Q-maskinen fra MCK er kommet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/6 2018, 10:55 (2120 dage siden)

Så er Q-maskinen dukket op, der er Danmarkspremiere kl. 12 hos Kystbanen i dag ;-)

Dette kan ses inde på Facebook.

Mvh
Claus

Q-maskinen fra MCK er kommet

af h087 ⌂, bagsværd, 29/6 2018, 11:28 (2120 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af h087, 29/6 2018, 12:01

:-)

for dem der ikke er på fakebook

Ifølge rygter skulle det dreje sig om Q 342 DC med sound

der skulle vistnok komme 12 stk ( hvoraf jeg ved at 1 stk er reserveret )

og der vil nok gå ca 2 - 3 uger til flere og andre udgaver kommer

men i mangel af foto ( i sagens natur nødvendigvis pga klokkeslet ) lige et par fotos
af den rigtige maskine dog nr 337 og 343 som også kommer i model

men vi håber på at kunne bringe nogle fotos af Q 342 modellen ( fredag eller Lørdag - selvom der er en fødselsdag imorgen der planlægges og forberedes

alle fotos : Svend Jørgensen
Arkiv : Jan Nieman, Peter Roland, HgJK/NSVK
Samling : h087arkivet/Rundremisen

Q 337 i odense ca 1965
[image]

Q 343 på Gb 1959
[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
hernning h087

PS

jeg har stjålet dette billede af Q 342 fra Fakebook ( undskyld, skal nok give hocolade kage når "a ska ha" og undertegnede dukker op i eftermiddag )

fotografen er vel Kystbanens

[image]

vi skulle vel se dyret

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Steff, 29/6 2018, 11:47 (2120 dage siden) @ h087

Så kan jeg da heldigvis vis et billede af Q 342 i rigtig model;-) ;-) ;-)

[image]
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Vi ses

NB: Spor 1:-D

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Steff, 29/6 2018, 13:02 (2120 dage siden) @ Steff

………….og her i 1:87

Først:

Tillykke til Peter &Co.

Den model er flot og skal nok bringe glæde hos ejerne. Og for dem der elsker lyde og lys i deres modeller, bliver ikke skuffede.
Desværre yder billederne fra min mobil ikke modellen retfærdighed. For flot og med masser af detaljer er den sq!:-)

[image]

[image]

Endnu engang tillykke, en ægte (og mere dansk kan det jo ikke være med forbilledet) DSB damper!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Modellen er set og "hørt" på Kystbanen.

Q-maskinen fra MCK er kommet, lidt fra virkeligheden.

af Steff, 29/6 2018, 14:33 (2120 dage siden) @ Steff

Herunder lidt supplement til virkelighedens litra Q, til mulig anvendelse på modeljernbanen:

[image]

[image]

[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (med hjælp)

NB: Har ikke Maskinløb for 2. Distrikt.

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/6 2018, 12:07 (2120 dage siden) @ Claus E. Hansen

Og Hobbykæden har lige meldt ud inde på Facebook, at der er købt ekstra mange ind af Q 342.

Mvh
Claus

Q-maskinen fra MCK er kommet, prisen

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/6 2018, 13:22 (2120 dage siden) @ Claus E. Hansen

Listeprisen bliver sat til 3695 kr. hos Kystbanen og sikkert også hos de andre forhandlere. Den store sending kommer om ca. 14 dage.

Så er det bare med at bruge af opsparingen, for det er f..... en flot model.

Mvh
Claus

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/7 2018, 22:18 (2095 dage siden) @ Claus E. Hansen

Der er nu begyndt at komme de første Q-maskiner i DC til forretningerne. AC-udgaverne er ikke med i første omgang.

Se mere inde på Kystbanens Facebook.

Mvh
Claus

Q-maskinen fra McK i billeder og tekst.

af f.ormstrup ⌂, 5/8 2018, 10:15 (2083 dage siden) @ Claus E. Hansen

Så fik vi 2 Q maskiner i klubben. Der er tale om en Århus maskine med høj kulkasse og en Fredericia maskine med lav kulkasse. mere se link

[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Q-maskinen fra McK i billeder og tekst.

af Steff, 6/8 2018, 21:14 (2082 dage siden) @ f.ormstrup

Go´aften til alle


Sådan lige for at supplere ”den tekniske anmeldelse” i linket af de to litra Q, så synes jeg der burde nævnes at McK jo i princippet har udgivet to forskellige modeller af litra Q, nemlig Q I og Q II, der var teknisk forskellige i virkeligheden!
Litra Q nr. 337 var en Q I og ikke alene med den lave og oprindelige kulkasse, den har så sandelig også den lave sidevandkasse som rigtigt skrevet, som KUN litra Q I havde. Yderligere er beskriftningen aldeles korrekt for en litra Q I. Q 337 har nemlig altid haft en kobberfyrkasse, hvorfor det ikke var nødvendigt med det lille hvide rektangulære advarselsskilt ved døren til førerhuset, for at vise at lokomotivet var udstyret med stålfyrkasse. Den fik sidst ilagt reservekedel nr. 2237 med kobberfyrkasse i 1948 og beholdt denne til lokomotivets udrangering. Jeg kan ikke læse revisionsdato, men den må være før ca. 1961/62, hvor alle lokomotiver fik påmalet bremse vægte. Det var fordi at på dette tidspunkt blev det vedtaget OGSÅ at lokomotivets vægt skulle indgå i beregningen af togvægten. Q 337 blev hensat 28-08-1967 og udrangeret et par måneder senere den 16-11-1967 jf. M8653/67. Det eneste jeg er i tvivl om på billedet af modellen er, om den har kurvepuffer som i virkeligheden. Kan ikke se det tydeligt nok. Hvis ikke er det så sandelig til at leve med, udskiftet p.g.a. rangeruheld - stødrangering!
Den anden litra Q er Q II nr. 345 med både den høje kulkasse som store sidevandkasser som leveret med. Q 345 er født med stålfyrkasse, hvorfor den jo burde have det lille hvide advarselsskilt. Men lokomotivet fik ilagt reservekedel 1337 med kobberfyrkasse 06-05-1959 og havde denne frem til sin udrangering, derfor ingen advarselsskilt. Igen må revisionsdatoen være deromkring eller frem til ca. 1961/62, da der ikke er påmalet bremsevægte. Lokomotivet er født med cylinderpuffer. Lokomotivet blev hensat 06-05-1967 og udrangeret 21-01-1974 jf. M8566/73. Lokomotivet står idag på Danmarks Jernbanemuseum i Odense efter en periode ved Kolding Lokomotivklub.
To skønne modeller til et rigtigt dansk anlæg i epoke III.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Q-maskinen fra McK i billeder og tekst + video.

af f.ormstrup ⌂, 7/8 2018, 18:51 (2081 dage siden) @ f.ormstrup

Så fik vi 2 Q maskiner i klubben. Der er tale om en Århus maskine med høj kulkasse og en Fredericia maskine med lav kulkasse. mere se link

Nu også med video hvor Q I maskinen kører med et lille godstog på SVMJKs anlæg.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Q-maskinen fra McK kan køre på radius 360.

af f.ormstrup ⌂, 9/8 2018, 21:50 (2079 dage siden) @ f.ormstrup

Da vi kun har 1 Radius 360 skinne i klubben, var det kun muligt at prøve om maskinen kunne køre i en kurve med radius 360. Vi har desværre ikke kunnet køre i S kurver.
Men Q maskinen KAN køre gennem en radius på 360.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/8 2018, 15:30 (2082 dage siden) @ Claus E. Hansen

AC-modellerne skulle dukke op omkring 14 dage fra nu.

Håber at MCK bliver ved med at lave AC-modeller, det er ikke os alle der har R1, har faktisk R4 som det mindste, og kun slanke sporskifter. Så burde det kunne gå.

Mvh
Claus

Q-maskinen fra MCK er kommet

af bygger01, Herning, 6/8 2018, 18:56 (2082 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg synes ikke, at det er klart "snak" at skrive R1, for varierer det ikke fra mærke til mærke

F.eks. skrives der tit, at Märklins korte sporskifte har R1=360mm, men det er 424,6 mm

Men det er rigtig, at den lille radius på kurvesporskiftet er 360mm

--
Jørgen Steffensen

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Thomas Jespersen, 6/8 2018, 21:46 (2082 dage siden) @ bygger01

F.eks. skrives der tit, at Märklins korte sporskifte har R1=360mm, men det er 424,6 mm

Det er jo bare fordi folk tror de ved en hel masse, og hælder det ud på fora uden at have undersøgt fakta.

Märklins små sporskifter (C-sporet) er 24,3 grader og R2 (437,5 mm). Længden er 188,3 mm svarende til en lang lige skinne (188'er). Det burde være fint til Q-maskinen.

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 6/8 2018, 23:28 (2082 dage siden) @ Thomas Jespersen
redigeret af Claus E. Hansen, 6/8 2018, 23:41

Ved R1 forstår jeg den aller skarpeste kurve der kan fås. R1 er nødvendig for mange at bruge af pladsmæssige årsager. Så hvis man har det på sit anlæg, skal man virkelig overveje det.

Det er bl.a. her det tidligere er gået fuldstændigt galt, fordi mange har troet at de danske damplokomotiver har kunnet klare dette.

Radie er fuldstændig korrekt mht. de korte Märklin sporskifter. Men den går som sagt ikke i kurveskifterne i C- eller K-skinneprogrammet der netop er R1 i den afvigende del. Så har man det, skal man ikke købe.

Og netop af disse grunde, holder jeg mig kun til de lige lange K-sporskifter, for helt at undgå problemer, selv om de er mere pladskrævende. Men en god ting når man interesserer sig meget for dansk damp!

Mvh
Claus

Q-maskinen fra MCK er kommet

af bygger01, Herning, 7/8 2018, 00:50 (2082 dage siden) @ Claus E. Hansen

I K skinner må du ikke glemme, at der også findes en endnu skarpere ( 2210 ) på 295,4mm og 45 grader til industrispor.

--
Jørgen Steffensen

Q-maskinen fra MCK er kommet

af Thomas Jespersen, 7/8 2018, 06:44 (2081 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ved R1 forstår jeg den aller skarpeste kurve der kan fås. R1 er nødvendig for mange at bruge af pladsmæssige årsager. Så hvis man har det på sit anlæg, skal man virkelig overveje det.

Det bare en uheldig målestok, da R1 ikke er en fast defineret størrelse. Hvis du f.eks. kører Roco-line spor, så er Rocos R2 samme radius som Märklin C R1. Altså 360 mm. Så har du sagt at maskinen ikke kører R1, så opfattes den udmelding forskelligt afhængig af hvilket sporsystem den enkelte benytter. Det vil ende med en misforståelse og formentlig skuffelse hos nogle. Det synes jeg er ærgerligt.

Hvor svært er det blot at skrive "virker ikke ved radius mindre end 500 mm" eller hvad der nu er gældende. Det er da til at forstå.

Radie er fuldstændig korrekt mht. de korte Märklin sporskifter. Men den går som sagt ikke i kurveskifterne i C- eller K-skinneprogrammet der netop er R1 i den afvigende del. Så har man det, skal man ikke købe.

Korrekt. Men det altså stadig forkert at sige at de små sporskifter (højre, venstre) benytter R1. Det var det min kommentar gik på.

Q-maskinen fra MCK er kommet

af bygger01, Herning, 7/8 2018, 00:44 (2082 dage siden) @ bygger01

I mit skriveri glemte jeg at skrive K skinner & sporskifte 2262/63, som er det korte ....
Det beklager jeg.

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak