Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 5/11 2018, 18:05 (1993 dage siden)

Hej Forum

Hvor pokker kan man købe etylacetat her i landet. Jeg købte for 40 år siden på mit lokale apotek, men nu ved man dårligt hvad det er.

Finnjust

Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 6/11 2018, 00:22 (1992 dage siden) @ disavelo

Tak Søren

Jeg vil kontakte dem snarest for nærmere enkeltheder.

Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 6/11 2018, 12:33 (1992 dage siden) @ disavelo

Hej Søren

Desværre kan man ikke som privatperson købe hos Frederiksen, så jeg er lige vidt. De henviser til Apotek, byggemarked eller plantemarked.

Etylacetat(eddikeæter)

af Jan-Eddie, 6/11 2018, 19:37 (1992 dage siden) @ finnjust

Hej Finn.
Du kan som privatperson godt handle på Frederiksens webshop.
Se handelsebetingelser, hvor der bl.a. står:

16.7 FORSENDELSE TIL PRIVATKUNDER

Forsendelse sker med GLS. Du kan vælge enten at få sendt pakken hjem, hvilket koster kr. 106,00, eller at afhente pakken i en af GLS pakkebokse, hvilket koster kr. 49,00. Alle priser er ekskl. moms.
Forsendelse sker kun til danske adresser.

Med de venligste hilsener
Jan-Eddie

Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 6/11 2018, 19:58 (1992 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Jan-Eddie

Tak for oplysning. Jeg troede på, hvad de sagde hos kundeservice, så jeg var ikke inde og se på handelsbetingelser.

Etylacetat(eddikeæter)

af Thorbjørn Simonsen, 7/1 2019, 11:46 (1930 dage siden) @ finnjust

Hej Finn
En grund til de ikke ved hvad du mener er at du blander to ting sammen. Ethylacetat er det kemiske navn for Eddikesyre og kan købes i opløsning i dit almindelige supermarked. Eddikesyreæter er det forældede navn for ethyethanoat jvf, Kemisk Ordbog, 3. udgave, Nyt Teknisk forlag.

Med Venlig Hilsen
Thorbjørn

Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 7/1 2019, 12:01 (1930 dage siden) @ Thorbjørn Simonsen

Jeg har ikke skrevet noget om eddikesyreæter. Ethylacetat og eddikeæter er det samme ikke. Iøvrigt har jeg fået fat i 200 ml.

Etylacetat(eddikeæter)

af Determig, 7/5 2019, 18:05 (1810 dage siden) @ finnjust

Hvor har du fået fat i det henne? Jeg er også på jagt. Det som om det forsvundet

Etylacetat(eddikeæter)

af Skott, 7/5 2019, 18:56 (1810 dage siden) @ Determig

Hvad bruges det til?

Etylacetat(eddikeæter)

af finnjust, 7/5 2019, 20:35 (1810 dage siden) @ Determig

Hej Determig

Jeg fandt det hos www,scandidact.dk

Og til Scott.

Det bruges til at lime plastik. Eller rettere at svejse eks, plastikcart.

Bedste hilsener
Finn Justesen

Etylacetat(eddikeæter)

af Skott, 8/5 2019, 06:35 (1809 dage siden) @ finnjust

OK. Tak Finn
Er det bedre/sundere end sekundlim?

Etylacetat(eddikeæter)

af Bent Larsen, 8/5 2019, 08:30 (1809 dage siden) @ Skott

Hej
NEJ, men er velegnet til at ( som der skrives ) svejse plast sammen, god udluftning og begrænset brug. Jeg er helt holdt op med at bruge det.
Vh.
Bent Larsen

Etylacetat(eddikeæter)

af Skott, 8/5 2019, 09:02 (1809 dage siden) @ Bent Larsen

OK :)

Etylacetat(eddikeæter)

af bl, 10/5 2019, 16:44 (1807 dage siden) @ disavelo

Mig bekendt er etylacetat den opløsende del i de fleste plasticlime. Da etyacetaten er endog meget flygtig og i ren form fordamper efter meget kort tid, er plasticlimerne tilsat stoffer, der dels forsinker fordampningen, dels virker som "fyldstof".

Hvis man f.eks. skal lime vinduesrammer i åbningerne på en væg, klemmer man rammerne ind i hullerne og kommer derefter en smule etylacetat langs kanterne af rammerne ved væggen. Etylacetatet flyder derefter af sig selv mellem rammen og væggen og svejser næsten øjeblikkeligt det hele ubrydeligt sammen. Man behøver altså ikke vente på, det skal hærde, før man arbejder videre. "Glasset" bag rammen skal bare lægges på plads og påføres lidt etylacetat langs mellemrummet mellem "glas" og ramme, hvorefter hårrørseffekten trækker etylacetaten på plads og svejser. Sammenføjningen bliver helt usynlig set udefra.

Ligeledes kan man samle to vægge ved at holde dem på plads mod hinanden og med penslen påføre etylacetat i samlingen på indersiden. Der bliver ingen grimme spor af "lim" bagefter.

Men etylacetat er giftigt, så husk udluftning, også ved brug af traditionel plasticlim.

Bjarne

--
Bjarne Larsen

Etylacetat(eddikeæter)

af Michael Deichmann, 14/5 2019, 09:36 (1803 dage siden) @ Thorbjørn Simonsen

En grund til de ikke ved hvad du mener er at du blander to ting sammen. Ethylacetat er det kemiske navn for Eddikesyre og kan købes i opløsning i dit almindelige supermarked. Eddikesyreæter er det forældede navn for ethyethanoat jvf, Kemisk Ordbog, 3. udgave, Nyt Teknisk forlag.

Ikke ifølge Wikipedia.

Avatar

Etylacetat(eddikeæter)

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/5 2019, 12:17 (1800 dage siden) @ Michael Deichmann

En grund til de ikke ved hvad du mener er at du blander to ting sammen. Ethylacetat er det kemiske navn for Eddikesyre og kan købes i opløsning i dit almindelige supermarked. Eddikesyreæter er det forældede navn for ethyethanoat jvf, Kemisk Ordbog, 3. udgave, Nyt Teknisk forlag.

Ikke ifølge Wikipedia.

Nemlig, Michael.
Ethylacetat er en ester af etanol og eddikesyre.
En ester dannes ved reaktion mellem alkohol og en organisk syre, som indeholder en carboxylsyre-gruppe (-COOH) som f.eks. myresyre, smørsyre eller eddikesyre.
Det var i hvert fald hvad jeg lærte på ingeniørstudiet i det forrige årtusinde - og det bekræftes også af ovenstående links, at det stadigvæk gælder i dag :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Jernbanebøger

Benzinstationens historie

Benzinstationens historie
Pris 380 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak