CAE vognen fra Heljan og de skarpe kurver

af Fiona, Sdr. Bjert, 12/10 2011, 02:28 (4574 dage siden) @ cm

-hej!
Jo - bevares - det med ansvarligheden skal jeg nok tage mig af... Og jeg beklager mig på ingen måde over kvaliteten af min vogn fra HELJAN - jeg er glad for vognen. Også selv om jeg snittede en stump væk. Ville blot forhøre mig om der er andre der havde gjort sig lignende observationer. Og som jeg tilføjede senere: Radius 1 er anvendt i vort midlertidige opsæt - og blev lagt ind idet vi overvejede/overvejer - en helix med radius 1. Vi er i den heldige situation, at vi har et loftslokale - på størrelse med hvad en mindre klub nok har af rådighed til plads. Endvidere er adgangen til lokalet via en trappe op gennem gulvet hvilket - nogle vil måske rynke på næsen nu - næsten inviterer til en ringbane. Vi mener vi har fundet en smart løsning til at skjule at anlægget bliver en de facto ringbane v.h.a. skyggestrækninger/banegårde - men diskuterer stadig livligt indbyrdes om anlæggets endelige udformning. Begge vel vidende at begrebet "endelige udformning" er at stikke blår i egne øjne.
Jeg har adskillige vogne fra HELJAN og er - yderst - tilfreds med dem. Men CAE vognen var den eneste der afsporede, så derfor mit indledende indlæg.
mvh
Christian

Hej

En helix i radius 1 giver en stigningsprocent på ca. 3,5 ved en højdeforskel på 8 cm pr. omgang. En så stor stigningsprocent i en snæver kurve kræver stor trækkraft, samt giver risiko for at lokoet trækker vognene af sporet ved lange tog. Jeg tænker at hvis man har god plads, bør man priotere små stigningsprocenter og store radier højt, for at sikre driftssikkerhed med så meget forskelligt materiale som muligt.

En ringbane rundt langs væggen, kan være en god ide, specielt hvis man kombinerer den med skyggebanegårde ect. Det giver nemlig mulighed for store radier med indersiden ud mod publikum. Dermed ser tog med lange vogne mere realistiske ud. Om det så skal være en rundbane, en punkt til punkt bane eller en kombination, afhænger vel af om man bedst kan lide at se togene kører, eller bedst kan lide at rangere. Det er selvfølgelig yderpunkterne, der er jo også alle kombinationerne ind imellem.

Under alle omstændigheder et tillyke med jeres "togrum". Det er enhver modelbaners drøm at have et stort rum til fri afbenyttelse :-)

--
Venlig Hilsen

Jørgen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980
Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak