Var der øltog i 80'erne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 24/4 2018, 08:55 (2187 dage siden)

Hej :-)
Jeg tænkte på om der også var øltog i 80'erne med Tuborg / Carlsberg vogne samt Hios-v. DSB havde jo 114 stk Hios-v samt Carlsberg og Tuborg vogne. Så var der rene øltog i 80'erne..?
mvh.
Jan

Var der øltog i 80'erne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 24/4 2018, 09:07 (2187 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen :-)
Tuborg og Carlsberg slog sig jo sammen i '86 til de forenede bryggerier, men Hios-v kom i '81 og både Carlsberg og Tuborg havde egne vogne op til '86, så var der rene Tuborg tog og Carlsberg tog..?
mvh.
Jan

Var der øltog i 80'erne...?

af Svend B J, 24/4 2018, 23:10 (2186 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Svend B J, 24/4 2018, 23:23

Tuborgs læsseanlæg i Hellerup var i brug frem til 1981:

http://da.carlsberg.wikia.com/wiki/Tuborg_Posten_nr._173

[image]
Oprangering af Tuborg godstog 1980. Vognene (formentlig de sædvanlige 15) bliver lidt senere afhentet af MY og kører direkte fra Hellerup til Korsør. Lidt ud over det sædvanlige er det Hbis-vogne der er læsset. Normalt var det Gs-vogne (og Tuborgs egne store godsvogne).

--
Svend
[image]

Var der øltog i 80'erne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/4 2018, 01:20 (2186 dage siden) @ Svend B J

Tak for info Svend, men det var nu mest Carlsberg delen jeg ville se, og fra år '83-'85.
Jeg havde nemlig tænkt at lave et øltog i model fra ca.'83-'85 med en Roco MY, samt 19 Hios-v samt 6 "Store Carlsberg" vogne i alt 25 vogne, og en togvægt i den virkelige verden på ca. 960 Tons. Alle vogne fra McK :-)
Tuborg delen forsvandt den efter '81...? - og var den så bare en del af et alm. godstog...?
mvh.
Jan

Var der øltog i 80'erne...?

af Svend B J, 25/4 2018, 07:09 (2186 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Tak for info Svend, men det var nu mest Carlsberg delen jeg ville se, og fra år '83-'85.
Jeg havde nemlig tænkt at lave et øltog i model fra ca.'83-'85 med en Roco MY, samt 19 Hios-v samt 6 "Store Carlsberg" vogne i alt 25 vogne, og en togvægt i den virkelige verden på ca. 960 Tons. Alle vogne fra McK :-)
Tuborg delen forsvandt den efter '81...? - og var den så bare en del af et alm. godstog...?
mvh.
Jan

.
Ja, så skulle du jo have specificeret i overskriften, at det kun drejede sig om Carlsberg ;-) :-)
Godstoget fra Hellerup kørte stort set kun med øl- og sodavand til de tørstige vest for Storebælt.

--
Svend
[image]

Var der øltog i 80'erne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 25/4 2018, 11:36 (2186 dage siden) @ Svend B J

Hej igen Svend...
Vil det sige at Tuborg gik over til lastbil transport efter '81, for de havde da stadig egne vogne på det tidspunkt..?
De havde så vidt jeg ved 10 store 2 akslede vogne, hvor Carlsberg havde 20.
Ved du om min oprangering med 19 Hios-v og 6 Carlsberg vogne er helt ved siden af eller..?
mvh.
Jan

Var der øltog i 80'erne...?

af Svend B J, 25/4 2018, 12:16 (2186 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen Svend...
Vil det sige at Tuborg gik over til lastbil transport efter '81, for de havde da stadig egne vogne på det tidspunkt..?
De havde så vidt jeg ved 10 store 2 akslede vogne, hvor Carlsberg havde 20.
Ved du om min oprangering med 19 Hios-v og 6 Carlsberg vogne er helt ved siden af eller..?

.
Tuborg og lastbiltransport: Jeg ved det ikke (husker det ikke).

Men jeg har fundet en ny side om Hios-v vogne:
http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=246&Item...

Mine erindringer og min viden holder op omkring 1981. Men nogen må kunne huske - og måske endda have dokumenteret - hvor længe der blev kørt øl i jernbanevogne fra København til Fyn og Jylland ..... og hvilket materiel der blev anvendt.

Mens der blev kørt øl og sodavand på almindelig vis fra de to bryggerier i København, skete det mest i Gs-vogne.

--
Svend
[image]

Hios-v / Gs...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/4 2018, 00:41 (2184 dage siden) @ Svend B J

Hej...
Der er en ting som undre mig, Hios-v kunne laste 24 paller i 2 lag, men en Gs kunne laste 16 paller..? Gs'eren kunne vel kun laste 12 i et lag, hvordan med de sidste 4 paller..?
mvh.
Jan

Hios-v / Gs...?

af UTJ, 27/4 2018, 09:14 (2184 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Bundfladen er større på en Gs. Bredden indvendigt i en Gs betyder at der nok kan stå 3 paller i bredden i enderne og så fire stk i midtersektionen ved skydedørene. Det var jo nok de 2 m brede skydedøre som udgjorde den egentlige begrænsning i palleantallet hvad angik Gs.

Hios var smallere med mindre bundfladeareal mv.

Hios-v / Gs...?

af Georg Schmidt, 27/4 2018, 09:48 (2184 dage siden) @ UTJ

[image]

Hios-v / Gs...?

af jhcn, Lystrup/Århus, 28/4 2018, 03:07 (2183 dage siden) @ Georg Schmidt

Spændende dokumentation.
Hvad er originalen?

På forhånd tak

--
Henrik

Hios-v / Gs...?

af Georg Schmidt, 28/4 2018, 09:59 (2183 dage siden) @ jhcn

[image]

DSB fragt blev udgivet af DSB godssalgskontoret 4 gange årligt i oplag på 10.000, ISSN 0106-5890. I dette nimmer er der en artikel på fire sider om læsning af godsvogne. I nummeret står der ikke noget specielt om Hios-vogne.

Mvh
Georg

Hios-v / Gs...?

af jhcn, Lystrup/Århus, 28/4 2018, 15:56 (2183 dage siden) @ Georg Schmidt

Mange tak!

--
Henrik

Hios-v / Gs...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/4 2018, 11:49 (2182 dage siden) @ jhcn

Hej igen, :-)
det vil sige at når der stod et eller andet sted at Gs vognen kun kunne ta' 16 paller øl, så må det være vægten som afgør det en palle øl vejer ca 1 ton.
mvh.
Jan

Hios-v / Gs...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 30/4 2018, 10:13 (2181 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen igen, der står at en Gs (I) må laste 21 tons, og en Gs (II) må laste 28 tons, så det vil sige at en Gs måtte laste mindst 21 paller øl, eller hva'...?
mvh.
Jan

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/5 2018, 14:04 (2180 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nå tilbage til start, hvordan så Carlsberg's øltog ud i 1985..? De havde egne vogne, og 116 stk Hios-v lige ved hånden... Så kørte de med både egne vogne og Hios-v..?
Jeg tænkte jo at jeg ville lave et træk med en Roco MY, samt 6 Carlsberg vogne og 19 Hios-v..!
mvh.
Jan

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Rolf Berg @, 1/5 2018, 21:03 (2180 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Der var aldrig mere end 100 Hios-v . 15 vogne byttede numre med hinanden og 1 vogn (045) blev ny 100 . Og var ikke nogle Hios-v reserverede Tuborg ? De fleste var anonyme men 019 hade tidligt Tuborg reklame og 045 (omn i 1992 til 100) fik Carlsbergreklame fra 19?? (og blev udrangeret 1993) .

Mvh Rolf Berg

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2018, 04:50 (2179 dage siden) @ Rolf Berg

Der var aldrig mere end 100 Hios-v . 15 vogne byttede numre med hinanden og 1 vogn (045) ublev ny 100 . Og var ikke nogle Hios-v reserverede Tuborg ? De fleste var anonyme men 019 hade tidligt Tuborg reklame og 045 (omn i 1992 til 100) fik Carlsbergreklame fra 19?? (og blev udrangeret 1993) .

Mvh Rolf Berg

Hejsa,

Hvordan mener du "reserveret Tuborg"? Det er jo samme firma. 'Carlsberg' og 'Tuborg' er kun varemærker. Der var næppe heller vogne, der var reserveret øl og andre, der var reserveret sodavand.

Vh
M:-)rten

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Rolf Berg @, 2/5 2018, 12:37 (2179 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Den ville jo nok blive observeret hvis Tuborgvognen stod på station Hof . Måske et foto i BT og/eller Ekstrabladet og noget om DSB placering af vogne . Og omvendt hvis der havnede Carlsberg vogne hos Tuborg i Hellerup . Men det er måske sket forvekslinger/udlån af vogne mellem de 2 søsterbryggerier ?
Under krigen , den 5 januar 1945 blev Tuborg udsat for Schalburtage og Carlsberg udlånte lidt af sit bryggeri til Tuborg .
Selv om det er Carlsberggruppen der siden 1970 ejer firmanavnene og nu brygger øllet i Fredericia så holdt man lidt på forskellen tidligere .
OT spørgsmål . Jeg Googler (lidt for dårligt) på Tuborg og Carlsberg men er der nogen bryggeriaktivitet tilbage i København for Tuborg og Carlsberg ?

Mvh Rolf Berg

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2018, 14:41 (2179 dage siden) @ Rolf Berg

Den ville jo nok blive observeret hvis Tuborgvognen stod på station Hof . Måske et foto i BT og/eller Ekstrabladet og noget om DSB placering af vogne . Og omvendt hvis der havnede Carlsberg vogne hos Tuborg i Hellerup . Men det er måske sket forvekslinger/udlån af vogne mellem de 2 søsterbryggerier ?

I 1985, som tråden her drejer sig om, var der ikke tale om to søsterbryggerier. Siden 1970 (med tilbagevirkende kraft fra 1969) hed firmaet: 'De forenede Bryggerier A/S, København (Tuborg og Carlsberg)'.

Bryggeriet i Fredericia blev taget i brug i 1979 og Tuborgs ølbanegård i Hellerup blev nedlagt 30.06.1981. Herefter må vogne med Tuborg-reklamer være blevet stationeret i Fredericia. Indtil da blev de af De forenede Bryggeriers vogne, der var forsynet med Carlsberg-reklamer, returneret tomme til Københavns Godsbanegård, mens de vogne, der var forsynet med Tuborg-reklamer blev returneret tomme til Hellerup.

Hios-v’erne blev leveret 1981-1982, og Tuborgs ældre Scandia-vogne fra 1963 blev udrangeret i 1987-1988. Så i perioden 1981-1988 har begge typer være i drift og de ældre vogne med Tuborg-reklamer må lige som Hios-v'erne have været stationeret i Fredericia.

Station HOF blev brugt af Carlsberg frem til 1985 og de sidste Carlsberg-vogne af traditionel type blev udrangeret i 1987. Så fra 1985 til 1987 må også vognene med Carlsberg-reklamer have været hjemmehørende i Fredericia - uden at det vakte nogen opsigt. Bryggeriet i Fredericia var på det tidspunkt det eneste produktionssted med jernbanespor, så nej, i 1985 havnede der ingen vogne med Carlsberg-reklamer i Hellerup og ingen med Tuborg-reklamer i Valby.

Under krigen , den 5 januar 1945 blev Tuborg udsat for Schalburtage og Carlsberg udlånte lidt af sit bryggeri til Tuborg .

Hvilket intet som helst har med 1985 at gøre.

Selv om det er Carlsberggruppen der siden 1970 ejer firmanavnene og nu brygger øllet i Fredericia så holdt man lidt på forskellen tidligere .

OT spørgsmål . Jeg Googler (lidt for dårligt) på Tuborg og Carlsberg men er der nogen bryggeriaktivitet tilbage i København for Tuborg og Carlsberg ?

I 1996 blev den sidste øl brygget på Tuborg i Hellerup, og i 2008 afvikledes produktionen på Carlsberg i Valby og hele produktionen konsolideredes på Fredericia Bryggeri. Alene den omstændighed viser, at der ikke blev kørt øltog i 1985, da området øst for Storebælt blev forsynet fra henholdsvis Valby og Hellerup.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Rolf Berg @, 2/5 2018, 15:03 (2179 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for svarene og undskyld det med januar 45 . Det er 99 procent nysgerrighed og 1 procent at tænke lidt bagud , og dermed gik jeg udenfor spørgsmålets datering 1985 .
Kan det have været Hs/Hkks vogne med eller uden Carlsbergreklamer i brug for bryggerierne omkring 1985 ?

mvh Rolf Berg

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2018, 16:39 (2179 dage siden) @ Rolf Berg

Kan det have været Hs/Hkks vogne med eller uden Carlsbergreklamer i brug for bryggerierne omkring 1985 ?

Uuuha, det var et godt spørgsmål. Jeg er tilbøjelig til at svare: Ja, lige op til J-dag. Men jeg ved det ikke... og nu er det jo en modeljernbane, hvor man har ret til at benytte sig af kunstnerisk frihed. ;-)

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Rolf Berg @, 2/5 2018, 15:06 (2179 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Tak for info og undskyld Tuborg 1945 spørgsmålet/kommentaren .

mvh Rolf Berg

Hvordan så Carlsberg øltoget ud i 1985...?

af Ole, 1/5 2018, 21:57 (2179 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nå tilbage til start, hvordan så Carlsberg's øltog ud i 1985..? De havde egne vogne, og 116 stk Hios-v lige ved hånden... Så kørte de med både egne vogne og Hios-v..?
Jeg tænkte jo at jeg ville lave et træk med en Roco MY, samt 6 Carlsberg vogne og 19 Hios-v..!
mvh.
Jan

Måske du skulle undersøge hvordan toget var oprangeret, inden du så godt som har oprangeret toget derhjemme...

Var der øltog i 80'erne...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2018, 05:19 (2179 dage siden) @ Svend B J

Hej igen Svend...
Vil det sige at Tuborg gik over til lastbil transport efter '81, for de havde da stadig egne vogne på det tidspunkt..?
De havde så vidt jeg ved 10 store 2 akslede vogne, hvor Carlsberg havde 20.
Ved du om min oprangering med 19 Hios-v og 6 Carlsberg vogne er helt ved siden af eller..?

.
Tuborg og lastbiltransport: Jeg ved det ikke (husker det ikke).

Men jeg har fundet en ny side om Hios-v vogne:
http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=246&Item...

Mine erindringer og min viden holder op omkring 1981. Men nogen må kunne huske - og måske endda have dokumenteret - hvor længe der blev kørt øl i jernbanevogne fra København til Fyn og Jylland ..... og hvilket materiel der blev anvendt.

Mens der blev kørt øl og sodavand på almindelig vis fra de to bryggerier i København, skete det mest i Gs-vogne.

Hejsa,

Hios-v'erne blev, så vidt jeg husker, anskaffet i forbindelse med, at bryggeriet flyttede til Fredericia, og de kørte i de almindelige DSB-godstog til De forenede Bryggeriers lokale depoter rundt om i landet. I den trafik erstattede de bryggeriernes ældre vogne. De nye vogne var specielt konstrueret til at kunne læsse så mange kasser som muligt. Der blev hverken kørt særlige øltog eller sejlet med særlige ølfærger over Storebælt. Hvorfor skulle man dog det, når man bare kunne sende vogne afsted med først afgående DSB-godstog? De kørte jo hele tiden, mange gange dagligt, så der var ingen grund til kun at sende vogne afsted en gang om ugen.

Vh
M:-)rten

Var der øltog i 80'erne...?

af Svend B J, 2/5 2018, 10:11 (2179 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej igen Svend...
Vil det sige at Tuborg gik over til lastbil transport efter '81, for de havde da stadig egne vogne på det tidspunkt..?
De havde så vidt jeg ved 10 store 2 akslede vogne, hvor Carlsberg havde 20.
Ved du om min oprangering med 19 Hios-v og 6 Carlsberg vogne er helt ved siden af eller..?

.
Tuborg og lastbiltransport: Jeg ved det ikke (husker det ikke).

Men jeg har fundet en ny side om Hios-v vogne:
http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=246&Item...

Mine erindringer og min viden holder op omkring 1981. Men nogen må kunne huske - og måske endda have dokumenteret - hvor længe der blev kørt øl i jernbanevogne fra København til Fyn og Jylland ..... og hvilket materiel der blev anvendt.

Mens der blev kørt øl og sodavand på almindelig vis fra de to bryggerier i København, skete det mest i Gs-vogne.


Hejsa,

Hios-v'erne blev, så vidt jeg husker, anskaffet i forbindelse med, at bryggeriet flyttede til Fredericia, og de kørte i de almindelige DSB-godstog til De forenede Bryggeriers lokale depoter rundt om i landet. I den trafik erstattede de bryggeriernes ældre vogne. De nye vogne var specielt konstrueret til at kunne læsse så mange kasser som muligt. Der blev hverken kørt særlige øltog eller sejlet med særlige ølfærger over Storebælt. Hvorfor skulle man dog det, når man bare kunne sende vogne afsted med først afgående DSB-godstog? De kørte jo hele tiden, mange gange dagligt, så der var ingen grund til kun at sende vogne afsted en gang om ugen.

Vh
M:-)rten

.
Du har nok ret m h t anskaffelse af Hios-v vogne og den næsten samtidige ibrugtagning af bryggeriet i Fredericia. Men mens der blev afsendt øl og vand fra bryggerierne i København, skete det altså dagligt..... og det var mange vogne vi taler om og mest Gs-vogne.

--
Svend
[image]

Var der øltog i 80'erne...?

af UTJ, 2/5 2018, 12:21 (2179 dage siden) @ Svend B J
redigeret af UTJ, 2/5 2018, 12:28

Morten har altid ret ;-) Det ved du da godt Svend.......

Mon en Hios-v overhovedet kunne komme ind ad porten på Carlsbergs anlæg ved Enghave?

[image]

--
ئۇلغىك

Var der øltog i 80'erne...?

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/5 2018, 14:53 (2179 dage siden) @ UTJ

Morten har altid ret ;-) Det ved du da godt Svend.......

Hov hov! Letkøbt ironi går mig på nerverne, så må vi ikke lige være fri. :-|

Med vanlig venlig hislen
M:-|rten

Var der øltog i 80'erne...?

af UTJ, 2/5 2018, 15:20 (2179 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Morten har altid ret ;-) Det ved du da godt Svend.......

Hov hov! Letkøbt ironi går mig på nerverne, så må vi ikke lige være fri. :-|

Lykkepiller er opfundet :-D
[image]

Var der øltog i 80'erne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/5 2018, 19:17 (2179 dage siden) @ UTJ

Hej igen tognørder :-)
Nå, så kan jeg jo vælge mellem 2 ting, enten at la' ølvognene kører med i normale godstog, eller trække kortet "mit modeltog, mine regler" :-) og lave øltoget alligevel, som jeg nu havde planlagt...
tak for alle info, det har været lærerigt, tak
mvh.
Jan

Var der øltog i 80'erne...?

af Skjold, 3/5 2018, 10:05 (2178 dage siden) @ UTJ

Morten har altid ret ;-) Det ved du da godt Svend.......


Mjaaa... men Morten leverer dog et dementi her.

Men ellers dyb respekt.
Venlig hilsen Skjold Christensen

Var der øltog i 80'erne...?

af Mads Pedersen @, Frederikshavn, 21/5 2018, 21:02 (2160 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Med indsættelsen af DSB Litra Hios-v og udflytningen til Fredericia, blev de i 1963-68 anskaffede vogne brugt til transport af flaskeemballage til Holmegårds glasværk i Fensmark ved Næstved. (Se "Lokomotivet" nr. 45)

Om Hios-v vognene mener jeg kun de kørte vest for Storebælt, med undtagelse af det øl-depot som blev oprettet i Maribo i 1987 (Se "Jernbanen" nr 4 1987), hvornår man stoppede at betjene dette depot er jeg dog ikke sikker på, men et bud kan være omkring årsskiftet 1990/91.

Dog vil jeg sige at 19 Hios-v og 6 Carlsberg vogne er lige i overkanten til at betjene et sådan depot, de modtog typisk 1-2 Hios-v vogne om dagen.

Jeg håber du kan bruge disse oplysninger til noget.

Med Venlig Hilsen
Mads Pedersen


Jernbanebøger

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel

Sydfyenske Jernbaners Rullende Materiel
Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak