIELT ORGAN FOR DANSKE MODEL JERNBANE KLUBBER", og som teksten i nr. 1 fra april 1949 skrevet står
"Med alle de danske klubbers tilslutning, vil en redaktion af erfarne jernbane- og modeljernbaneingeniører bringe hobbyen og kendskabet til de virkelige jernbaner, der jo danner basis for hobbyen, ud til en langt videre kreds end hidtil."

Det sidste (meget tynde eksemplar af dette) tidsskrift udkom i juni 1952.
Oprindelig var bladet i A4, men de seneste numre er i A5.

Ja, Modelbane-nyt kom med det første duplikerede nummer i september 1952, og Bent Palsdorf som var initiativtager / redaktør af dette blad.

[image]


.
-------------------
.

Mon ikke en evt. misforståelse, at MODELJERNBANEN skulle være udgivet af DMJK, stammer fra et vist personsammenfald mellem redaktionsmedlemmer af MODELJERNBANEN og bestyrelsesmedlemmer/fremtrædende medlemmer i DMJK.

Personlig kom jeg (med) i DMJK fra omkring 1951-52, og mindes ikke, at jeg nogensinde har hørt om dette. Der var mange relationer mellem DMJK/disse fremtrædende medlemmer og tilsvarende medlemmer i redaktionen af MODELJERNBANEN, der jo først i 1950 blev til en (modeljernbane-)klub.

Erik V.
www.evp.dk

.

2 spørgsmål om blade

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 22/12 2018, 00:07 (1951 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Mon ikke en evt. misforståelse, at MODELJERNBANEN skulle være udgivet af DMJK, stammer fra et vist personsammenfald mellem redaktionsmedlemmer af MODELJERNBANEN og bestyrelsesmedlemmer/fremtrædende medlemmer i DMJK.

Hej Erik.
Nu var mit svar til Rolf, og jeg kan intet sted i nr. 1 - som jeg også har nævnt - se DMJK omtalt iforb. med udgivelsen af Modeljernbanen.
Ej heller står der noget i kolofonen om DMJK, kun navnene på redaktionens medlemmer.
Som et lille kuriosum kan det bemærkes, at medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub, Sønderborg Modeljernbane Klub og Valby Modeljernbane Klub fik hele 2 kr. i rabat på et årsabonnement.

[image]
Det står enhver frit for at tolke ovenstående, men måske kan misforståelsen findes i ordlyden ?

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

2 spørgsmål om blade

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/12 2018, 00:50 (1951 dage siden) @ Torben Z.

Mon ikke en evt. misforståelse, at MODELJERNBANEN skulle være udgivet af DMJK, stammer fra et vist personsammenfald mellem redaktionsmedlemmer af MODELJERNBANEN og bestyrelsesmedlemmer/fremtrædende medlemmer i DMJK.


Hej Erik.
Nu var mit svar til Rolf, og jeg kan intet sted i nr. 1 - som jeg også har nævnt - se DMJK omtalt iforb. med udgivelsen af Modeljernbanen.
Ej heller står der noget i kolofonen om DMJK, kun navnene på redaktionens medlemmer.
Som et lille kuriosum kan det bemærkes, at medlemmer af Dansk Modeljernbane Klub, Sønderborg Modeljernbane Klub og Valby Modeljernbane Klub fik hele 2 kr. i rabat på et årsabonnement.

[image]
Det står enhver frit for at tolke ovenstående, men måske kan misforståelsen findes i ordlyden ?

.
--------------------
.

Hej Torben.

(...)"DMJK er ikke direkte nævnt som udgiver, dog er det et "OFFICIELT ORGAN FOR DANSKE MODEL JERNBANE KLUBBER", (...)

Der står dog dette, og det var bare det, jeg ville kommentere (understøtte dig i, men det mislykkedes øjensynligt).

Erik V.
www.evp.dk

Glædelig jul.

.

2 spørgsmål om blade

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 22/12 2018, 01:31 (1951 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik,

og undskyld for at jeg har misforstået dit indlæg.
Beklager meget.

Også et ønske om en god jul herfra til dig
samt øvrige brugere af dette forum.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

2 spørgsmål om blade

af Rolf Berg @, Täby Sverige, 22/12 2018, 02:30 (1951 dage siden) @ Torben Z.

Et stort tak til jer alle for informationer om blade og modeller .
Og herfra en God Jul til jer alle på forumet .

mvh Rolf Berg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak