Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af UTJ, 29/11 2018, 14:51 (1946 dage siden)
redigeret af Tommy Nilsson, 30/11 2018, 10:38

Kan vi ikke snart få indscannet Modelbanenyt på signalposten.dk - det ville være et godt supplement til Lokomotivet og Signalposten.....

--
ئۇلغىك

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/11 2018, 16:03 (1946 dage siden) @ UTJ

Kan vi ikke snart få indscannet Modelbanenyt på signalposten.dk - det ville være et godt supplement til Lokomotivet og Signalposten.....


Ja, det er en god idé - hvem melder sig til at scanne?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af Peter Linaa, 29/11 2018, 19:33 (1946 dage siden) @ Tommy Nilsson

Kan vi ikke snart få indscannet Modelbanenyt på signalposten.dk - det ville være et godt supplement til Lokomotivet og Signalposten.....


Ja, det er en god idé - hvem melder sig til at scanne?


Forslag: UTJ.

M v h
Peter L

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af UTJ, 29/11 2018, 19:51 (1946 dage siden) @ Peter Linaa

Forslag: UTJ.

Det er en mulighed - men jeg skal have tilgang til bladene og også gerne en ordentlig scanner. Gør gerne en indsats :-)

--
ئۇلغىك

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 29/11 2018, 21:44 (1946 dage siden) @ UTJ

Forslag: UTJ.

Det er en mulighed - men jeg skal have tilgang til bladene og også gerne en ordentlig scanner. Gør gerne en indsats :-)


Først skal du selvfølgelig have en komplet serie af bladene, så du kan skære ryggen af disse.
Dernæst en skanner i stil med måske denne bordskanner - jeg har ikke checket specifikationerne på denne, så måske.... ?
MEN den skal kunne skanne begge sider i et gennemløb.

Dernæst skal pdf-filerne igennem et kompressionsprogram og ved samme lejlighed gøres søgbare ;-)

Jeg arbejdede med indskanning af Statistisk Årbog (ca. 60 årgange) for ca. 12 år siden, men jeg har desværre lykkeligt glemt navnet på den specielle skanner samt programmet vi købte licens til i sin tid :-(

God fornøjelse :-)

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 29/11 2018, 22:07 (1946 dage siden) @ Torben Z.

Forslag: UTJ.

Det er en mulighed - men jeg skal have tilgang til bladene og også gerne en ordentlig scanner. Gør gerne en indsats :-)

Først skal du selvfølgelig have en komplet serie af bladene, så du kan skære ryggen af disse.
Dernæst en skanner i stil med måske denne bordskanner - jeg har ikke checket specifikationerne på denne, så måske.... ?
MEN den skal kunne skanne begge sider i et gennemløb.

Dernæst skal pdf-filerne igennem et kompressionsprogram og ved samme lejlighed gøres søgbare ;-)

Jeg arbejdede med indskanning af Statistisk Årbog (ca. 60 årgange) for ca. 12 år siden, men jeg har desværre lykkeligt glemt navnet på den specielle skanner samt programmet vi købte licens til i sin tid :-(

God fornøjelse :-)


Signalposten og Lokomotivet blev scannet på en CanoScan 8400F og redigeret i gratisprogrammet PDF24 Creator. Det behøver ikke at gøres til raketvidenskab.....

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 29/11 2018, 23:21 (1946 dage siden) @ Tommy Nilsson

Signalposten og Lokomotivet blev scannet på en CanoScan 8400F og redigeret i gratisprogrammet PDF24 Creator. Det behøver ikke at gøres til raketvidenskab.....

Nu var mit indspark vedr. en evt. skanning ikke et oplæg til en diskussion om raketvidenskab kontra stenalderteknik ;-)

Det var nogle erfaringer fra mit arbejds liv med indskanning af nogle værker med et noget anderledes indhold end modelbanetidsskrifter :-)
Tabeller fylder nu en gang mere end tekst og lidt billeder, og sammenholdt med pc'ernes ydeevne samt lagerplads i de forløbne år har ændret sig en hel del, så vil jeg da godt give køb på et kompressionsprogram.

Men jeg kunne ikke drømme om at indskanne min samling af MODELBANE Nyt på en flatbendskanne :-(
Heller ikke skønt vi kun taler om 11 årgange tidsskrifter.
Jeg vil til enhver tid foretrække en duplexskanner :-)
Men det vil selvfølgelig være en økonomisk dårlig løsning for at skanne et enkelt tidsskrift :-(

Gratisprogrammer har fordele og ulemper, men man får 'hvad man betaler for' ;-)

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt

af UTJ, 30/11 2018, 09:26 (1945 dage siden) @ Tommy Nilsson

Mon ikke det kan lade sig gøre, når og hvis der er en række blade til rådighed. Der er faktisk en hel del gode samtidige oplysninger og interessante billeder i, trods format mv. Og så er det god historie ;-)

--
ئۇلغىك

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt.

af Poul Erik Bjerre, 30/12 2018, 11:02 (1915 dage siden) @ UTJ

Hej.

Jeg har et lidt medtaget sæt af langt de fleste Modelbanenyt.

Der mangler hele årg. 1952, nr. 1 og 5-12 af årg. 1953 samt mr. 1 1955.

De øvrige er der (sluttende med nr. 5 1962).

Nogle af numrene er noget slidte og enkelte omslag mangler.

Desværre har midtersidetegningerne være pillet ud og klæbet op på karton.

Jeg har efter bedste evne klippet tegningerne fri for tape, lim og gule kanter, da det viste sig umuligt at få et pænt resultat ved at pille tapen af.

Der er enkelte steder en smule tape og limrester tilbage, da ikke var muligt at klippe det af uden at ødelægge selve tegningerne.

Jeg har også efter bedste evne lagt midtersidetegningerne ind der, hvor de hører til - men et par steder har jeg været i tvivl.

Det er min vurdering, at det på trods af standen vil være muligt at få et pænt resultat ved scanning af alt det materiale, der er.

Jeg har ikke selv adgang til en scanner, men sættet er til fri afbenyttelse, hvis en eller anden vil scanne.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt.

af UTJ, 30/12 2018, 11:11 (1915 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

Mit tilbud står ved magt. Jeg vil godt scanne materialet. Du skal belave dig på en vis tid mht udlån.

Godt nytår

--
ئۇلغىك

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt.

af Poul Erik Bjerre, 30/12 2018, 11:26 (1915 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik.

Det lyder godt.

Det er i orden, at det tager nogen tid med scanningen.

Kan du ikke skrive til mig på bjerre@piapoulerik.dk - så kan vi kommunikere direkte om det.

M.v.h. Poul Erik Bjerre.

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt.

af UTJ, 30/12 2018, 11:45 (1915 dage siden) @ Poul Erik Bjerre

deal

--
ئۇلغىك

Scanning af tidsskriftet Modelbanenyt.

af jhcn, Lystrup/Århus, 30/12 2018, 20:37 (1915 dage siden) @ UTJ

Og på forhånd tak til jer begge!!

--
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak