Avatar

Roco N 203

af Futfar, Kajerød, 10/5 2018, 16:52 (2149 dage siden)

C. F. Møller - CM - fra Sønderborg og undetegnede er nu blevet de, forholdsvis, lykkelige ejere af nævnte lok.

Fra fabrikken angives det at, det er en dekoder til både Motorola og DCC der sidder i loket. Både CM og jeg benytter Intillibox II til styring. Denne viser så, at dekoderen er af fabrikat Zimo, men den medfølgende dekodervejledning angiver overhovedet ikke, hverken dette eller hvilken type det er, ud over at det er en lyddekoder, og det er jo så langt fra tilstrækkeligt til at foretage CV-programmering, hvilket tilsyneladende er nødvendigt. For lyset fungerer ikke som det skal. Der er lys på tenderen ved fremad kørsel, og delvis frontlys ved baglæns kørsel. Ved delvis lys forståes, at toplanternen på intet tidspunkt er i drift.

I ca. et døgn har vi knoklet med at få lys i den rigtige retning - herunder forsøgt at få skiftet kørselsesretning via CV-programmering og dermed lys i toplanternen - men helt uden resultat. Vi er ikke eksperter - eller totalt novicer - hvad angår CV-programmering, men vi kunne da godt tænke os hvis nogen kunne hjælpe lidt her!!!

Lyden på maskinen er aldeles i særklasse - fra fa. "Henning", og der er hele 23 f-tast funktioner. Det gav så ikke anledning til de helt store armbevægelser, at få dette til at fungere fuldt tilfredsstillende. Og så er der lige kørslen...

Indstilling af hastighedstrin - 14 eller 28 - acceleration og deceleration, min. hastighed, mellem hastighed samt max. hastighed, var så heller ikke bare lige. Ingen af os ved i skrivende stund, om maskinen kører i DCC eller Motorola II, men det fungerer efter hensigten, og det er vel det vigtigste :-D . For den er særdeles velkørende, og trækkraften er enorm, men der er så lige det med lyset :-( .

Nogen kan der kan hjælpe os med det?

PS. Selvom vi begge kører på C-spor, er vi langt fra Märklinister, og Märklins seneste tiltag - men nu åbenbart også Rocos - bejlen til både Motorola og DCC dekodere, har vi nu set, at det åbenbart ikke er "bare lige". Næhh, må vi bede om ESU!!! Det virker, hvergang!;-) ;-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco N 203

af Egon Hansen, 10/5 2018, 21:29 (2149 dage siden) @ CCS

Hej Bjørn

Hvad er ideen med at linke til en forældet manual som er placeret på din egen server, frem for at linke til en manual hos zimo?
Vel at mærke en manual som indeholder den dekoder som der er brugt i Roco lokomotivet som der spørges til.

www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder_E.pdf

/E.H

Avatar

Roco N 203

af CCS ⌂, 11/5 2018, 08:37 (2148 dage siden) @ Egon Hansen

Ideen er at være hjælpsom og ikke at støde brokke segmentet, hvilket åbenbart er ikke er særlig svært.

//Bjørk

Avatar

Roco N 203

af Futfar, Kajerød, 11/5 2018, 17:14 (2148 dage siden) @ CCS

Tak til både dig og Egon for svar :-) .

Nu ved vi så præcis hvilken dekoder det handler om. Det fremgår nemlig ikke af den medfølgende f-tast oversigt, og info om CV-programmering. Naturligvis er det styreboxen der bestemmer om det er Motorola eller om det er DCC der programmeres i, men det er nyt for os, at man selv kan vælge hvilket system man kan anvende. Vi er altid gået i en stor bue uden om Märklins dekodere, da vi finder dem for primitive i forhold ESU. De har alt for mange begrænsninger, men det har Märklin måske indset, og har forbedret dem, det ved vi ikke. Men vi ved da så meget, at Intillibox II har meget svært ved at handle Motorola formatet, eller også er vi ikke kloge nok til at få det til at virke:-|.
Så nu ved vi så, at vi bruger DCC programmering, og det har vi så fået til at fungere; men det var altså ikke "bare lige", men de genvordigheder er der jo ingen grund til at forums læsere skal besværes med:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco N 203

af Klaus Mikkelsen ⌂, 10/5 2018, 21:02 (2149 dage siden) @ Futfar

Dekoderen er en Zimo MX645P22

http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=RC10891&style=&strType=&Mc...

På Rocos N maskine er der aldrig lys i toplanternen.

Om i kører Motorola II eller DCC, bestemmer centralen og ikke dekoderen, i må vide, hvad i har sat centralen til.

Bytte lyset kan man gøre ved CV programmering.
Skal i have hjælp dertil, så skriv på baneforum.dk


Klaus

Avatar

Roco N 203

af Futfar, Kajerød, 11/5 2018, 17:33 (2148 dage siden) @ Klaus Mikkelsen

Dekoderen er en Zimo MX645P22

http://www.gaugemaster.com/item_details.asp?code=RC10891&style=&strType=&Mc...

På Rocos N maskine er der aldrig lys i toplanternen.


Bytte lyset kan man gøre ved CV programmering.
Skal i have hjælp dertil, så skriv på baneforum.dk


Klaus

Tak Klaus.
Fint nyttigt link. At der aldrig er lys i toplanternen på Rocos N maskiner, var nyt for os, så behøver vi altså ikke lede efter det mere. Dette gælder så ikke på Märklins N 209. Der er nemlig lys i toplanternen, men ikke meget andet. f-tast 01 er til røg, og det virker. (Eftermonteret).
Den medfølgende oversigt over CV-programmering viser at man kan "vende lyset", men det har vi endnu tilgode at få til at virke, så vi prøver at henvende os på baneforum.dk
Tak for venligheden....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco N 203

af Thomas Jespersen @, 10/5 2018, 21:38 (2149 dage siden) @ Futfar

Jeg har ganske vist ikke en N 203, men derimod en 50 2733. Den blev købt som defekt, da sælger ikke kunne få den til at køre. Jeg nulstillede decoderen og siden har den kun villet køre motorola og ikke andet.

Lidt mystisk egentlig for ellers er de bedste decodere jeg har fra ZIMO.

Thomas

Avatar

Roco N 203

af Futfar, Kajerød, 11/5 2018, 17:46 (2148 dage siden) @ Thomas Jespersen

Jeg har ganske vist ikke en N 203, men derimod en 50 2733. Den blev købt som defekt, da sælger ikke kunne få den til at køre. Jeg nulstillede decoderen og siden har den kun villet køre motorola og ikke andet.

Lidt mystisk egentlig for ellers er de bedste decodere jeg har fra ZIMO.

Thomas

Hej Thomas...
Ja, det er jo underligt, men både CM og jeg har flere loks med Zimo dekodere, og vi har aldrig haft problemer med dem; sæt dem på sporet, giv dem den anbefalede tilkørsel, skift til den ønskede adresse, og det fungerer...

Men vi sværger dog stadig til ESU; problemer eksisterer ikke i deres ordbog:-). Og deres manualer er altid særdeles udførlige, og kan forstås af selv os:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Roco N 203

af Steff, 11/5 2018, 07:49 (2148 dage siden) @ Futfar

Kære Futfar

Når i nu "bøvler" med at den elektronik så husk lige - det ved jeg jo i allerede har tænkt på - men alligevel, SIR for "Kendingssignaler".

- Plantog om dagen NUL LYS overhovedet, altså slukket.
- Plantog om natten eller i vejr med dårlig sigt, EN HVID FREM, nederste højre i kørselsretningen. (Den øverste er jo en særtogslanterne).

- Særtog om dagen NUL LYS, men hvid skive

- Særtog om natten, TO HVIDE FREM, den nederste højre + den øverste særtogslanterne.

- En evt. 3- lys front KUN for kørsel i Tyskland, en overgang i 60´erne midlertidigt for kort anvendelse N 205. Blev benyttet af andre maskiner også EFTER BEHOV og IKKE normalt påsatte.

Fortsat god fornøjelse med maskinen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Avatar

Roco N 203

af Futfar, Kajerød, 11/5 2018, 18:05 (2148 dage siden) @ Steff
redigeret af Futfar, 11/5 2018, 18:26

Kære Futfar

Når i nu "bøvler" med at den elektronik så husk lige - det ved jeg jo i allerede har tænkt på - men alligevel, SIR for "Kendingssignaler".

- Plantog om dagen NUL LYS overhovedet, altså slukket.
- Plantog om natten eller i vejr med dårlig sigt, EN HVID FREM, nederste højre i kørselsretningen. (Den øverste er jo en særtogslanterne).

- Særtog om dagen NUL LYS, men hvid skive

- Særtog om natten, TO HVIDE FREM, den nederste højre + den øverste særtogslanterne.

- En evt. 3- lys front KUN for kørsel i Tyskland, en overgang i 60´erne midlertidigt for kort anvendelse N 205. Blev benyttet af andre maskiner også EFTER BEHOV og IKKE normalt påsatte.

Fortsat god fornøjelse med maskinen.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Kære fhv. kollega.
Vi må jo med skam erkende, at vi - selvom vi begge er i besiddelse af din fremragende bog om litra N og T - ikke har nærlæst den i en sådan grad, at lyssætningen som du beskriver den, er gået op for os:-(. Men vi må jo så nøjes med at køre uden at være særtog om natten. Hvilket jo så giver en omfangsrig begrænsning af vores kørselsmønster :-D.

Tak for et - som vanligt fyldestgørende - svar..

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak