MZ fra Piko

af Oliver Løvgard, Ballerup, 9/1 2026, 08:14 (9 dage siden) @ Martin Wilde

Hvordan mon med Trix i denne sammenhæng?

MZ'en kommer naturligvis ikke fra Trix, fordi Piko leverer 2-skinneudgaven.
Ligeledes laver Piko ingen 3-skinneudgave af de lokomotiver, som produceres i samarbejde med Märklin. Det synes jeg er meget forståeligt. Piko plejer ellers at lave en 3-skinneudgave af næsten alle deres lokomotiver, med undtagelse af nogle østeuropæiske modeller, fordi der ikke er rigtig er noget 3-skinnemarked i de tidligere østbloklande.

Men læg mærke til prisforskellen på Pikos to udgaver hhv. med og uden lyd, og så på Märklins, der har lyd. Märklin har sat sin vejledende udsalgspris til 469 euro, mens Piko har sat den vejledende pris for 2-skinneudgaven uden lyd til næsten det halve, nemlig 249 euro. 2-skinnemodellen med lyd skal koste 359 euro. Det vil sige, at de, der skal have en MZ med slæbesko, bliver bedt om at betale 110 euro eller cirka 830 kroner ekstra, for at leverandøren monterer en slæbesko under lokomotivet. Det er godt nok en dyr slæbesko, mener jeg.
Martin

Så vidt jeg har forstået det, kommer Märklins også med metal overdel, hvor PIKO's bliver af plastik. Märklins kommer også med en røggasgenerator, som PIKO så jeg forstår det ikke gør.

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak