Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Peter Møller Christensen ⌂ @, København, 1/10 2018, 12:35 (2006 dage siden)

Kære Signalposten-medlemmer!

Jeg er journalist på månedsmagasinet Penge & Privatøkonomi og skriver her fordi jeg er på udkig efter en ihærdig modeltog-samler/modeljernbanebygger, som vil være med i en artikel under temaet ”Min bedste hobbyinvestering".

Ud over at fortælle lidt om hvordan samleren i sin tid er kommet i gang, hvor stor samlingen/baneopsætningen er, vil jeg naturligvis også – magasinets navn taget i betragtning – gerne have et par tal om, hvor mange penge, der bruges på hobbyen, et særligt godt køb, der på et tidspunkt er gjort, eller eventuelt salg af et klenodie el.lign.

Håber, at én af jer brugere vil være med i en sådan artikel.

Skriv gerne direkte til mig på pech@borsen.dk eller ring på 72 42 32 34.

Venlig hilsen
Peter Møller Christensen
journalist
Penge & Privatøkonomi
Tlf. direkte: 72 42 32 34
Mobil: 72 42 52 34
E-mail: pech@borsen.dk

Avatar

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 1/10 2018, 18:35 (2006 dage siden) @ Peter Møller Christensen

Hej Peter Møller Christensen

Det lyder som et spændende oplæg til en artikel.
I disse år sker der dog en meget stor forandring indenfor modeltogshobbyen, som til dels hænger sammen med hvad man måske kunne kalde et generationsskifte.
Det kommer blandt til udtryk ved, at interessen for gammelt analogt modeltog, primært Märklin med tilhørende skinner af metal, er stærkt faldende - antallet af interesserede heri er faldende, samtidig med, at antallet af de typiske samlere heraf også er faldende.
Der var engang, hvor nogle samlede gammelt Märklin til brug som investeringsobjekter, og at denne del af modeljernbanehobbyen "fyldte" en del - her handlede det ikke om, hvor korrekte modellerne var, men om deres sjældenhed. I dag tegner der sig et billede af, at denne del af modeljernbanehobbyen er faldende, mens der er mere fokus på, hvor korrekte modellerne er, og i mindre grad på at samle bunker af modeller - ofte ens - som investeringsobjekt.

Hvis du vil skrive om noget, som gennem de seneste år har været en sikker investering, og hvor det at samle på det mest handler om dette, så har de store og meget dyre LEGO-sæt til voksne samlere - og som er blevet udgivet gennem de seneste ca. 10 år - vist sig at være en bedre investering end nok så gode aktier.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Peter Møller Christensen ⌂ @, København, 2/10 2018, 10:21 (2005 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten!

Tak for dine betragtninger. Lyder som om, at jeg må sænke ambitionerne hvad angår investeringsdelen af samlerinteressen for modeltog.
Jeg håber dog fortsat, at du eller en anden i dette forum vil stille op til en lille snak - samt fotografering - om at samle på modeltog og bygge modeljernbaner.
Tak også for tippet om Lego-samlere. Dér har vi dog netop været. En kollega har netop færdiggjort en artikel om en Lego-samler.

Venlig hilsen
Peter Møller Christensen
journalist
Penge & Privatøkonomi
Tlf. 72 42 32 34
E-mail: pech@borsen.dk

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Bent Larsen, 2/10 2018, 12:51 (2005 dage siden) @ Peter Møller Christensen

Hej
Giv det lige lidt tid, ja der er mange ældre især Märklin anlæg der er væk, for averingerne har afviklet dem, men der er også mange der er opgraderet med nyere skinner og digital, også de ældre lok. der vil da også være flere 2 skinne DC anlæg der vil være velegnede til en artikel. Men frygten for efterfølgende indbrud efter offentliggørelsen af billeder tekst om hvad der er på anlægget afholder mange fra at melde sig. Midt mini sporanlæg og samling er ikke nok til en artikel desværre.

vh
Bent Larsen

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Peter Møller Christensen ⌂ @, København, 2/10 2018, 15:25 (2005 dage siden) @ Bent Larsen

Kære Bent!

Tak for dit input. Jeg væbner mig med lidt tålmodighed og skynder mig at understrege, at vi sagtens kan undlade at skrive hvor i landet den pågældende samler bor. Men navnet på og et billede af samleren er nødvendigt for, at det kan blive til en læsværdig artikel.

Venlig hilsen
Peter Møller Christensen
journalist
Penge & Privatøkonomi
Tlf. 72 42 32 34
E-mail: pech@borsen.dk

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/10 2018, 15:49 (2005 dage siden) @ Peter Møller Christensen

Gode investeringsobjekter i dag inden for modeltog, er de helt gamle bliktog fra især 1920´erne og 1930´erne. Her har bl.a Märklin begået sig en del tidligere.

Mht. modeltog af i dag, så er der vist ingen der mere køber for at se det som en investering. Nej det er for at hygge og lege med det, at man anskaffer det.

Noget modeltog der er udgået nu, kan dog godt holde nogen rimelige priser, men slet slet ikke nok til at man kan se det som et investeringsobjekt.

Og for hvert år der går, bliver der produceret utrolig store mængder af modeltog, fra de forskellige producenters side. Så der er efterhånden rigtig rigtig store mængder ude.

Mvh
Claus

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Thomas @, 2/10 2018, 17:20 (2005 dage siden) @ Claus E. Hansen

Nu skal man heller ikke glemme at meget gammelt modeltog er blevet mere tilgængeligt nu end tidligere. Auktioner og brugtmarkeder var metoden førhen, men de er blevet afløst af internetauktioner. I dag kan man bare søge man bare efter et katalognummer på Ebay så kommer der en lang liste med tilbud. Jeg syntes det er meget svært at bedømme hvor mange af de gamle samlere der er tilbage. Märklin f.eks. er brugtpriserne på forholdsvis almindelige ting faldet, men de sjældne ting der er i høj kurs holder faktisk deres pris.

Thomas

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Peter Møller Christensen ⌂ @, København, 3/10 2018, 09:21 (2004 dage siden) @ Thomas

Mange tak, Claus og Thomas, for jeres respektive input.
Selv om modeltog åbenbart ikke betragtes som en investeringshobby, man kan tjene penge på, håber jeg stadig, at én af jer brugere af dette forum vil fortælle Penge & Privatøkonomis læsere lidt om hobbyen, hvad den koster - både i penge og i tid - mv.

Venlig hilsen
Peter Møller Christensen
journalist
Penge & Privatøkonomi
Tlf. 72 42 32 34
E-mail: pech@borsen.dk

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Bent Larsen, 3/10 2018, 12:11 (2004 dage siden) @ Peter Møller Christensen

Hej
Hvis du ikke får nogle tilbagemeldinger her, så prøv at kontakte nogle klubber, flere af dem har hjemmesider med billeder af anlægget, så der er ikke noget skjult. Her er der måske nogle der vil deltage. På DMJUs hjemmeside er der en klubdatabase http://dmju.dk/?page_id=1882 .Eller Facebook gruppen Modeltog, der er mange der sætter videoer på af deres anlæg.

vh
Bent Larsen

Mulig deltager i artikel om modeltog som samleobjekt

af Peter Møller Christensen ⌂ @, København, 3/10 2018, 16:28 (2004 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent!

Mange tak for tippet. Det vil jeg bruge, hvis jeg ikke får nogle konkrete tilbagemeldinger i dette forum.

Venlig hilsen
Peter Møller Christensen
journalist
Penge & Privatøkonomi
Tlf. 72 42 32 34
E-mail: pech@borsen.dk



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak