Anbefalinger til kortkoblinger mellem vogne

af Thomas J @, 8/12 2025, 10:53 (41 dage siden) @ Oliver Løvgard

Jeg er mest begejstret for Märklins og Rocos universalkobling. Det eneste problem er med lokomotiver med koblingskrog eller lokomotiver med gammel Telex , hvor bøjlen på Rocos univeralkoblinger glider udenom og kobler af. Jeg har ikke prøvet Märklins nye koblig, hvor de har ændret højden, men den burde løse det problem.

Fleischmann Profi.
Jeg bruger den i mine styrevognstog. Den giver en meget fint fast sammenkobling. Den holder godt sammen på¨vognene og der er ikke særlig meget slæk i togstammen. Den kan være svær at få til at koble. Der skal stødrangeres hvis den skal koble.

Roco kortkobling
Jeg bruger den i en togstamme af vogne læsset med malm. Der gælder det samme som for profi koblingen. Den har bare det problem at den er lidt ømfindig. Jeg syntes altid jeg finder en hvor kroen der skal gribe den anden kobling er blevet presset ud til siden og derfor ikke kobler. Årsagen den sidder i den togstamme er fordi den kommer gratis med når man køber en Roco personvogn.

Thomas

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak