Har brug for råd om rengøring for 3-skinnesystem

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 31/10 2011, 21:27 (4533 dage siden) @ Magnumenforce

Hej Torbjørn

Der er nu ikke den store forskel på at rengøre et 3-skinne anlæg i forhold til 2-skinne, ud over at du også skal have lidt opmærksomhed på midterlederen.

I de år jeg selv kørte 3-skinne, brugte jeg et udtjent viskestykke til at tørre selve skinnerne rene. Ofte blev kluden vædet med almindeligt husholdningssprit, som hjælper med at affedte overfladen. (Det er den samme metode jeg bruger i dag)

Roco's "viskelæder" holdt jeg hurtigt op med at bruge, da jeg opdagede hvor meget det ridser skinnerne, så snavset binder endnu nemmere til overfladen.

Midterlederen er lidt sværere at rense, men det er nødvendigt at gå den efter en gang imellem. Den er, efter mine erfaringer, 3-ledersystemets "svage" punkt, når det gælder strømoptag
Til de frie sporstykker brugte et lille stykke træliste af blødt træ, som jeg forsigtigt gned hen over punktkontakterne. Det skal gøres med forsigtighed, da man nemt kan komme til at bukke kontakterne og det er bestemt ikke noget som forbedre strøm optaget.
I sporskifter og lign. blev punktkontakterne renset een for een.

Husk også at rense hjul og slæbesko en gang i mellem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Lollandsbanen 1874-1999

Lollandsbanen 1874-1999
Pris 197 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak