Avatar

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/11 2018, 23:18 (1968 dage siden) @ Claus E. Hansen

http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-al/

Mvh
Claus

Tak for linket, Claus.
Det lyder som en aldeles herlig nyhed.
Jeg ser meget frem til modellen af Bfh - så kan der oprangeres erstatningstog for MR anno 1981, oprangeret af 2 x Roco DB BR 220 (eller 1 stk. rød/sort Heljan MX) + McK Bfh + Heljan BDh :-D

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Svend B J, 6/11 2018, 23:39 (1968 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Der har sneget sig en lille tekstfejl ind i beskrivelsen

"De nye vogne indsattes primært i landsdelstrafikken, og fik værkstedsområde i København."

De fleste københavnere og nordsjællændere ved, at de primært blev anvendt i tog på Nord- og Kystbanen, når vi taler "den tidlige periode" - altså kørsel sammen med CL-vognsmateriel.

--
Svend
[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Bent Larsen, 7/11 2018, 07:39 (1968 dage siden) @ Svend B J

Hej
Der er også lidt bogstavsforviring, i beskrivelsen af modellen står der, 2 røde Bfg, men i listen over klammende modeller Bfh.
Vh
Bent Larsen

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Bent Larsen, 7/11 2018, 13:06 (1968 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu er teksten rettet på hjemmesiden til Bfh.
Vh.
Bent Larsen

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af UTJ, 7/11 2018, 16:37 (1968 dage siden) @ Bent Larsen

Så mangler vi bare at litra "AL" i perioden 1966-69/70 bliver frttet fra "Al" til "AL" - sikkert fordi man har kopieret fra Jernbanen.dk's oplysninger helt ukritisk.

[image]Udsnit af billede fra 1968 af AL-vogn med UIC-lnummer, men inden den blev til Afh

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af UTJ, 7/11 2018, 12:45 (1968 dage siden) @ Svend B J

Der har sneget sig en lille tekstfejl ind i beskrivelsen

"De nye vogne indsattes primært i landsdelstrafikken, og fik værkstedsområde i København."

De fleste københavnere og nordsjællændere ved, at de primært blev anvendt i tog på Nord- og Kystbanen, når vi taler "den tidlige periode" - altså kørsel sammen med CL-vognsmateriel.

Der er flere sjove ting i teksten. AL blev til Afh og først til Bfh da An-vognene var leveret (dvs intet med Bg, ABg mv at gøre). Har aldrig set et billede af en AL/Afh i et plantog (eller personførende særtog) i Jylland/Fyn. AL er en Kyst- og Nordbanevogn. Bfh er lidt af hvert og kørte også i Jylland/Fyn.

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af 87-Gruppen, 11/11 2018, 12:16 (1964 dage siden) @ UTJ

Jeg har set en prøvestøbning af AL og den afslører en alvorlig fejl, som McK tilsyneladende ikke er til sinds at rette: Vognen bliver udstyret med Cc agtige endeperroner! Fadæse!

Mvh Vagn

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af UTJ, 11/11 2018, 16:33 (1964 dage siden) @ 87-Gruppen

Jeg har set en prøvestøbning af AL og den afslører en alvorlig fejl, som McK tilsyneladende ikke er til sinds at rette: Vognen bliver udstyret med Cc agtige endeperroner! Fadæse!

Mvh Vagn

[image]AL-endeperron

Har ikke set noget, men her er tegningen af endeperronen på en AL

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Bent Larsen, 11/11 2018, 23:21 (1963 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej
Er det dørene der har en forkert vinkel ? Jeg har kun set et billede fra Rødoverhallen, og prøvet at samlingne med tegningen.
Vh
Bent Larsen

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af 87-Gruppen, 12/11 2018, 15:29 (1963 dage siden) @ Bent Larsen

Det er ikke det bedste billede til formålet men det er "ganske vist" jeg vil prøve at lave et bedre billede i morgen.
Mvh Vagn
[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Jan S, 12/11 2018, 20:57 (1963 dage siden) @ 87-Gruppen

De her billeder er taget på udstillingen i Rødovre i forrige weekend

Mvh.

Jan
[image]

[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af 87-Gruppen, 13/11 2018, 16:09 (1962 dage siden) @ Jan S

Tak til Jan S for gode billeder fra sidste søndag.

Her følger billeder, som definitivt viser, at gavlen er forkert, sammenlign med tegningen i UTJ's indlæg

[image]

Jeg har også hørt kritik af vindueshjørnerne, som måske er lidt for skarpe? Kan vi få et bud på det?

[image]

Det er godt jeg har to af Kim Møllers fine byggesæt!

Mvh Vagn

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Denis Petersen, 13/11 2018, 18:25 (1962 dage siden) @ 87-Gruppen

Nu har jeg siddet og læst med

MEN kan du ikke lige skære det ud i neonbøjet bølgepap hvor i din vrede og KÆMPE fadæse som du jo udtrykker det består i ??
Jeg har kigget på tegningen fra UTJ og på det billed du har postet og jeg kan ikke umilbar se den store forskel men kan godt være mit måleøje ikke er rettet nok ind.

Det lyder på mig som om du lige skal tage lidt blodtryks sænkende for sikke da nogle store ord der bliver brugt.

Denis Petersen

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Svend B J, 13/11 2018, 18:36 (1962 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg har kigget på tegningen fra UTJ og på det billed du har postet og jeg kan ikke umilbar se den store forskel men kan godt være mit måleøje ikke er rettet nok ind.

.
Kig en gang mere. Det er da ellers ret tydeligt, hvori forskellen ligger

--
Svend
[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af tybalt ⌂, Holbæk, 13/11 2018, 23:17 (1961 dage siden) @ Svend B J

Her er UTJ's tegning lagt ind over fotoet af modellen. Det forekommer mig at dørpartiet er noget for bredt på MCK's model?
[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af 87-Gruppen, 13/11 2018, 18:39 (1962 dage siden) @ Denis Petersen

Kære Denis

Heldigvis er smag og behag forskellig, men når et firma som McK ellers gør sig umage med at udstyre deres modeller med alle mulige detaljer forkommer det underligt, at et meget karakteristisk træk ved AL vognen ikke er gengivet korrekt: De skrå døre, som ikke er trukket nær så langt tilbage som på Cc vognene, men du er i din gode ret til at synes at AL vognen er OK som den er vist.

Mvh Vagn

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Denis Petersen, 14/11 2018, 02:14 (1961 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej vagn

Tak så gav det mening for mig det du forklarede ????

Jeg er slet ikke skarp på den type vogn så derfor spurgte jeg men du forklarede det fint i forhold til bare og ref. Til et link sætter jeg pris på ????

Men som andre skriver prøvestøbning nok også har sin ret trods alt.

Denis Petersen

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Thomas Jespersen @, Odense S, 13/11 2018, 21:31 (1962 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg kan nu godt se forskel på den prøvestøbning og tegningen. Døren skal ikke være på linie med vognsiden, men på skrå. Det der er en ommer, især hvis Mck forventer 598 pr. vogn.

Thomas

AL-vognen: tag og vinduer

af UTJ, 14/11 2018, 10:13 (1961 dage siden) @ Jan S
redigeret af UTJ, 14/11 2018, 10:43

De her billeder er taget på udstillingen i Rødovre i forrige weekend

.....
[image]
På dette billede ser det ud som om at tagventilerne ikke sidder korrekt. Sikkerne afsluttes heller ikke det korrekte sted. Det kan selvfølgelig rettes, men værre er det hvis det skulle vise sig at afrundingen mod gavlen er forkert. Afrundingen begynder 1115 mm fra tagende dvs 12,8 mm i 1:87, hvis nogle kan bruge dette mål til nogetsomhelst. Taget afrunder vist også mod hjørnerne ved tagunderkant mod gavlen på en anden måde end den som anes på billedet (måske spiller vinklen øjet et pus?). Betyder det noget? Jeg ved det ikke. Døm selv, evt, når det færdige produkt skulle nå hylderne.
[image]
Jeg synes det er svært at afgøre om afrundingen i sidevinduernes hjørner er korrekte. Stålpladerne var skåret med 116 mm radius til vindueshjørnerne og det er 1 1/3 mm i 1:87 (igen hvis nogle kan bruge dette mål til noget).

Jo, tidligere er der skrevet direkte til McK i andre sager, men i det sidste års tid uden respons. Så andre må overbringe den eventuelle kritik man måtte have.

AL-vognen: tag og vinduer

af Bent Larsen, 14/11 2018, 13:08 (1961 dage siden) @ UTJ

Hej
Her er en tegning hvor tagventilerne sidder næsten som på billedet, hvad der er rigtigt ?
Vh
Bent Larsen
[image]

AL-vognen: tag og vinduer

af 87-Gruppen, 14/11 2018, 15:46 (1961 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent

Det er vel nok at sige at det udsnit som UTJ viser stammer fra DSB's maskinafdelings tegning HP 6

Mvh Vagn

AL-vognen: tag og vinduer

af Bent Larsen, 14/11 2018, 16:35 (1961 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej
Er helt med på at UTJs tegning er den officielle DSB, men er den anden tegning og McKs prøvestøbning blevet til ved billedmateriale af en 1:1 vogn f.eks. ? Hvordan sidder tagventilerne på Tikøbs model ?
Vh
Bent Larsen

AL-vognen: tag og vinduer

af 87-Gruppen, 15/11 2018, 11:21 (1960 dage siden) @ Bent Larsen

hej Bent

Tag ventilerne sidder heller ikke korrekt på Tikøbs model, men det synes jeg er til at leve med, man kunne forholdsvis nemt ændre det.

Når McK smykker sine æsker med "Exact 1:87 (H0)" så må man også forvente at de skaffer sig ordentligt (originalt) tegningsmateriale, Billeder er vigtige når man skal afgøre om der er kommet ændringer til efter at en vogn er leveret, men placering af tagventiler er notorisk vanskelig fra billeder.

Mvh Vagn

AL-vognen: tag og vinduer

af Morten Flindt, 16/11 2018, 21:01 (1959 dage siden) @ UTJ

De her billeder er taget på udstillingen i Rødovre i forrige weekend

.....
[image]
På dette billede ser det ud som om at tagventilerne ikke sidder korrekt. Sikkerne afsluttes heller ikke det korrekte sted. Det kan selvfølgelig rettes, men værre er det hvis det skulle vise sig at afrundingen mod gavlen er forkert. Afrundingen begynder 1115 mm fra tagende dvs 12,8 mm i 1:87, hvis nogle kan bruge dette mål til nogetsomhelst. Taget afrunder vist også mod hjørnerne ved tagunderkant mod gavlen på en anden måde end den som anes på billedet (måske spiller vinklen øjet et pus?). Betyder det noget? Jeg ved det ikke. Døm selv, evt, når det færdige produkt skulle nå hylderne.
[image]
Jeg synes det er svært at afgøre om afrundingen i sidevinduernes hjørner er korrekte. Stålpladerne var skåret med 116 mm radius til vindueshjørnerne og det er 1 1/3 mm i 1:87 (igen hvis nogle kan bruge dette mål til noget).

Jo, tidligere er der skrevet direkte til McK i andre sager, men i det sidste års tid uden respons. Så andre må overbringe den eventuelle kritik man måtte have.

Til belysning af spørgsmålene kan der suppleres med nedenstående produktions- og uheldsfotos fra jernbanekilder.dk.:

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen
M:-)rten

AL-vognen: tag og vinduer

af UTJ, 16/11 2018, 21:14 (1959 dage siden) @ Morten Flindt

[image]
Jamen dette billede viser jo AL-vognen med firkantede vinduesåbninger i mindre udgave - den variant vil vi også have :-D
Man kan eventuelt lægge et par nålefile ved, så man selv kan vælge hvor store vinduerne skal være. Lidt som et EGC-byggesæt fra fordums (model-)tid.

AL-vognen: tag og vinduer

af Morten Flindt Larsen, København K, 16/11 2018, 23:15 (1958 dage siden) @ Morten Flindt

De her billeder er taget på udstillingen i Rødovre i forrige weekend

.....
[image]
På dette billede ser det ud som om at tagventilerne ikke sidder korrekt. Sikkerne afsluttes heller ikke det korrekte sted. Det kan selvfølgelig rettes, men værre er det hvis det skulle vise sig at afrundingen mod gavlen er forkert. Afrundingen begynder 1115 mm fra tagende dvs 12,8 mm i 1:87, hvis nogle kan bruge dette mål til nogetsomhelst. Taget afrunder vist også mod hjørnerne ved tagunderkant mod gavlen på en anden måde end den som anes på billedet (måske spiller vinklen øjet et pus?). Betyder det noget? Jeg ved det ikke. Døm selv, evt, når det færdige produkt skulle nå hylderne.
[image]
Jeg synes det er svært at afgøre om afrundingen i sidevinduernes hjørner er korrekte. Stålpladerne var skåret med 116 mm radius til vindueshjørnerne og det er 1 1/3 mm i 1:87 (igen hvis nogle kan bruge dette mål til noget).

Jo, tidligere er der skrevet direkte til McK i andre sager, men i det sidste års tid uden respons. Så andre må overbringe den eventuelle kritik man måtte have.


Til belysning af spørgsmålene kan der suppleres med nedenstående produktions- og uheldsfotos fra jernbanekilder.dk.:

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Med venlig hilsen
M:-)rten

Ups! Foto 5 er en CL, så se venligst bort fra det billede.

/M

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af sorensen_dk, 13/11 2018, 23:39 (1961 dage siden) @ 87-Gruppen

Jeg har set en prøvestøbning af AL og den afslører en alvorlig fejl, som McK tilsyneladende ikke er til sinds at rette: Vognen bliver udstyret med Cc agtige endeperroner! Fadæse!

Mvh Vagn


Måske er nøgleordet prøvestøbning!

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 13/11 2018, 23:43 (1961 dage siden) @ sorensen_dk


Måske er nøgleordet prøvestøbning!

Nok et meget vigtigt ord i debatten! ;-)

Mvh
Claus

MCK - AL-vognen. Vi fortsætter på et oplyst grundlag

af Svend B J, 14/11 2018, 06:56 (1961 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af Svend B J, 14/11 2018, 07:00


Måske er nøgleordet prøvestøbning!


Nok et meget vigtigt ord i debatten! ;-)

.
... og det var her hele diskussionen startede.

Vagn skriver sådan:
"og den afslører en alvorlig fejl, som McK tilsyneladende ikke er til sinds at rette: Vognen bliver udstyret med Cc agtige endeperroner!"

Mon ikke alle er med nu, så vi kan fortsætte diskussionen på et oplyst grundlag ;-)

--
Svend
[image]

Nyheder fra MCK - AL-vognen og MZ IV

af holger cordtz, 11/11 2018, 20:43 (1964 dage siden) @ UTJ

Har aldrig set et billede af en AL/Afh i et plantog (eller personførende særtog) i Jylland/Fyn. AL er en Kyst- og Nordbanevogn. Bfh er lidt af hvert og kørte også i Jylland/Fyn.

Har lige opdaget et foto af en AL vogn, taget af "Kirkeby" på jernbanen.dk, taget i 1959 i Odense
det kan ses her som det næst sidste foto:

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=AL&typenr=

Mvh
Holger Cordtz

DLS. Ny lyd til Mz

af Muncken, 1/1 2019, 11:36 (1913 dage siden) @ Claus E. Hansen

På Mcks hjemmeside står der at der bliver lavet en helt ny lyd til MZ af 4 serie. I den forbindelse må man håbe at DLS følger lidt med tiden og konstruerer lyden så den kan udnytte mulighederne i Version 4 dekodere, og ikke som de tidligere fremstillede lydudgaver blandt andet til ME og MX.
Både ME og MX med lyd er oplevelsen at det er lokomotivet der trækker motoren og ikke motoren der trækker lokomotivet. ME kan naturligvis ikke stige så hurtigt i omdrejninger på motoren som MX da den skal have ladetryllet med, men modellen af MX har godtnok kørt længe i sin topfart før at motorens omdrejninger stiger til det der svarer til stilling 8. Heljan bruger ESUs egen lyd til My (og MX) og den fungerer bedre, man har oplevelsen af at motoren stiger i omdrejninger og driver lokomotivet, endda uden at man udnytter funktionen med Full-throttle som ligger som mulighed under en amerikansk udgave af lyden. Eksempel på Heljans My kan høres her: https://youtu.be/BRN7QEZ1aiE

Det skal lige siges at jeg har fiflet en lille smule med dekoderen selv, så den reagerer som den gør. I øvrigt har jeg ikke ret stor behov for alle de ellers fine tillægslyde DLS tilbyder, derfor vælger jeg som regl de amerikanske lyde til de lokomotiver hvor det passer. Amerikanerne er i øvrigt et skridt foran os i Europa mht lyd, det er ret fedt!

Opfordring til DLS må være at se om man kunne lave en mere virkelighedstro version af de ældre fremstillede lyde.

Mvh Muncken

DLS. Ny lyd til Mz

af Allan HAnsen, 1/1 2019, 21:39 (1913 dage siden) @ Muncken

Ha ha han, det kan Danske Loksounds da ikke finde ud af!

Alle de fede lydfeatures der er kommet i Loksound V4 findes ikke i DLS lydfiler.

DLS. Ny lyd til Mz

af Muncken, 2/1 2019, 12:10 (1912 dage siden) @ Allan HAnsen

Hej Allan.

Det er da noget forfærdeligt og ligegyldigt ævl du skriver. Selvfølgelig kan han da det, hvordan er lyder til Version 3 og 3.5 så fremstillet?

At udnytte en V4 betyder jo bare at han skal lave det igen, helt forfra med undtalse af at optage nye lyde. Såfremt han har gemt sine optagelser naturligvis. Det er et ret stort arbejde selvfølgelig, og de fleste er nok ligeglade hvordan deres lok lydmæssigt agerer. Dog er vi nogle få der ser muligheder for mere realisme, med teknologi der allerede eksisterer.

Mvh

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak