Automatisk tilbageløb

af P.Petersen, 16/11 2011, 17:24 (4544 dage siden)

Jeg har gået og spekuleret på at lave en form for automatisk tilbageløb på mit modeljernbaneanlæg. F.eks hente en vogn med ler i lergraven og når vognen så er sat af ved teglværket løber den i det skjulte tilbage til lergraven.
Ligeledes kan vogne med tegl i det skjulte løbe tilbage fra stationen/pakhuset til teglværket.
Vogne med tømmer kan skjult løbe fra savværket tilbage til skoven.
Alt sammen for at generere lidt meningsfyldt trafik på anlægget.
Er der nogen i dette forum der har erfaringer med sådanne tilbageløb eller er ideen helt tosset.
mvh
Preben Petersen

Automatisk tilbageløb

af Gert, 16/11 2011, 17:33 (4544 dage siden) @ P.Petersen

Hej

Jeg forstår ikke at det skal være skjult.
Hvad gør man på teglværket når man har tømt vognene? Skrotter dem? De må da skulle køre tilbage til lergraven. Altså skal lokomotivet da ikke køre solo tilbage.
Men dit problem er måske i virkeligheden, at vognene netop ikke er tømt?

Gert

Automatisk tilbageløb

af moppe, 18/11 2011, 16:50 (4542 dage siden) @ P.Petersen

Jeg har gået og spekuleret på at lave en form for automatisk tilbageløb på mit modeljernbaneanlæg. F.eks hente en vogn med ler i lergraven og når vognen så er sat af ved teglværket løber den i det skjulte tilbage til lergraven.

Den skal vel køre tom ned i lergraven, før der kan komme ler ned i den igen?

I så tilfælde har du 2 ens tog der "bytter plads", det ene kører med tomme vogne, det andet med fyldte - og et skjult spor mellem teglværk og lergrav.

Ligeledes kan vogne med tegl i det skjulte løbe tilbage fra stationen/pakhuset til teglværket.

Igen, der skal vel også tomme vogne til teglværket?

Vogne med tømmer kan skjult løbe fra savværket tilbage til skoven.

Og tomme vogne komme ud fra savværket og transporteres tilbage til skoven for at blive fyldt?

Har set et anlæg bygget med en "scenic divider", her var savværket på den ene side af divideren og skoven på den anden. Når fyldte vogne, blev "trykket" ind i savværksbygningerne, kom de ud i skoven og omvendt.

Klaus

Automatisk tilbageløb

af bygger01, 18/11 2011, 18:17 (4542 dage siden) @ moppe

Mon det ikke var lettere med læs stammer med et styk jern inden i.

Tømme vognen bag savværket med en magnet.

Lade loko + tomme vogn kører tilbage ind i skoven og hente det ny læs tømmer fra den lille "tranporttingest"

Tingensten kører tilbage skov og bakker ...........

Automatisk tilbageløb

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 18/11 2011, 21:36 (4542 dage siden) @ P.Petersen
redigeret af Claus E. Hansen, 18/11 2011, 22:27

Man kan vel også bare forestille sig at vognene er "tomme" når de kører den anden vej? Eller have et ekstra spor til andre vogne, der så kommer tilbage igen.

Problemstillingen opstår også hvis man har en enkeltsporet færge. Så må det nødvendigvis blive de samme vogne der kommer ud af færgen igen (det er nok de færreste der har plads til at lave skjulte omløb mm). Her kan det så løses ved at man forestiller sig at færgen har været "på tur" og kommer tilbage med "nye" vogne igen.

Noget af det samme kunne gøres med teglværket. Det sparer plads.

Men det er naturligvis en god udfordring, at lave et system hvor det hele går op i en højere enhed.

Mvh
Claus

Automatisk tilbageløb

af bygger01, 18/11 2011, 22:38 (4542 dage siden) @ Claus E. Hansen

Mine udgydelse var baseret på samme vogn og så kun godset, der flyttede baglæns

Tænk på træstammer fra skoven til et savværk ....

Et lokomotiv ( H0e ) + en kæpvogn

Kommer kørende ud af skoven med stammer
Kører ind bag et savværk
En magnet fjerner stammerne
Efter en periode kører loko'et baglæns med vognen og samtidig trækker det stammerne bag en bakke tilbage til skoven
Når vognen rammer et punkt / og stopper, falder stammerne tilbage i vognen
Og så starter det hele på ny

Udtænkt i Toledo efter rødvin og tapas, så I må have mig undskyldt ,,,,

Automatisk tilbageløb

af bygger01, 20/11 2011, 16:04 (4540 dage siden) @ bygger01

Der er blevet så stille, og jeg er blevet ædru, men alligevel skal det prøves, når jeg kommer så langt .....

Automatisk tilbageløb

af bl, 21/11 2011, 17:47 (4539 dage siden) @ bygger01

moppes forslag er absolut det mest brugbare. Så vidt jeg husker, blev scenariet "opfundet" af en amerikaner for mange, mange år siden, og er siden ført ud i livet utallige gange. Også MIBA har gennem årene vist en variant eller to.

Så prøv at få moppes forslag ført ud i livet.

Bjarne



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak