Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af Steff @, onsdag 05. december, 2018, 21:22 (5 dage siden)

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte model- og jernbanehobbyen.

Kære alle

Nu er sidste nummer af LOKOMOTIVET sendt ud og dermed er det definitivt slut. Og vi holder ikke en pause som for år tilbage.

Torben Andersen (redaktør) og jeg (ansvarshavende) synes nu, at det er tidspunktet til OGSÅ at få fortalt, hvad alle abonnenter, biblioteker, klubber og museer, der købte LOKOMOTIVET også var med til gennem en lang årrække. Nok uinteressant for mange, men for nogen en behagelig overraskelse for år tilbage.

I bladet formålsparagraf stod der nemlig oprindeligt at: ”Alt arbejde foregår på frivillig og ulønnet basis. Evt. overskud skal iflg. vedtægterne gå til fremme af modelbane-interessen”. Det er jo flotte ord og set andre steder i omskrevet form. Men i LOKOMOTIVETS udgave mentes der i bogstaveligste forstand virkeligt hvad der stod, at ”gå til fremme af modelbane-interessen”. Begrebet blev senere udvidet til også at omhandle veteranjernbaneklubber og museer.

Det betød, at LOKOMOTIVET hvert år gennem en lang årrække uddelte et antal pengebeløb, små som store, til MJ-klubber, veteranklubber og museer. Ikke de store beløb, men omkring 5000,- kr. pr. portion. Hovedsageligt var det til nyopstartede klubber, der lige skulle hjælpes igang eller ældre etablerede klubber, hvor et bygningsprojekt kunne trænge til lidt økonomisk hjælp. For veteranklubber og museer drejede det sig om penge til et restaureringsprojekt. Disse beløb var ikke noget der kunne søges om, men som redaktionen af bladet egenrådigt uddelte.

LOKOMOTIVET har derfor i en årrække uddelt et ca. trecifret beløb alt i alt. Det måtte jo selvfølgelig stoppe, da økonomien begyndte at halte af mange kendte- og ukendte årsager. Så de sidste mange år er der ikke blevet uddelt penge, desværre.

Hvem der i sin tid fik en check er uinteressant nu, men vi syntes at I skulle vide, at foruden at få et godt blad – synes vi, så støttede i indirekte jeres egen og andres hobby, det være sig model- eller veteranjernbane. Alle de andre ting vedr. LOKOMOTIVETS virke kan I læse om i sidste nummer, hvor redaktøren ”takker af”.

Nå, ja, da vi i sin tid startede med første nummer den 15. august 1983 (35 år siden inkl. en lille pause), jokede nok mest jeg med, at bladet ville blive en så stor succes, at jeg kunne købe en Rolls-Royce. I kan se på billedet nedenunder hvad det endte op med og det er jeg egentligt ganske godt tilfreds med. Den pynter da på hylden. Og så er den da sort som en rigtig RR!

[image]
Tak for jeres støtte og hjælp

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (fra idag ex. ansvarshavende redaktør på bladet LOKOMOTIVET).

NB: Husk nu at forlaget fortsætter med bogudgivelser og at næste udgivelse er:
DSB post- og rejsegodsvogne 1945 – 1969
Bogen udkommer maj-juni 2019 og sidste bestillingsfrist er 1. marts 2019

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af R 950 @, torsdag 06. december, 2018, 00:14 (5 dage siden) @ Steff

Selv tak Steffen.

Vi i 87 Gruppen og S maskine gruppen har været med hele vejen og var i sin tid begunstiget af et af jeres legater, da vi arrangerede Modelbaneudstillingen i DSB's lokaler ved Østerport tilbage i 1989.

Der var gratis adgang men med et tilskud fra jer og betaling fra udstillere løb det rundt. Jeg husker at det væltede ind med besøgende.

Siden har bl.a. DMJU taget iden op men ingen har gennemført det samme med gratis adgang.

Nils-Erik

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af UTJ, torsdag 06. december, 2018, 12:03 (4 dage siden) @ R 950

På den måde var det Lokomotivet med til at udvikle hobbyen. En anden ting er at Lokomotivet allerede fra de første numre tog temaet op omkring DSB-materiel. Et overset kapitel i for eksempel Signalposten. På den måde kom forbilledet og model tættere på hinanden og har gennem årene affødt ikke så lidt.

På sin vis godt at stoppe nu. Tiden er ikke til "blade", distribution er for dyr og gode billeder gengives fremragende på skærm og i web-udivelser. Web-formatet betyder at man ikke er bundet til A4 eller A5 og da modeljernbane (udover det sociale element) er en visuel hobby trænger det papiret tilbage.

Men gode historier skal fortsat ses på papir og tema-publikationer skal nok finde sit publikum.

God vind til jer begge!

U

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af cslundsten, torsdag 06. december, 2018, 22:53 (4 dage siden) @ R 950

Vi i 87 Gruppen og S maskine gruppen har været med hele vejen og var i sin tid begunstiget af et af jeres legater, da vi arrangerede Modelbaneudstillingen i DSB's lokaler ved Østerport tilbage i 1989.


Kan du eller andre huske hvilke datoer udstillingen blev afholdt?

Mvh
Carsten Lundsten

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af jhcn @, torsdag 06. december, 2018, 10:33 (4 dage siden) @ Steff

Fin bil!!
Den har jeg i 1:1 - men ikke i sort.....

Lokomotivet vil bliver savnet, men tak for mange dejlige blade!

Et trecifret beløb alt i alt? Mon ikke det er mere?

Jeg håber at der kommer mange spændende bøger i de kommende år!!

--
Henrik

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af Steff @, torsdag 06. december, 2018, 10:53 (4 dage siden) @ jhcn

Altså ca. 100.000,- kr. plus/minus!
Ja, bilen er i virkeligheden med en 3-benet (som litra RII, H og S;-) ) 1,4 AUDI TDI! Men det er jo en anden historie.

Jeg ved at den gamle (mon ikke) "Redacteur" har nogle ideer, men ved ikke lige hvilke, så lad os overraske.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af Gert @, torsdag 06. december, 2018, 14:42 (4 dage siden) @ Steff

tak for de mange fine numre af LOKOMOTIVET - og et godt samarbejde.

Gert

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af D 839 @, Silkeborg, torsdag 06. december, 2018, 14:48 (4 dage siden) @ Steff
redigeret af D 839, torsdag 06. december, 2018, 15:05

Tak for et uvurderligt trykt dansk modeljernbane-leksikon, som er i fuld brug. Der er masser af super viden i til at opbygge ethvert MJ-anlæg. Og så alle de oprangeringer af danske tog der er nævnt gennem tiden. Det er guld!

Mvh
Claus

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen