Exact Train Omm34/37 (reklame)

af UTJ, 3/11 2018, 22:00 (1999 dage siden)
redigeret af UTJ, 3/11 2018, 22:48

[image]Tyvstjålet fra ET's hjemmeside

En rigtig typisk vogn i perioden 1949-1960 som også fandtes i danske godstog i stort tal og hyppigt indrangeret. Den er kommet på Hobbymessen på Dekas' stand i denne weekend, men var lidt utilgængelig, da indehaveren hurtigt forsvandt inden der kunne iagttages.

Kan anbefales, idet den dog ikke er kontrolleret for målfasthed endnu. Hvis nogle skulle have lyst at bringe billeder af den færdige vogn vil det være rart. Det er en typisk vogn og man kan kun undre hvorfor der ikke er kommet en god model fra de tyske fabrikanter endnu. Primitive udgaver er kommet fra flere fabrikanter, herunder forkortede varianter.

Faktisk er Märklins mere primitive model af samme i sin tid produceret på Fyn, men slet ikke med detaljeringsgrad som denne.

Som sagt, vover at anbefale, også til danske anlæg :-)

Et par billeder

af UTJ, 4/11 2018, 19:39 (1998 dage siden) @ UTJ
redigeret af UTJ, 4/11 2018, 19:50

Et par billeder af modellen. Den ser rigtig ud i proportionerne, prøvekørsel og kontrol af målfasthed udestår. Men altså: fjedrende plasticpuffer bliver altså aldrig et hit, synes jeg. Det kunne meget vel blive en tur hos Weinert. Tvivler ikke på at det er hidtil bedste model af denne vogntype, ingen rigtig har villet:

[image]

[image]

Som andet, der kan føre til afhængighed er der en nedre aldersgrænse: 15 år. Man kan introduceres til Omm37 ét år tidligere hos hobbypusheren end til eget indkøb af øl og andre alkoholiske drikke på med under 16,5% alkohol hos den lokale ølpusher. Jo på kassen står der under 14 år, men symbolet på samme inkluderer 14-årige......

Et kønt par

af Svend B J, 5/11 2018, 11:07 (1997 dage siden) @ UTJ

Et par meget hurtige skud:

[image]

[image]

--
Svend
[image]

Et kønt par

af Muncken, 5/11 2018, 14:14 (1997 dage siden) @ Svend B J

Hej Svend.

Ja, det må man sige! Den fornemste af de 2 må være traktoren, den stritter i hvert fald noget med snuden... ;-)

Jeg tror også jeg må have mig sådan en dejlig vogn, den kan jo bruges i flæng da den er i Europ-puljen.

I øvrigt er der råd for hvis du gerne vil have forenden ned på plads igen, du skal have hjulene af. Du kan se hvordan i en af de 2 små pamfletter der er i kassen til traktoren. Derefter kan du med en pincet pille de 2 fjedre ud forakslen hviler på. Den kører ligegodt om de er der eller ej.[image]

Et kønt par

af Svend B J, 5/11 2018, 18:49 (1997 dage siden) @ Muncken

Tak for rådet om at sænke den forreste aksel. Jeg ser først nu, at den er affjedret og derfor befinder sig en smule højere end den bageste.
Men det er nu ikke så slemt som vist på billedet. Traktor + vogn blev opstillet meget hurtigt på et stykke styropor ude i haven, men fotoseancen måtte fremskyndes, da det pludselig begyndte at støvregne.

Omm34 blev bygget i at antal af omkring 26.000 og var den vogntype der (bl a) blev anvendt til vognladningsvise forsendelser med kul fra Tyskland. Så den passer fint - sammen med efterkrigsudgaven Omm37 - på de danske (modelbane-)spor.

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak