Avatar

Ca 1001, men..

af Futfar, Kajerød, 30/7 2018, 16:04 (2069 dage siden)

[image]

For nogle år siden købte jeg denne Heljan vogn, den fik jeg vel nok brug for en dag ved lejlighed. På æsken stod Ca 1001, og selvom jeg fandt det lidt underligt at der ingen litrering var på vognen, var det ikke noget jeg spekulerede yderligere over. Indtil jeg skulle sende et par fotos af den til en lidelsesfælle udi hobbyen...
[image]

Nu viste det sig så, at det var en Cr ?? For det første befandt litraet sig på, et for mig ikke før set, sted på vognen, dernæst var vognen købt som en Ca, men det er på ingen måde et skår i glæden at være i besiddelse af vognen:-P.
Straks måtte jeg ind på Hovedmenuens omfattende oversigt, og der var der så ikke problemer med at finde hverken Ca eller Cr og deres historie :-P.

Mit spørgsmål går derfor på, om andre har været ude for at have købt - en på æsken Ca 1001, men i æsken en Cr 1001 ?

At rette forespørgsel til Heljan, anser jeg for at være som at slå i en dyne, det giver uhyre sjældent svar på noget som helst...

Fælles for alle vognene i samme "serie", er det min erfaring, de ikke kan køre med Fleischmann Profikoblinger, der opstår "pufferforskydninger", eller hvad det nu hedder, med afsporing til følge, selv ved forholdsvis store sporradier. Andre af Heljans - i øvrigt nydelige, og ellers velkørende vogne - har jeg fået "dresseret" til at køre OK med nævnte koblingstype. Jeg er principiel modstander af, at skulle anvende forskellige koblingstyper til vognstammer af samme slags.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ca 1001, men..

af kylle @, 30/7 2018, 17:07 (2069 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Har lige kikket på mit eksemplar , det har samme id som du har opdaget , rørrer heller ikke mig , men pudsigt er det

m,v,h, Christian

Avatar

Ca 1001, men..

af Futfar, Kajerød, 30/7 2018, 17:26 (2069 dage siden) @ kylle

Vil det sige at du også har købt en Ca 1001 men fået leveret en Cr 1001 ?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Ca 1001, men..

af Rolf Berg @, 30/7 2018, 19:03 (2069 dage siden) @ Futfar

Fra Tommys oversigt om CA hvor første billede viser CR 1001 ved levering Scandia og ikke er taget på Centralværkstedet København . (Se billeder under CR ved DSB vogne 1893 - 1941) .

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1941&litra=CA&typenr=

Og så til div bagatelbrok , regnrenden over dørene er vendt forkert på Heljans CR model , men på 1943 billedet af CA 1012 er renden vendt (ombygning allerede på CR tiden før 1941 ?) . Dog ser Heljan renden ud til at sidde for højt .

mvh Rolf Berg

CA 1001, men..

af bygger01, Herning, 30/7 2018, 21:05 (2069 dage siden) @ Futfar

Flotte billeder af en CA/CR

Her er et eksempel, som flere af os kender, der noget vi ikke kan leve uden, så det bliver købte, og når vi har fået det inden for murerne, så hen i bunken.

Jeg har prøvet det samme med 6 stk. forskellige Heljan'er fra Tog&Tekno på grænsen til Sverige, som ikke var i bunken, så de blev købt med AC hjul, og
de endte i bunken, og da de endelig blev pakket ud og fik Roco kortkoblinger på, så afsporede de i min. 420 mm kurver.

Så "filtring" af pufferne + hjul, der ikke kunne rotere i boggierne

Jeg har både været i kontakt med T&T ( og han var yderst imødekommende ), men det løb ud i sandet og har prøvet lidt selv, men det er endt med nogle vogne, der ikke fungerer !

De er flotte og en dag kommer der DC hjul på / akslerne bliver gjort ledende / afstanden med hjulene bliver klemt / og så en MY'er foran !

Men om det nu er den ene eller den anden vogn, bare de passer ind ( og kan fungere ) !

--
Jørgen Steffensen

Avatar

CA 1001, men..

af Futfar, Kajerød, 1/8 2018, 18:34 (2067 dage siden) @ bygger01

Flotte billeder af en CA/CR

Tak..


Her er et eksempel, som flere af os kender, der noget vi ikke kan leve uden, så det bliver købte, og når vi har fået det inden for murerne, så hen i bunken.

Mjahh, men jeg købte den i en periode, hvor jeg ikke rigtig vidste hvor jeg ville hen - epokemæssigt - så jeg købte stort set alt hvad markedet bød på. Stort set uanset fabrikat, men med hovedvægten fra Heljan..


Jeg har prøvet det samme med 6 stk. forskellige Heljan'er fra Tog&Tekno på grænsen til Sverige, som ikke var i bunken, så de blev købt med AC hjul, og
de endte i bunken, og da de endelig blev pakket ud og fik Roco kortkoblinger på, så afsporede de i min. 420 mm kurver.

Tog &Tekno, ved John R. Olsen, er en meget reel forhandler, før fra Nørre Sundby, nu fra en anden Sundby, Helsingør. Nu er jeg selv AC-kører, og jeg har købt ganske mange modeller fra hans tid som producent af langt de fleste Bn, Bns, samt alle de andre modeller i serien, som han udgav, hvilket vist løb op i godt og vel 20 stykker, og der var altid frit valg mellem AC og DC hjul.


Så "filtring" af pufferne + hjul, der ikke kunne rotere i boggierne

Hrmm, lyder lidt underligt, det er ikke noget jeg har hørt om før... det med at hjulene ikke kan "rotere", må vel være en helt anden årsag :-( Mit problem med at de ikke kan koble ordentligt, indeholder flere løsningsmuligheder, så det er historie nu...


Jeg har både været i kontakt med T&T ( og han var yderst imødekommende ), men det løb ud i sandet og har prøvet lidt selv, men det er endt med nogle vogne, der ikke fungerer !

Hvis det er mig muligt, vil jeg da gerne hjælpe dig, men umiddelbart, ser jeg hverken hoved eller hale på dine problemer...


De er flotte og en dag kommer der DC hjul på / akslerne bliver gjort ledende / afstanden med hjulene bliver klemt / og så en MY'er foran !

Og her er jeg så stået helt af... Hvad mener du?


Men om det nu er den ene eller den anden vogn, bare de passer ind ( og kan fungere ) !

Tjahh, sådan kan man jo også anskue situationen..

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CA 1001, men..

af bygger01, Herning, 1/8 2018, 21:32 (2067 dage siden) @ Futfar

Jamen det gør jeg heller ikke, så min tanke er, at føre vognene baglæns til det oprindelige ( og det var her, at jeg kom til at nævne Tog&Tekno ) for at prøve, om jeg kan liste de Heljanvogne rundt.

Tog&Tekno er forøvrigt fra Boulevarden i Aalborg, hvor historien er, at da H0 i Aalborg skulle lave en model til Aalborg station med omegn på stationen, ville han ikke tilbyde en rabat, så forretningen i modellen kom til at hedde Trinbrædtet

Men de monterede AC hjul vil ikke rotere, da de presser sig mod boggierne.

Så AC hjulene er skubbet lidt for meget indad, og det er endt i jammer, så DC hjul med mindre afstand + en ledende "maling", er det næste.

Vognene er endt i tegningsskabet, hvor de ligger på lit de parade .

Og det med ledende er nødvendig for mit semi digitale anlæg !

Så Du er yderst velkommen til at kigge ind til J&B Rail i Herning ....

--
Jørgen Steffensen

Ca 1001, men..

af Jimmy ⌂ @, 30/7 2018, 23:48 (2068 dage siden) @ Futfar

Jeg har det samme med min model af 1001 Ltr.CR[image]

CR 1001

af UTJ, 3/8 2018, 08:44 (2065 dage siden) @ Futfar

CR 1001-modellen er min skyld. Jeg syntes at der skulle være en CA/CR vogn med kursvognsstribe som de så ud i 1930'erne . Deraf litra CR. Det blev forviklet på den lille label på kassen, men vognen er altså en epoke 2-bemaling. Der er selvfølgelig andre komkromisser, såsom regnlister mv, da det blot er en bemalingsvariant (som fx kan bruges hvis man er til internationale tog i Jylland (eller Tyskland) i 1930'erne).

Hvis man gerne vil have en CA med stafferinger til epoke 3 kom Heljan med CA 1026.

Det er tilladt at tage produkterne i øjesyn inden køb, herunder om det er et ønsket nummer eller litra. Det er vanskeligt at gøre alle tilfredse, nogle kunder går sågar op i at revisionsdatoen er en bestemt årgang mv.

Mht køreegenskaber, så vis dit anlæg. Afsporinger og problemer med kurver bliver man ikke klogere på, hvis ikke pågældende anlæg bliver fotograferet og allerhelst vist med en videostump af kørsel over det problematiske sted/de problematiske steder.

Avatar

CR 1001

af Futfar, Kajerød, 3/8 2018, 15:02 (2065 dage siden) @ UTJ

CR 1001-modellen er min skyld. Jeg syntes at der skulle være en CA/CR vogn med kursvognsstribe som de så ud i 1930'erne .

Jamen det skal du da så have tak for :-) Jeg er skam helt godt tilfreds med vognen.. Men hvad er en kursvognsstribe?


Hvis man gerne vil have en CA med stafferinger til epoke 3 kom Heljan med CA 1026.

Det er noteret, tak..


Det er tilladt at tage produkterne i øjesyn inden køb, herunder om det er et ønsket nummer eller litra. Det er vanskeligt at gøre alle tilfredse, nogle kunder går sågar op i at revisionsdatoen er en bestemt årgang mv.

En god ven har givet mig prædikatet "epokeimmun", en æres titel for mig.:-D . Jeg er således hverken "Nummermand" eller "nittetæller", så jeg har ikke grund til at være utilfreds :-P .


Mht køreegenskaber, så vis dit anlæg. Afsporinger og problemer med kurver bliver man ikke klogere på, hvis ikke pågældende anlæg bliver fotograferet og allerhelst vist med en videostump af kørsel over det problematiske sted/de problematiske steder.

Hvad angår at vise mit anlæg. Det er næsten altid under om/opbygning, og med ca. 500 vogne - af vidt forskellige fabrikater - så jeg har forlængst fundet ud af hvordan problemer med koblinger løses. Sporene, Märklin C-spor, har jeg aldrig problemer med, da jeg slet ikke bruger de små radier... Næhh de fleste problemer skyldes, at vognene kobler for tæt ved brug af Fleischmann Profikoblinger. Men også dette problem løses nemt:

[image]

En Profikobling, en Symoba-krave, 3-5 mm, afhængig af hvordan den vendes..

[image]

Benene til KKK skakten kan nu ikke gå i lås, men i de fleste tilfælde bliver koblingen på plads, afhængig af hvor snæver skakten er. Hvis kobling og krave, ikke bliver på plads ved belastning, er det vi skal have fat i tandstikkeren. Denne stikkes så ind - og virker så som kile - og resten af tandstikkeren knækkes/klippes så af;-) . Skal man senere hen skifte koblingen, er det lidt mere besværligt end ellers. Men en fin spids pincet klarer fint jobbet med at fjerne "kilen" :-P :-P .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

CR 1001

af UTJ, 4/8 2018, 08:28 (2064 dage siden) @ Futfar

CR 1001-modellen er min skyld. Jeg syntes at der skulle være en CA/CR vogn med kursvognsstribe som de så ud i 1930'erne .

Jamen det skal du da så have tak for :-) Jeg er skam helt godt tilfreds med vognen.. Men hvad er en kursvognsstribe?

.
Man malede en beige stribe på de CR/CA-vogne som man havde udset sig til internationale forbindelser (kursvogne). Det gjaldt også de samtidige fem AU-vogne fra 1932. Senere blev striben overmalet, men der var vist også tanker fremme om at S-togene fra 1933 skulle have en beige stribe.

Rart at se at du har fundet en løsning på problemerne - og at du viser den for os andre :-)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak