Avatar

Et par "kurvehvin" for meget.

af Futfar, Kajerød, 31/5 2018, 16:46 (2156 dage siden)

En McK MZ 1430, med loksound, er kommet i min besiddelse. Den er særdeles velkørende, og med sine 21 f-tast-muligheder, skulle de fleste behov vel være dækket...

Men: Der er en enkelt funktion jeg ikke kan "komme af med", og den er ikke med i den ellers omfangsrige oversigt.
Og nu er det så kun denne ene funktion det er galt med.

Når jeg starter med holdende lok og påvirker f-1, kommer der - som forventet motorlyd på. Ved igangsætning øges motorlyden, men nu starter så også den funktion, der normalt kaldes "kurvehvin", og den fortsætter så uanset hastighedsændringer??? Ved nedbremsning er denne lyd stadig meget markant, og overdøver næsten den rigtige bremselyd :-(. Uanset hvilke funktioner jeg prøver så er "kurvehvin", ved al kørsel, aktiveret :-( :-( .

Er der mon nogen lidelsesfæller der kan genkende dette, og i givet fald, hvordan fjerner/ændrer man lige denne stærkt irriterende fejl ? En tilføjelse: Såfremt kørsel startes uden brug af f-1, men denne aktiveres under kørsel, fremkommer normal motorlyd og bremselyd, men ingen kurvehvin. Når loket atter igangsættes efter stop, er der igen kurvehvin??

Nogen der kan hjælpe?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Et par "kurvehvin" for meget.

af cm, 31/5 2018, 17:14 (2156 dage siden) @ Futfar

Hvis det er "Danske Loksounds" der her har været "(h)vinhandler" - ville jeg da rette henvendelse til René - han er altid flink til at komme med et par fif (pfiff?)

Jeg kan ikke anbefale dig at smøre hjulene, gamle ven. Det vil næppe resultere i den ønskede effekt. Til gengæld får du et billede af Kurve(h)vin....

[image]


mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Et par "kurvehvin" for meget.

af Futfar, Kajerød, 31/5 2018, 18:36 (2156 dage siden) @ cm

Hvis det er "Danske Loksounds" der her har været "(h)vinhandler" - ville jeg da rette henvendelse til René - han er altid flink til at komme med et par fif (pfiff?)

Se nu ved jeg jo ikke om det er ham der har leveret lyden, men et godt fif, er jo altid velkomment

Jeg kan ikke anbefale dig at smøre hjulene, gamle ven. Det vil næppe resultere i den ønskede effekt. Til gengæld får du et billede af Kurve(h)vin....

Ja, ja som substitut for lidt Teflonoil, må det afbillede jo siges at være en smagsprøve værd.....


[image]

Hvilken f-tast skal jeg her ha' fat i ? Alle dem jeg kender er jo optaget? Det kan vel ikke ha' noget at gøre med een eller anden obskur f-tast antientusiast, der i nattens mulm og mørke søger indflydelse på driften af ærlige, og entusiastiske modeljernbane folks store hobby. Der findes vist et moderne udtryk der hedder. Hacking! Nahh, næppe her, det er der vist ikke penge i.....

mvh
Chr

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Et par "kurvehvin" for meget.

af cm, 1/6 2018, 15:10 (2155 dage siden) @ Futfar

"Kurvehvin" er betjeningsmæssigt rubriceret i gruppen "Fusende lyde". Prøv at gøre brug af fusentasten! :-P
Mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Et par "kurvehvin" for meget.

af Futfar, Kajerød, 2/6 2018, 17:36 (2154 dage siden) @ cm

Ork ja, med mit kendskab til dig, er denne funktion forlængst afprøvet, og funktionen "fan-tast", er skam også søgt, men forgæves:-P. (Køleblæserne på taget, er uden elektrisk funktion, men de drejer da rundt hvis man puster på dem) :-P.

Næhh du, der skal nok mere realitet til, for at få løst opgaven. Selvom en brofoged - eller en person med lignende funktion/titel, og kvalifikationer, er i stand til at løse mangeartede opgaver, har jeg endnu ikke fået et - bare nogenlunde - kvalificeret indput, til at komme videre med mit ønske om at fjerne de/det uønskede kurvehvin:-P.

Er det virkelig forums mening, at jeg skal påkalde højere magters - fabrikantens - viden, for at få løst dette problem? :-D :-D :-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Et par "kurvehvin" for meget.

af jhcn, Lystrup/Århus, 3/6 2018, 21:13 (2153 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Jeg har en McK MZ 1437, og den har været omkring Danske Loksounds.
DLS angiver "Kurvelyd/sporskifter" til at være en on/off-funktion på F8 og følger motoromdrejninger.
F9 er "Sporskifte passage" - også som on/off-funktion der selv kobler fra ved højere hastighed.

I den oprindelige vejledning - som er fra Hobbytrade - står der intet om lyde.

Til gengæld får du lige følgende citat fra DLSs vejledning:
"Der er angivet om de enkelte F taster er On/Off eller Moment funktioner. Dvs. kører du med Centralstation 1 eller 2 eller ESU Echos skal du selv sætte din kontrolenhed op så de enkelte F funktioner bliver henholdsvis Moment eller On/Off.
På Mobilstationen er alle F taster desværre låst fra fabrikken, så alle F taster er On/Off.
For andre styresystemer anbefales det at du evt kigger i din brugsanvisning hvis du er i tvivl"
Citat slut

Vejledningen fra DLS angiver også at kurvelyden på F8 kun findes hos deres produkt

Håber det måske kan hjælpe dig

--
Henrik

Avatar

Et par "kurvehvin" for meget. (Og undskyld).

af Futfar, Kajerød, 4/6 2018, 13:13 (2152 dage siden) @ jhcn

Hej jhcn.

Tak for dit svar:-P :-P. Da jeg begyndte at læse dette, var det som om jeg havde set den tekst før... Og ganske rigtigt, den var som til min MZ 1420. Langsomt begynder skandalens omfang at snige sig ind på mig; jeg har slet ikke MZ 1430 :-( :-( :-(. Bekendelsens uhyggelige øjeblik oprinder: DET ER ME 1530 sagen drejer sig om!!!
Det må absolut være varmen der har gjort mig senilkonfus :-P :-P. Eller også har jeg for mange loks til at jeg, på betryggende vis, kan holde styr på dem:-D :-D.

Men bortset fra denne grove fejl, er problemet korrekt nok beskrevet, så vi starter lige forfra med anmodning om hjælp til ME 1430. Jeg undskylder ulejligheden til dig Henrik, og håber på at det gode vejr vil mildne mængden af
buhhorn og andre udtryk for min lave mentale tilstand...:-D :-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Et par "kurvehvin" for meget. (Og undskyld).

af jhcn, Lystrup/Århus, 4/6 2018, 16:36 (2152 dage siden) @ Futfar

Den eneste store fejl du har lavet er at starte på en sætning a la - have for mange.... - det er jo at bande :)
ME’en kan jeg ikke hjælpe med.... jeg har nemlig ikke selv lokomotiver nok!!!

--
Henrik

Avatar

Et par "kurvehvin" for meget. (Og undskyld).

af Futfar, Kajerød, 4/6 2018, 17:41 (2152 dage siden) @ jhcn

Den eneste store fejl du har lavet er at starte på en sætning a la - have for mange.... - det er jo at bande :)

Ja, det har du da helt ret i. Om forladelse... Og ret beset, har jeg jo ikke for mange loks, jeg gik så bare forkert af de to typer, for 5 stk, af hver, MZ og ME, kunne - i sommervarmen - åbenbart bringe mig lidt ud af kurs, flere af dem var ude at køre, så maskindepodet var lidt tyndt besat, lige da det gik galt med loktypen. :-P.

ME’en kan jeg ikke hjælpe med.... jeg har nemlig ikke selv lokomotiver nok!!!

Jamen så er det da blot at gå til Kystbanen på Ordrupvej, de har hvad du skal bruge ;-) ;-).
Men sådan er situationen jo nok ofte hos MJ-kørere, for det er jo ikke just en billig hobby, men som mange andre MJ-kørere, er det hos mig, mangel på plads, der er afgørende for antallet af loks/motorvogne, samt antallet af øvrigt rullende materiel, der sætter grænsen for anskaffelse af de ønskede ting. Jeg bor i et parcelhus, desværre uden mulighed for at bygge til, selvom en tilbygning på 100 m2, ville være ønskelig:-P.

Tak for dit input...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Et par "kurvehvin" for meget. (Og undskyld).

af Peter Madsen, Haderslev, 4/6 2018, 19:42 (2152 dage siden) @ Futfar

Hej!
Dertil er kun at sige, du har købt huset for lille eller også forstår du ikke som bestyrelsesformand at at gøre din indflydelse gældende over for direktøren.
Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Et par "kurvehvin" for meget. (Og undskyld).

af Futfar, Kajerød, 5/6 2018, 17:23 (2151 dage siden) @ Peter Madsen

Hej!
Dertil er kun at sige, du har købt huset for lille eller også forstår du ikke som bestyrelsesformand at at gøre din indflydelse gældende over for direktøren.
Venlig hilsen
Peter Madsen

Der i kan du jo så have ret, men: Huset jeg bebor, er ganske vist et parcelhus - med en alt for stor have - men ejes af et alment boligselskab, og er på ca. 100 m2. Derfor har jeg på ingen måde lov til at lave tilbygninger, det siger Rudersdal Kommune. Og de bestemmer helt suverænt:-(.
Da jeg er folkepensionist, er mine muligheder som bestyrelsesformand, hvilket jeg ikke er, heller ikke en mulighed, for igen, det er kommunen der bestemmer. Derudover har jeg slet ikke økonomiske midler til at opføre en sådan tilbygning; det er ren ønsketænkning:-P.
Til gengæld er min husleje så lav, at man skal ned på knæ for overhovedet at få øje på den. Og det giver så gode muligheder for indkøb af modeltog.
Så derfor de mange loks at holde styr på:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Kurvehvin, årsag fundet..

af Futfar, Kajerød, 6/6 2018, 15:49 (2150 dage siden) @ Futfar

Ja, jeg måtte jo gå den tunge gang til "lydfabrikanten" Danske Lok Sounds. Og det gav så pote:-P.
At læsere på dette forum ikke kunne komme med et løsningsforslag, er helt forståeligt, men vi fik da lidt spøg og skæmt, og lidt alvor, ud af tråden, og tak for det;-).

Dekoderen er indstillet til at modtage signaler fra 4 detektorer, 2 på hver bogie, der så indkobler lyden af kurvehvin ved langsom - rangerhastighed - kørsel, men kun gennem kurver, aldrig på lige strækninger... De 4 detektorer består af 4 små magneter, og hvis disse er forkert monteret fra fabrikken, opstår nævnte fejl :-D. Hvem f..... skulle vide det??? Ja, det kunne DLS så godt ;-). Nu sender han så et detaljeret foto af hvordan de skal sidde, og han mente bestemt at det var noget jeg sagtens selv kunne rette op på. (Bare han nu ikke har for stor tiltro til mine fattige evner).

Jeg er således, endnu en gang, blevet imponeret over hvad digitaliseringen af modeltog egentlig kan præstere, især i betragtning af hvor lidt det hele fylder.

Når/hvis det går som det skal, vender jeg tilbage med resultatet ;-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kurvehvin, årsag fundet..

af jhcn, Lystrup/Århus, 7/6 2018, 12:50 (2149 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Tak for at give denne del af historien også - selvom vores mere useriøse indlæg nok var sjovere at læse!
Men det er skønt at blive klogere, så jeg håber inderligt at du tager os andre med hele vejen, måske med lidt billeder også?!

God arbejdslyst med projektet!!
Hvis du kommer til at sidde fast i processen, så er det vel bare de famøse magneter som er alt for stærke....... ;-)

--
Henrik

Avatar

Kurvehvin, årsag fundet..

af Futfar, Kajerød, 7/6 2018, 16:50 (2149 dage siden) @ jhcn
redigeret af Futfar, 7/6 2018, 16:55

Hej Futfar

Tak for at give denne del af historien også - selvom vores mere useriøse indlæg nok var sjovere at læse!
Men det er skønt at blive klogere, så jeg håber inderligt at du tager os andre med hele vejen, måske med lidt billeder også?!


Jamen jeg skal da gøre mit bedste, for der er måske andre der kan ha' glæde af løsning af dette lidt specielle problem..


God arbejdslyst med projektet!!

Tak skal du ha'..

Hvis du kommer til at sidde fast i processen, så er det vel bare de famøse magneter som er alt for stærke....... ;-)

Jeg forventer nu ikke at disse magneter er særlig kraftige, for så ville de nok virke som magnetskinnebremser, og det har jeg så ikke mistanke om at de skulle gøre:-P. Men hvem ved, det bliver måske det næste påhit ved modeltog :-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kurvehvin, årsag fundet..

af Egon, 9/6 2018, 17:43 (2147 dage siden) @ Futfar

Hvis lokomotivet er defekt, skal det vel retur til butikken, hvor det er købt?

/Egon

Avatar

Kurvehvin, årsag fundet..

af Futfar, Kajerød, 13/6 2018, 16:18 (2143 dage siden) @ Egon

Ja, men jeg ville spare mig selv for en masse tid og måske bøvl med at få det lavet via fabrikanten, så jeg klarede ærterne selv, med lidt hjælp fra DLS. Se næste indlæg.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Kurvehvin, årsag fundet.. Og fejlen rettet!

af Futfar, Kajerød, 13/6 2018, 16:54 (2143 dage siden) @ Futfar
redigeret af Futfar, 13/6 2018, 17:16

Den rare mand, René hos DLS, havde ret i sin antagelse om at det var magneterne i maskinen det var galt med.
Han sendte et fint foto:[image]
Foto: René Skov Danske Loksounds.
Da jeg fik skilt ekvipagen ad, viste det sig, at der lå en ganske lille skrue ved den ene magnet, som dermed var kommet ud af kurs, og som så forårsagede at der var konstant kurvehvin på maskinen. Men hvor kom den skrue så fra? Jo, det var så een af de 2 skruer som holder gearkassens nedre dæksel på plads!!! Hvordan den er havnet der, har jeg ingen anelse om, men den sad godt fast på den ene magnet. (Selvom disse magneter har en vis styrke, er der dog ingen fare for at de kan fungere som magnetskinnebremser ;-) ). Den blev så monteret på rette sted. Men der er mere endnu:-P Ud af snekkehjulets dæksel stak noget ud; det viste sig at være en halmstrålignende genstand, som jeg selvfølgelig fjernede. Hvordan det er kommet der ind, fatter jeg ikke, for jeg kører ikke just havebane, og så meget snavs er der trods alt ikke på mine spor:-D. Gad nok vide hvor det lok er blevet samlet:-P.
Så nu kører ME 1530 med korrekt lyd, og selvfølgelig også med alle andre funktioner, selvom den nu mangler en halv kornmark i det ene snekkehus:-D.

Jeg bør vel, for god ordens skyld, tilføje at de omtalte magneter er en ganske snedig, men forbavsende enkel, måde at styre kurvehvin på. Man kan, hvis man vil, f.eks justere dem til kun at afgive kurvehvin til den ene side, og ikke til den anden, og vice verca, højre/venstre kurver.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kurvehvin, årsag fundet.. Og fejlen rettet!

af jhcn, Lystrup/Århus, 14/6 2018, 17:47 (2142 dage siden) @ Futfar

Tak for at følge op på sagen med dit nyeste indlæg!
Jeg har da lige lært et par ting, og det er altid rart at blive klogere

--
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak