Sommervarme og Facebook

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 30/7 2018, 23:12 (2068 dage siden)

Med en vejrudsigt, der lover op til 34 grader i morgen, kan vi passende stille om til Facebook:

[image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Sommervarme og Facebook

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/7 2018, 00:23 (2068 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Claus E. Hansen, 31/7 2018, 00:57

Ja de hidsige debatter foregår som regel nu inde på Facebook, på bekostning af de store fora. Men det er vist også godt det samme.

Til gengæld bliver der inde på Facebook meget ofte vist super fotos fra super hjemmeanlæg. Dette sker yderst sjældent nu i de store fora.

Mvh
Claus

Sommervarme og Facebook

af bygger01, Herning, 31/7 2018, 01:11 (2068 dage siden) @ Claus E. Hansen

Mon ikke det skyldes at det er så let med billeder med diverse telefoner og tablets, medens det er væsenligt sværere med et traditionel foto, der skal reduceres o.s.v.

--
Jørgen Steffensen

Sommervarme og Facebook

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/7 2018, 09:54 (2067 dage siden) @ Claus E. Hansen

Til gengæld bliver der inde på Facebook meget ofte vist super fotos fra super hjemmeanlæg. Dette sker yderst sjældent nu i de store fora.


Hovedparten af de hjemmeanlæg, jeg har set billeder af på Facebook er fra kør-rundt anlæg på 2x3 meter - dem er der sjældent noget super ved.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Sommervarme og Facebook

af Bent Larsen, 31/7 2018, 14:48 (2067 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
Det er nok for der findes flest små kørerundt anlæg, og at de viser billeder af dem, selv om det ikke er de mest " fansi " anlæg med en masse detaljer, kan da også være for der stort set kun kommer positive kommentar Fasebook.

vh
Bent Larsen

Sommervarme og Facebook

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/7 2018, 15:21 (2067 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Det er nok for der findes flest små kørerundt anlæg, og at de viser billeder af dem, selv om det ikke er de mest " fansi " anlæg med en masse detaljer, kan da også være for der stort set kun kommer positive kommentar Fasebook.

vh
Bent Larsen

Dette tror jeg lige netop er essensen i det hele ;-)

Mvh
Claus

Sommervarme og Facebook

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/7 2018, 11:17 (2067 dage siden) @ Claus E. Hansen

Det er fuldstændig korrekt, men der bliver med jævne mellemrum også vist noget topklasse, som ikke ligefrem er en lille rundbane.

Men ja, det er jo blevet utroligt nemt at tage fotos med sin telefon og så med det samme smide dem ind på Facebook, dette spiller klart ind.

Der er rigtig mange dygtige modelbyggere derude faktisk.

Mvh
Claus

Sommervarme og Facebook

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/7 2018, 11:28 (2067 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der er rigtig mange dygtige modelbyggere derude faktisk.


På Facebook? Right - de kan vist tælles på 1-2 hænder.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Sommervarme og Facebook

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/7 2018, 11:46 (2067 dage siden) @ Tommy Nilsson


På Facebook? Right - de kan vist tælles på 1-2 hænder.

Ja det er så nok rigtigt, et par håndfulde, plus at man nogen gange ser en "snert" af noget udover det.

Mvh
Claus

Sommervarme og Facebook

af Muncken, 4/8 2018, 08:49 (2063 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej

Jeg tror det hænger sådan sammen at dem der er rigtigt gode modelbyggere og landskabskunstnere har mindre behov for andres mening, det er ihverfald min egen erfaring. Jeg kender utroligt mange dygtige folk, og de er alle på Facebook faktisk. Jeg selv har en side hvor folk kan følge det jeg laver, men udover at der er en masse likes og nogle få spørgsmål er det ikke rigtigt noget der giver ret meget af sig. Derimod kan man se de opslag med en samling ting folk har købt og stillet op midt i en rundbane på en spånplade, de får virkelig en masse respons... Det er lidt underligt faktisk, men det viser jo at der er langt flere der har interesse i sådan noget fremfor at prøve at løfte sin hobby videre. Det er okay for mig, men det motiverer ikke rigtigt til at vise sine ting frem.

Mvh Muncken

Sommervarme og Facebook

af AndreasM, 4/8 2018, 21:49 (2063 dage siden) @ Muncken

Jeg tror det hænger sådan sammen at dem der er rigtigt gode modelbyggere og landskabskunstnere har mindre behov for andres mening, det er ihverfald min egen erfaring. Jeg kender utroligt mange dygtige folk, og de er alle på Facebook faktisk. Jeg selv har en side hvor folk kan følge det jeg laver, men udover at der er en masse likes og nogle få spørgsmål er det ikke rigtigt noget der giver ret meget af sig. Derimod kan man se de opslag med en samling ting folk har købt og stillet op midt i en rundbane på en spånplade, de får virkelig en masse respons... Det er lidt underligt faktisk, men det viser jo at der er langt flere der har interesse i sådan noget fremfor at prøve at løfte sin hobby videre. Det er okay for mig, men det motiverer ikke rigtigt til at vise sine ting frem.

Tror Muncken har fat i noget af det rigtige her. Jeg havde også en facebookside om min bane, med i omegnen af 400 "likes". Hver gang jeg lagde noget nyt op, så kom der 60-70 "likes" på det jeg nu havde lagt op, men kun meget sjældent en kommentar. Nu har jeg lukket min side, og i stedet oprettet en gruppe, hvor 20-30 venner og bekendte, en stor del af dem folk fra modelbanemiljøet, er medlemmer. Og i den får jeg næsten hver eneste gang saglig kritik jeg kan bruge til noget, og selvfølgelig kammeratligt dril og godmodigt fuldemandssnak som i en klassisk modelbaneklub. Men pointen er bare at jeg får meget mere igen fra min lukkede gruppe, end jeg gør ved at poste det offentligt. Og teenage wow effekten med de mange likes er da meget sjov de første par gange, men så er det også ligesom prøvet.

Fantasimodeller

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 31/7 2018, 11:54 (2067 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Tommy Nilsson, 31/7 2018, 18:14

For at vende tilbage til Facebook opslaget: Skal man så lade være med at kritisere fantasimodeller for ikke at gøre folk, der køber fantasimodeller, kede af det?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Fantasimodeller

af bl, 31/7 2018, 16:40 (2067 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Tommy Nilsson, 31/7 2018, 18:14

Jeg synes ikke, det handler om at kritisere fantasimodellerne og deres eventuelle købere, men måske snarere om manglende varedeklarationer.

Fabrikanterne må selvfølgelig lave, hvad de vil, og folk må selvfølgelig købe, hvad de vil. Se bare alle dem, der ikke kører VW! Men at producere en hvid vogn, skrive Tuborg på den og derefter lancere den som en model af en dansk godsvogn, grænser i mine øjne til falsk varebetegnelse. Og burde derfor være strafbart! Eller er det ikke i forvejen? Tænk bare på den ”Cl”-vogn fra Märklin, der for et par år siden var indstillet til at blive årets model! Det blev den så heldigvis ikke.

Så vidt jeg husker, har jeg en gang set et nyhedsprospekt fra BRAWA, hvor de under et par fantasimodeller anførte ”Model uden forbillede”. Og det var jo sådan set forbilledligt. Så kan nittetællerne holde sig væk, og andre købe uden senere hen måske føle sig snydt.

Måske skulle vi i stedet for at kritisere disse fantasimodeller i stedet kræve varedeklarationer på modelbanemateriellet? Man husker jo diskussionerne omkring mindste farbare radius for Heljan-modeller? Og er modelbane materiel efterhånden ikke de eneste ting, hvor der ikke er påklæbet en alenlang varedeklaration?

I øvrigt kunne det godt være, man skulle til at kigge lidt mere på Facebook. Det her er i hvert fald temmelig underholdende!

--
Bjarne Larsen

Fantasimodeller

af Bent Larsen, 31/7 2018, 18:15 (2067 dage siden) @ bl

Hej
Ja, tiderne skifter, da LIMAs B vogne kom var der næppe nogen der kaldte dem fantasimodeller, selv nittetællerne kørte med dem. Hvor underholdende Fasebook er ved jeg ikke, men der går ikke flere døgn mellem nye indlæg.
vh
Bent Larsen

Fantasimodeller

af Claus Nielsen, 1/8 2018, 10:51 (2066 dage siden) @ Bent Larsen

Det er en spændende debat om for eller imod fantasimodeller.

Selv bygger jeg stort set udelukkende fantasimodeller (i hvert fald hvis fantasimodel defineres som en model uden et 1:1 forbillede). Modellen nedenfor kører på min 1:35 model af en dansk 600 mm. grusbane. Banen er fri fantasi - der har aldrig eksisteret et firma, der hed Nystrup Grus (eller Nystrup Grus- og Stenindustri A/S som firmaet egentligt hedder). Lokomotivet er et svenskbygget Sala - sådan et har aldrig kørt i Danmark og har derfor heller aldrig være forsynet med et fiktivt dansk firmas navn. Virksomheden som toget passerer, Bankes Bakelit, er fri fantasi og har aldrig eksisteret i virkeligheden. Begge fladvogne er uden konkret forbillede og numrene naturligvis fri fantasi. Begge vogne transporterer skifer fra Ffestiniog - fri fantasi, den slags har aldrig være transporteret på en dansk industribane. Alt sammen det pure opspind!
[image]

Alligevel er jeg glad for både min lille bane og modeller. Jeg bygger modeller som passer ind i min ide om hvad der er sjovt. Jeg lægger vægt på at det jeg bygger i model er plausibelt. Altså at det samlede billede virker tilforladeligt og sandsynligt. Jeg behøver ikke andres mening om mine modeller for at jeg synes om dem. Mener andre mennesker at de er pæne eller interessante, så er det naturligvis fint. Synes andre, at de er underlige og fantasifostre, så er det også fint. Jeg er ikke modeltogsfabrikant og har brug for at andre synes om mine modeller og vil købe dem. Jeg skal kun være glad for dem selv! Det er vel i grunden det, der er det centrale når vi dyrker en hobby?

Mvh
Claus

Fantasimodeller

af bygger01, Herning, 1/8 2018, 13:27 (2066 dage siden) @ Claus Nielsen

Det synes jeg lyder rigtig & "hyggeligt", og det er, hvordan mange af os leger og har det godt med.

--
Jørgen Steffensen

Fantasimodeller

af bl, 1/8 2018, 14:51 (2066 dage siden) @ Claus Nielsen

Rigtig flot "fantasibane"! Og vi bygger vel alle ting, bygninger, materiel osv, som er udsprunget af vores egen fantasi. Men diskussionen drejede sig om fantasimodeller, hvor fabrikanterne foregiver, at modellerne er eftergørelser af 1:1 ting. Med hensyn til den viste PIKO-model havde det været på sin plads med en bemærkning om, at modellen "Er uden konkret forbillede".

Men det afføder jo så spørgsmålet: Hvor tæt på virkeligheden skal det rullende materiel være, før vi kan kalde det en model?

--
Bjarne Larsen

Avatar

Fantasimodeller

af Futfar, Kajerød, 1/8 2018, 16:50 (2066 dage siden) @ bl
redigeret af Futfar, 1/8 2018, 17:33

Fantasi eller skal vi selv finde på noget? hvis vi nu ikke kan købe os til lige den model vi gerne vil ha', er det så ikke "bare" om at få smøget ærmerne op, og så komme i gang, helt uden at skele til om det er fantasi eller ej. Uanset hvad man som modelkører gør, er både modeller - og det anlæg man nu vælger at bygge - blot en illusion. Og fint nok med det, det er jo det vores dejlige hobby drejer sig om, illusioner!!!

[image]

Mit første forsøg på håndmaling af en Märklin MY 1106 fra 1964.

[image]

(Logoet, der ses anvendt flere steder, er min slægts officielle våbenskjold.. Som værende slægtens patriark, kan jeg bruge det efter forgodtbefindende.)

[image]

[image]

[image]

Og det er jo rendyrket fantasi altsammen....

[image]

Og en Roco skinnerensevogn hører vel også til...

[image]

Og som ekvipage ser det da helt pænt ud, synes jeg, på trods af at det er ren fantasi det hele...

Det gamle Märklin lok, har virkelig undergået en del ændringer, ud over bemalingen...
Se blot her:[image]

Bemærk, at loket er forsynet med typhoner i begge ender, og den indbyggede basreflektor højttaler giver en formidabel lyd til både GM-horn og motor.
Danske Loksounds kan varmt anbefales, de kan det knold....

Jeg skal lige huske at give ros til Skilteskoven for fremragende dekaler...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Fantasimodeller

af Jonas Petersen, 1/8 2018, 21:33 (2066 dage siden) @ bl

Men at producere en hvid vogn, skrive Tuborg på den og derefter lancere den som en model af en dansk godsvogn, grænser i mine øjne til falsk varebetegnelse. Og burde derfor være strafbart!

Haha, for real?

Til PIKOs forsvar kan tilføjes at beskrivelsen siger: "Bemalingsvariant af overdækket godsvogn, udført som DSB godsvogn med Tuborg reklame". Intet sted påstås det at modellen har et forbillede. Det er en betydning vi lægger i teksten, men det står altså ingen steder. Så du kan ikke påråbe dig falsk varebetegnelse.

Modeller er jo altid kompromisser, hvis man skal være helt pernitten, så havde forbilledet vel egentlig bremsehus ind til sidst i 40'erne? Eller hvordan var det?

Det ér en model af en overdækket godsvogn, udført som tilhørende DSB med en Tuborg reklame. Det er på ingen måde forkert eller falsk. Det er en sigende beskrivelse af præcis hvad det er. At modellen ikke har noget forbillede er sådan set underordnet i den sammenhæng.

Når det så er sagt, så undgår jeg modeller uden forbillede. Jeg har tidligere købt i den naive tro at alle modeller havde et forbillede, jeg blev slemt skuffet da jeg opdagede at det langt fra var tilfældet.

Fantasimodeller må fabrikanterne gerne producere. For faen, hvis jeg havde en modeltogsfabrik og kunne slippe afsted med at trykke en godsvogn med et sjovt logo, så havde jeg gjort det. Jeg ville være ligeglad så længe folk køber det. Det siger mere om folk end det gør om producenten. Hvis det er én måde at tjene penge på, så kan jeg ikke fortænke dem i at gøre det. Jeg er sikker på, at PIKO udmærket er klar over, at der er kunder til det hele. Det vidner hele Expert-serien da om.

Fantasimodeller

af bygger01, Herning, 1/8 2018, 21:44 (2066 dage siden) @ Jonas Petersen

Da al modeljernbane er fantasi, så er det op til den enkelte at vælge , hvordan det skal se ud/være.

Dem - med ingen bane eller medlem af en klub - har naturligvis ubegrænsede mulighed, men os, der strikker noget sammen, må hakke en tå og klippe en hæl, når vi skal lave en bane.

Og det er nok derfor, at det ikke er så normalt, at vise billede fra fra det man går og pusler med !!!

--
Jørgen Steffensen

Fantasimodeller

af Bent Larsen, 1/8 2018, 23:04 (2066 dage siden) @ Jonas Petersen

Hej
Det er ikke kun farbrikanterne der er med på vognen, hvor mange af os har en fantasivogn fra Miniatur Wunderland på anlægget eller henstIllet i et skab?
Vh
Bent Larsen

Fantasimodeller

af Jonas Petersen, 2/8 2018, 07:25 (2065 dage siden) @ Bent Larsen

Det er ikke kun farbrikanterne der er med på vognen, hvor mange af os har en fantasivogn fra Miniatur Wunderland på anlægget eller henstIllet i et skab?

Det er rigtigt. Der har jeg faktisk én. Det er en souvenir, og jeg købte den fordi jeg synes den var sjov. Den står i vitrinen som minde om en god dag. Det har jeg ingen problem med.

Hvor mange vil stå ved det? Se, det er et godt spørgsmål.

Jeg er på ingen måde nittetæller. Når jeg ikke køber en vogn uden forbillede, så mener jeg at "den skal være repræsentativ for forbilledet". Vognen skal ligne, og man skal kunne sige: "Ja, det kunne godt være sådan en vogn".

Jeg synes egentlig at PIKO-vognen er repræsentativ for en "dansk privatejet godsvogn". Bremsehuset kan diskuteres, da det placerer vognen i en bestemt tidsperiode. Uden bremsehus, vil jeg gætte på at vognen kunne snige sig ind på de fleste anlæg uden at det nogensinde blev opdaget. Især hvis den blev patineret.

Hvor går grænsen? Det må den enkelte gøre op med sig selv. Tydeligvis er der nogen på Facebook, der mener den er overskredet. Hos mig skal det være plausibelt.

Fantasimodeller

af bl, 2/8 2018, 17:20 (2065 dage siden) @ Jonas Petersen

Som jeg har nævnt før, har jeg intet mod fantasimodeller og dem der fremstiller eller køber dem. Det, jeg har noget imod, er den falske varebetegnelse. Vognen udgiver sig for at være en model af, eller i det mindste skulle ligne, DSB Zb 99 600. Man kan jo prøve at sammenligne PIKO-vognen med billederne i Tommys database. Vognens proportioner er forkerte, vognkassen er helt forkert med sidestolper, forkert bremsehus ect. Derfor mener jeg, at den burde være betegnet "Uden konkret forbillede", så man på forhånd vidste, at der her ikke var tale om en model af et dansk forbillede, ikke en gang en tilnærmet. PIKO kunne i det mindste også have givet den et fiktivt nummer.

--
Bjarne Larsen

Avatar

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Futfar, Kajerød, 3/8 2018, 16:42 (2064 dage siden) @ Jonas Petersen

Om man kan li' det eller ej, så er der fohandlere som åbenbart har fundet en niche, hvad angår fantasimodeller...
Se blot her:

[image]

Ren fantasi, men Togdillen i Vanløse har lavet et stort antal godsvogne, med en Märklin vogn som basis, og de er alle rigtig flot lavet. Jeg ved ikke hvor mange forskellige de har lavet, men det er ganske mange, og jeg synes at de er sluppet rigtig godt fra det!

[image].

Men den gode C.F.Møller i Sønderborg, kan så også lave noget helt unikt!
Residerende i Kajerød, og med efternavnet von Thun, har han begået denne fine vogn, som siden har indgået i Fiskemelstoget. Så sig ikke, at fantasimodeller ikke har deres berettigelse :-P .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 3/8 2018, 18:35 (2064 dage siden) @ Futfar

[image]
[image]

I min verden er der ikke den store forskel på disse vogne og Lego eller Brio.
I min verden er der forskel på modeltog og legetøjstog.
Se gerne Wikipedias beskrivelse af Modeltog, Skalamodel og Legetøjstog.
Folk må lege med, lige hvad de har lyst til, men jeg vil holde fast i, at der er forskel på modeltog og legetøjstog.
Jeg har valgt at lege med modeltog og har ingen interesse i legetøjstog.
Kald mig gerne nittetæller - det betragter jeg ikke som et skældsord.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 3/8 2018, 19:57 (2064 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Claus E. Hansen, 3/8 2018, 20:03

Alt er jo relativt, jeg syntes det er hyggen og legen ved det hele. Det kan både være med Briotog, Legotog, elektrisk tog, tog med korrekte danske forbilleder, Märklintog, tog med fantasivogne osv. osv.

Der hvor filmen knækker for mig, er når der ikke er noget respekt for hinandens interesser for en bestemt gren af modeltog mere, som man har kunnet se gennem meget voldsomme debatter gennem tiderne.

Men vi behøver jo heller ikke at være ens alle sammen ;-)

Mvh
Claus

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af henho, Ringkøbing, 10/8 2018, 21:14 (2057 dage siden) @ Tommy Nilsson

100 procent enig med dig Tommy ! :-D :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af bl, 12/8 2018, 16:31 (2055 dage siden) @ Tommy Nilsson

Problemet er vel stadigvæk ikke, om man kan acceptere fantasimodeller eller ej, men mere om vi som købere er i stand til ud fra f.eks. katalogerne at kunne bedømme, om vi har med en model eller fantasivogn at gøre. Hvis det tydeligt fremgik af producenternes lovprisninger, at her er ikke tale om en model, der forestiller forbilledet, men alene er en fantasimodel, ville problemet jo være elimineret. ”Nittetællere” er advaret på forhånd, og lige glade samlere kan købe af hjertens lyst. Kunne man formå fabrikanterne til ordentlige beskrivelser, ville problemet være ikke eksisterende.

--
Bjarne Larsen

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Jan Bøgedal Slundt @, 13/8 2018, 17:40 (2054 dage siden) @ bl

Fantasimodeller er sku' okay, bare prisen er lav :-) Jeg selv kunne ikke drømme om at købe dem, men vil da ikke udelukke at hvis børnebørnene ville ha' en af disse vogne fordi den var sjov eller ?? så for min skyld gerne, men prisen skal så være derefter :-)
mvh
Jan

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af bl, 13/8 2018, 18:07 (2054 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Men det kræver vel stadigvæk, at eventuelle købere er klar over, det er fantasimodeller. Der er jo flere, der har sagt, at de er blevet "snydt" til at tro, at modellerne var tro kopier.

--
Bjarne Larsen

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Thomas Jespersen, 13/8 2018, 20:37 (2054 dage siden) @ bl

Men det kræver vel stadigvæk, at eventuelle købere er klar over, det er fantasimodeller. Der er jo flere, der har sagt, at de er blevet "snydt" til at tro, at modellerne var tro kopier.

Så lærer man det vel? Hvis det betyder noget for en, så lærer man at undersøge fakta inden man køber. Jeg har selv brændt fingrene på nogle Electrotren vogne, der lærte jeg at der var noget der hed fantasimodeller. Siden har jeg undersøgt sagen og, vogn for vogn, vurderet om jeg kan leve med manglerne i forhold til forbilledet. For ALLE modeller har kompromisser.

Man kan jo også spørge ind til tingene inden man køber. Der er jo mange meninger derude...

Jeg synes ikke man kan sige at man er blevet snydt. Hvor går grænsen så? Skal jeg føle mig snydt fordi Q-maskinen fra McK har et for stort udhæng i taget? Så kunne jeg jo hævde, at det ikke er en Q-maskine, for den har aldrig set sådan ud. Jeg føler mig personligt snydt af McK for at levere en ringe fantasimodel - en mærkelig maskine malet om til en Q-maskine (lad nu være med at bide på, jeg nævne Q-maskinen for at give et eksempel).

At man køber en Haribo kølevogn eller en Snickers kølevogn, alternativt en Bilka vogn eller en SuperBrugsen vogn og bagefter føler sig snydt, når man opdager de aldrig har kørt, det synes jeg er søgt. Research er en del af arbejdet med en modeljernbane, har man ikke styr på sin research, så er man selv ude om det. Så må man skrue op for sin research, hvis det viser sig at den ikke er tilstrækkelig i forhold til ens egne forventninger.

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Skjold, 14/8 2018, 19:30 (2053 dage siden) @ Tommy Nilsson

»… hobby, hvor der lægges vægt på en naturtro gengivelse af virkelighedens jernbanedrift.«

Men så burde de »rigtige« modeltog jo tillige være udstyret med skruekoblinger?:-P :-D

Venlig hilsen Skjold Christensen

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af ptmadsen, Haderslev, 14/8 2018, 21:22 (2053 dage siden) @ Skjold

Hej
Det er der såmænd også nogle der bruger.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Fantasimodeller, en mester ud i diciplinen..

af Svend B J, 15/8 2018, 00:50 (2053 dage siden) @ Skjold
redigeret af Svend B J, 15/8 2018, 00:54

»… hobby, hvor der lægges vægt på en naturtro gengivelse af virkelighedens jernbanedrift.«

Men så burde de »rigtige« modeltog jo tillige være udstyret med skruekoblinger?:-P :-D

.
På det tyske forum Drehscheibe var der en "Kloge Åge-type" der gjorde opmærksom på det forkerte i at anvende hæfteringe på lokomotiver i 1:87. Det har lokomotiver i 1:1 jo ikke, skrev han.
Man hørte ikke mere fra ham, da han blev mødt med spørgsmålet om, hvordan diesel- og damplokomotiver kørte rundt på hans modelbane, eller om han mente at lokomotiver i 1:1 har strømoptag fra højre og venstre skinne hhv fra en slæbesko.

:-D :-D

--
Svend
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak