Sundsøre er (næsten) genopstået i model

af Steff, 2/5 2026, 19:14 (8 dage siden) @ Steff

Godaften

Det er jo en særdeles flot model, der er bygget over ”Sundsøre færge havn” og nok ikke mindst historien om, at vognene til/fra færgen, blev trukket ved hjælp af Wire-/tov træk. Giver jo en god mening, når stationen og ikke mindst godsmængden, ikke var større end tilfældet og at man derved sparede et rangerloko i Sundsøre eller at overføre en maskine, når der var vogne at medtage.
Jeg har lidt kendskab til wiretrukne baner fra NE England, bl.a. ”BOWES” Railway (Springwell Colliries) fra Springwell og ned til Newcastle, Jarrow Staiths) og retur.
Men selvom jeg prøver at se og forstå Danckers vedhæftede tegning i EVP (som sædvanlig) instruktive artikel, forstår jeg stadig ikke metoden. OK, der må være et skift fra det tovtrukne på færgen og til rampen og det wiretrukne fra rampen og op til varehuset.
Som jeg forstår det er der et (damp/motor) spil, der trækker hhv. et hampetov (færgen) og en stålwire (fra færgen til pakhus og retur). Stålwiren kører i en lukket sløjfe med en wirespænder i hver ende, en ved færgelejet og den anden helt oppe hvor jernbanen ender. Der er anbragt ”sideruller” langs de to sporstykker op og ned” til styring af wiren (hvorfor når i brug??). Hamperebet på færgen kører tilsyneladende også i en lukket sløjfe.
Her kommer så mit problem/spørgsmål. Hvordan er wiren eller et wirestykke med en koblingsklo koblet på dels wiren og derfra til godsvognen og hvordan ”slås” koblingen fri, når vognen er på det ønskede punkt.

[image]

Vedhæftet foto af BOWES incline med et tomt optog fra Jarrow og her ankommet Springwell. Her ses wiren med en koblingsklo, der kan slås af med et skaftestykke på udløseren på koblingen. Det smarte ved dette system er (opfundet af Stephenson junior), at de læssede vogne med tyngdekræftens hjælp selv ruller ned og samtidig trækker tomme vogne op af stigningen fra havnen (Jarrow) og op til kulminen (Springwell). Ingen motor overhovedet! Fotograf ukendt.

Steff

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak