CLE fra hobbytrade + helt fre grunden + stafferingsværktøj

af UTJ, 4/11 2011, 00:05 (4551 dage siden) @ Jan-Eddie Mathiasen

Kan det her gøre det?

[image]

Scandias privatbanepersonvogn. - Så er der vel en chance for at den kommer industrifremstillet når jeg bliver færdig med den.
Jeg må tilstå at jeg har brugt pinollejer fra Romford, RP25hjul fra Roco og puffere fra Weinert, men det er da næsten helt fra bunden. Projektet har stået stille meget længe, for jeg har opgivet at lave de helt rigtige låger efter snart 50 prøver i plast. Endelig er undervognen nok for skrøbelig, så jeg begynder forfra med en ny undervogn - på et tidspunkt.
Taget er ovnpresset i Evergreen plastplade.

Ikke helt fra bunden:(Og luk lige øjnene for vognnummeret - jeg ved godt det skulle have været 4214):

[image]

Bygget på en Roco-undervogn der er forlænget lidt. Det betød at jeg måtte sætte nye kortkoblingkinematikker på. Men den kører rigtig fint. Den blev bygget før jeg fandt på at bruge Rotringpennen til stafferinger. Jeg bygger til årgang 1952-54, så CUK-vogen er ombygget med tjenestekupe så den kan benyttes som togførervogn.

Mon ikke vi kan få sneget en DA ind, selv om det er en vanskelig opgave. Jeg vil meget gerne lave sådan en. Den ville være godt supplement til de andre 1930'er stålvogne som jeg har nulret frem.

Din privatbanevogn kan sagtens komme til at gøre sig. Jeg har selv forsøgt mig med plasticopbyggede undervogne, men er gået bort fra det lige så hurtigt. Det er nok umuligt at komme uden om diverse løsdele, hvis det nogensinde skal blive færdigt.

Man kan drille dig med at en pladebeklædt CUK-vogn skal have endeperronerne malet i samme farve som vognkassen. Jeg har selv bygget en træbeklædt og det er sådan set ikke umuligt selv at bygge en velfungerende undervogn, men dit resultat er jo fint. Rotring-pennen har jeg men nok ikke til ætsende tusch. Ellers kan du eksperimentere med en ridsefjer, som kan tegne meget tyndt (det skriver Rothring i hvert fald på deres hjemmeside). Det med nummeret er jo strengt taget ligegyldigt, for det er helheden det tæller - hellere forkert nummer end en dårlig udført model.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv

OHJ 38 - Historien om et lokomotiv
Pris 210 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak