Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af f.ormstrup ⌂, 23/11 2018, 17:49 (1973 dage siden)

Vejlesens Hobby lukker d. 1/12. Forretningen fortsætter under navnet DWA Hobby.
Med samme åbningstider og adresse.

SLUTSALG

Jeg kan ikke mere.
Sidste dag den 1. dec.
Indtil da minus 20%
på alle ikke nedsatte
varer.

mvh
V.Hejlesen

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af bygger01, Herning, 23/11 2018, 21:02 (1973 dage siden) @ f.ormstrup

Hvor er det noget skidt for ham ......

Han har sikkert håbet på mulighederne for langsomt at kunne lukke hans forretning ( mon ikke en af ældste, der er tilbage ) af forretninger i DK ) ned under Hobbytrade's parasol med rimelige priser og hygge sig med det et par dage om ugen !

Og så er det endt med dette.

--
Jørgen Steffensen

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/11 2018, 10:22 (1972 dage siden) @ bygger01
redigeret af Claus E. Hansen, 24/11 2018, 10:38

Desværre lukker de ældre forretninger efterhånden af naturlige årsager, kan lige nu kun komme i tanke om en mere af slagsen der er tilbage, nemlig På Sporet.

Mvh
Claus

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Johnni, 24/11 2018, 13:57 (1972 dage siden) @ Claus E. Hansen

Desværre lukker de ældre forretninger efterhånden af naturlige årsager, kan lige nu kun komme i tanke om en mere af slagsen der er tilbage, nemlig På Sporet.

Felderbanen har da også en del år på bagen (godt nok med et generationsskift, men med samme navn, koncept og familie).

Johnni

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/11 2018, 16:21 (1972 dage siden) @ Johnni
redigeret af Claus E. Hansen, 24/11 2018, 16:25

Fuldstændig enig, tænkte mere på de helt helt gamle forretninger med alle mulige spændende "dimser" og ting andre ikke har.

Kan her nævne det gamle Trinbræt i Århus, der jo nærmest gik hen og blev helt legendarisk i både Mads´s og Susannes tid. Sådan en forretning kommer der bare ikke mere.

Men alle de øvrige forhandlere i dag, har klart også ting og sager som nogen af de andre ikke har. Det er så på en anden måde.

Mvh
Claus

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af bygger01, Herning, 24/11 2018, 20:48 (1972 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af bygger01, 24/11 2018, 20:51

Hvorfor kommer der ikke "gammeldags" forretninger igen.

Fordi hjemmebyg af en given vogn ikke sker ret tit mere, for næsten alt findes.

Når Vejlesen Hobby lukker, er der ikke mange af den slags forretninger tilbage / hvis nogle.

Vogne af ætseark bliver mere og mere sjældne, for der findes i dag så meget, der tilfredsstiller de fleste af os !


Lige nu har jeg "arvet" et ætseark fra OKT af HJJ S 135.

Det ligger blankt og flot hos mig, der ikke i de sidste 65 år har prøvet at lave en hjemmelavet vogn ( før den tid - først i halvtreserne - lavede min far & jeg en lukket trægodsvogn, hvor byggesættet blev købt i Aalborg i hobbyforretningen på Vesterbro lige syd for viadukten ).

Så nu er det - skal / skal ikke - men jeg håber, det bliver "skal", men jeg kommer bl. a. til at mangle et bukkeværktøj.

Koblingskulisser findes på lager, da ikke blev købt af ham, der fik tilbudet ......

Så er den med stjernehjul, og de er lige blevet solgt .....

Indtil videre haves kun arket, medens der bliver søgt efter resten !

Måske er der andre mangler, men så kan det nås i næste weekend inden det er slut !

Kende en af jer garvede om der var en vejledning med til sættet ?

Kan se i et gammelt Banen at findes !!

--
Jørgen Steffensen

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Børge Sundahl, 24/11 2018, 22:56 (1972 dage siden) @ bygger01

Her er et par old-timere

GB og GC vogn

[image]

[image]

Mvh Børge

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af bygger01, Herning, 25/11 2018, 00:07 (1972 dage siden) @ Børge Sundahl

Hvor er de flotte ......

Håber de kan køres med !

--
Jørgen Steffensen

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/11 2018, 01:03 (1972 dage siden) @ bygger01
redigeret af Claus E. Hansen, 25/11 2018, 01:08

Hvorfor kommer der ikke "gammeldags" forretninger igen.

Fordi hjemmebyg af en given vogn ikke sker ret tit mere, for næsten alt findes.

Når Vejlesen Hobby lukker, er der ikke mange af den slags forretninger tilbage / hvis nogle.

Vogne af ætseark bliver mere og mere sjældne, for der findes i dag så meget, der tilfredsstiller de fleste af os !

Helt enig, det er meget få selvbyggere der er tilbage i dag, med alt det danske modeltog der efterhånden er produceret. Men hvis man vil have det sjældne og det unikke, så må man i gang selv. Der er modeller som det er for snævert for producenterne at lave. Ligesom med den vogn du nævner.

Klassikeren over dem alle, er EVP´s berømte byggeartikel i tidsskriftet Signalposten (som kan læses herinde elektronisk), hvor han bygger en komplet MO af konservesdåser. En kunst nok kun meget få mestrede også dengang.

Ellers kan der jo også nævnes bl.a. Freja Modeller, Banetjenesten og Norsker m.fl., hvor man kan få ting til selvbyg, som en producent ikke har haft lavet.

Mvh
Claus

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Egon Hansen, 25/11 2018, 08:05 (1971 dage siden) @ Claus E. Hansen

De fleste hjemmebyg vogne og lokomotiver fra dengang man byggede selv, lignede da også lort

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Bent Larsen, 25/11 2018, 09:08 (1971 dage siden) @ Egon Hansen

Hej
Jo da, det ligner måske ikke en industrimodel, som det har kostet en 1/2 mill. eller mere at udvikle. Men er den ønskede model der ikke, så er der da bedre mugligheder idag med silikoneforme,fræsere og 3D print. Her mine 2 sidste køkkenbordsmodeller.
Vh
Bent Larsen
[image][image]

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Skott, 25/11 2018, 09:59 (1971 dage siden) @ Bent Larsen

Flot arbejde!

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Børge Sundahl, 25/11 2018, 10:18 (1971 dage siden) @ Skott

Lige en enkelt vogn mere

HBS H 26

[image]

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Skott, 25/11 2018, 16:40 (1971 dage siden) @ Børge Sundahl

Nydelig!

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 25/11 2018, 13:08 (1971 dage siden) @ Bent Larsen

Flotte modeller, ja 3D print mm. giver i dag nogen nye muligheder indenfor modeljernbane.

Mvh
Claus

Af & WLABr :-)

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/12 2018, 00:11 (1966 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent :-)
De 2 vogne har jeg bare ønsket mig længe, jeg skal bruge 4 WLABr og 2 Af, men jeg har indtil videre ikke kunne overtale nogen til at lave dem :-(
mvh.
Jan

Af & WLABr :-)

af Bent Larsen, 1/12 2018, 09:19 (1965 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Du kan heller ikke overtale mig, det var nogle byggesæt vi udviklede til os selv, og efterfølgende solgte nogle af, men der var ikke den store interesse. Vi har formene endnu, men jeg støber ikke mere. Det kan da være at McK kommer med dem, eller der en med en 3 D printer. Heljan kommer ikke med sovevognen, jeg foreslog Kim på en messe en dansk og engelsk variant, svaret var nej, der er ingen englænder der kører HO.
Vh
Bent Larsend

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af bygger01, Herning, 25/11 2018, 12:15 (1971 dage siden) @ Egon Hansen

Jeg synes du bør huske, at intet ved modeljernbane er forkert ( kun undtagelser som en kortslutning ), for her er vi alle vores egen herre ......

Og så synes jeg, at din bemærkning er lidt for dum smart !

Du burde i stedet have vist noget af dine "frembringelser" frem, og så kunne man have tænkt selv, hva' der var noget ....

--
Jørgen Steffensen

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Thomas Jespersen, 29/11 2018, 06:46 (1968 dage siden) @ bygger01

Du burde i stedet have vist noget af dine "frembringelser" frem, og så kunne man have tænkt selv, hva' der var noget ....

Hvorfor er det man altid "skal prøve selv" når man har en negativ bemærkning om noget? Det kunne jo være, at udseendet af de fleste gør-det-selv modeller netop gjorde, at man ikke fulgte i det spor. Det gør jo ikke meningen ugyldig, om end den er farverigt formuleret.

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 26/11 2018, 08:10 (1970 dage siden) @ bygger01

Hi Jørgen
Jeg har bygget et par af OKT's bænkevogne. De var af en standard type der kørte paa flere jyske og fynske privatbaner. Du bør først faa fat i en tegning. I Signalposten nr 26 fra 1990 nr. 2 finder du en tegning af KS's bænkevogn, som er af samme type som OKT's ætseark. Jeg kan huske at der var mange huller der skulle bores til haandlister, haandtag etc. og at nogle af de markere huller i ætsearket sad forkert, saa check med tegningen. Meste af undervognen byggede jeg selv. Du skal selv lave holdere til løbebrættet og trin. Jeg mener at akselkasserne med fjedre kom fra noget jeg havde købt fra Bjørn Schultz for mange aar siden. Jeg malede mine som OMB's tilsvarende vogne. Desværre er mine vogne pakket ned da jeg for tiden arbejder med landskabet paa mit anlæg, saa jeg har kun et photo af mine vogne, som jeg tog efter at jeg havde bygget dem.
Mvh
Niels
(Down Under)

[image]

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Steen Nielsen, 26/11 2018, 09:10 (1970 dage siden) @ Niels Kroyer

Det er også muligt og genskabe Bænkevognen OKMJ J81.

OKMJ J81 er at finde i størrelsesforholdet 1:1 hos SFvJ i Faaborg, hvis man ikke kan finde en tegning ;-)

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Niels Kroyer, Perth, Western Australia, 29/11 2018, 04:48 (1968 dage siden) @ Niels Kroyer

Hi Jørgen
Jeg har fundet OKT's byggebeskrivelse til bænkevognen. Den er ikke lang men tegningen hvordan den samles er da til hjælp.
Mvh
Niels
(Down Under)

[image]

[image]

Byggevejledningen

af bygger01, Herning, 29/11 2018, 22:42 (1967 dage siden) @ Niels Kroyer

Hvor er det flot, at du ville bruge tid på at finde den ......

Håber, at du er kommet til vejs ende, og har fået lavet en vogn.

Der mangler stadigvæk smådelene, men JW vil lede videre, har han lovet !

Har også søgt efter et bukkeværktøj, men da det sikkert bliver den eneste gang i mit liv, at det skal bruges, så jeg vil forsøge at finde en, som vil hjælpe med de få "bukninger"!

--
Jørgen Steffensen

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Gert, 25/11 2018, 13:00 (1971 dage siden) @ f.ormstrup

hejle er forhåbentlig da ikke blevet syg med denne pludselige udmelding.

Gert

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af f.ormstrup ⌂, 29/11 2018, 11:45 (1967 dage siden) @ Gert

hejle er forhåbentlig da ikke blevet syg med denne pludselige udmelding.

Gert

Der er ikke noget pludselig ved udmeldingen. Det har i længere tid været planen, at han ville lukke forretningen. Han fortsætter som en slags konsulent for DWA Hobby, men betjener ikke kunder i forretningen.
Det er stadigvæk muligt at træffe ham på div. markeder.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Vejlesen Hobby lukker - DWA overtager.

af Gert, 29/11 2018, 13:25 (1967 dage siden) @ f.ormstrup

Tak for udmeldingen. jeg havde indtrykket at Hejle vilel fortsætte sin "lørdagsbutik" i Fredericia et længere stykke tid.

Godt at vi stadig kan finde hejle på div. markeder.

Gert

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak