Nystrup Grus - større end nogensinde før!

af Claus Nielsen, 6/9 2018, 09:22 (2058 dage siden)

Nystrup Grus har i mange år været en ret stabil størrelse, der har materialiseret sig i skalaen 1:35. En skala, der ikke er en traditionel modebaneskala. Nu er grusfirmaet begyndt at optræde i en lidt mere etableret skala, nemlig den britiske '16 mm scale' der er i forholdet 1:19,05. Det er stadig de samme forbilleder jeg kommer til at bygge og købe fremover i den nye skala: smalsporede tipvogne, undselige lokomotiver og biler, der passer til det midtsjællandske område i 1950'erne.

Jeg er naturligvis begyndt med et par eksemplarer af tipvognsbanens vigtigste køretøj: tipvognen.
[image]

Tipvognene er plastbyggesæt fra Binnie Engineering forsynet med metalhjul og mine egne små forbedringer. Der er flere billeder på Nystrup-bloggen.

Mvh
Claus

Nystrup Grus - større end nogensinde før!

af Ole, 6/9 2018, 10:26 (2058 dage siden) @ Claus Nielsen

He he... de er sgu fine, og sjovt med denne "skæve" skala. :-)

Ole

Nystrup Grus - større end nogensinde før!

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/9 2018, 17:53 (2057 dage siden) @ Claus Nielsen

Nystrup Grus har i mange år været en ret stabil størrelse, der har materialiseret sig i skalaen 1:35. En skala, der ikke er en traditionel modebaneskala. Nu er grusfirmaet begyndt at optræde i en lidt mere etableret skala, nemlig den britiske '16 mm scale' der er i forholdet 1:19,05. Det er stadig de samme forbilleder jeg kommer til at bygge og købe fremover i den nye skala: smalsporede tipvogne, undselige lokomotiver og biler, der passer til det midtsjællandske område i 1950'erne.

Jeg er naturligvis begyndt med et par eksemplarer af tipvognsbanens vigtigste køretøj: tipvognen.
[image]


Flot! Det er svært at vurdere størrelsen. Kunne du evt poste et billede af vognen ved siden af noget kendt (fx en Cola/øl dåse).

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Nystrup Grus - større end nogensinde før!

af Claus Nielsen, 4/10 2018, 08:17 (2030 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg tænkte ikke på at størrelsen kunne være svær at få fornemmelse af, Tommy. Her kommer et billede fra arbejdsbordet med en standard 33 cl dåse til sammenligning.
[image]
Jeg har lagt en lineal i forgrunden, der måske også kan være med til at give en ide om størrelsen. Figurens højde målte jeg til 9,2 cm.

Mvh
Claus

Nystrup Grus - større end nogensinde før!

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 5/10 2018, 11:49 (2029 dage siden) @ Claus Nielsen

Jeg tænkte ikke på at størrelsen kunne være svær at få fornemmelse af, Tommy. Her kommer et billede fra arbejdsbordet med en standard 33 cl dåse til sammenligning.
[image]
Jeg har lagt en lineal i forgrunden, der måske også kan være med til at give en ide om størrelsen. Figurens højde målte jeg til 9,2 cm.


Tak! Det er en rigtig fornuftig størrelse. :-)

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak