Avatar

Forskifte elektronik til Märklin ? (24680)

af Lebæk, 3/8 2018, 17:23 (2055 dage siden)

Hej

Er der mon nogen der stadig har styr på gammeldags styring af Märklin lokomotiver ?
Jeg har fået til opgave at genetablere en Krokodille (Märklin 3352) der er styret med forskifte elektronik (24680) der kom lige før Delta og Digital.
Der er stadig perfektomskifter i også !
Lokomotivet er fra et dødsbo og var påbegyndt ombygget til digital. Derfor er næsten alle ledninger minus lys, fjernet ! Jeg har 24680.

Den nemme, og bedste løsning var jo bare at digitalisere, men den originale er sjovere ;)
Jeg har haft svært ved at finde hjælp, men ved at kigge på div. tyske hjemmesider og Märklins strømskema på deres splittegning, har jeg fået samlet noget jeg mener er nogenlunde rigtigt.
Lokomotivet kan køre, men skramler som om der noget der modarbejder hinanden i motoren.
Omskifteren "blafrer" ved skifte og aktiveres ved høj kørestrøm (det er ikke fjederen)
Et sted læste jeg at perfektomskifteren skulle være isoleret fra stel, men så kører lokomotivet ikke.
Elektronikenheden er skiftet uden nogen ændring.

Hvis nogen har en tegning, der er let at gennemskue ville det være dejligt ;) ?

PS: Hvordan er lygteføringen på en Krokodille ?
Der er et lidt specielt arrangement med to pærer i hver ende, hvor den ene (nederste højre) kan tændes seperat.

Forskifte elektronik til Märklin ? (24680)

af AnnaBunny, 8/4 2021, 10:07 (1076 dage siden) @ Lebæk

god eftermiddag, har du formået at gendanne lokomotivet? hvad var problemet?

Avatar

Forskifte elektronik til Märklin ? (24680)

af Lebæk, 8/4 2021, 10:46 (1076 dage siden) @ AnnaBunny

Problemet blev løst ved digitalisering ;)

Forskifte elektronik til Märklin ? (24680)

af AnnaBunny, 20/4 2021, 13:31 (1064 dage siden) @ Lebæk

Det lyder som et halvfarligt projekt. Har du styr på brand- og gasalarm? haha. Jeg er lidt nysgerrig på hvad du kom frem til? Jeg er selv ny i faget, og har været ret nervøs for brandfaren ved de elektriske dele. Jeg er selvfølgelig godt dækket ind med alarmer etc. Men især landskabet omkring mit tog er noget jeg tænker meget over ift. den risiko. Hvad er din erfaring med brand- og evt. gasalarmer når du eksperimenterer? Og hvad med selve setuppet her? Er der noget man bør tage højde for, så ungerne kan sove trygt mens farmand leger på værelset?

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak