Dansk rullende materiel i epoke 1c og 2a
Jeg er ganske enig med Steffen og Børge. Det er en stor fornøjelse at bygge modeller selv - nogle gange går det godt, andre gange knapt så godt, men - øvelse gør mester. Jeg har fået utrolig meget inspiration netop fra 'Lokomotivet' og har bygget mange af forslagene i bladet. En stor del af vognene blev sidenhen udrangeret, fordi de industrielle produkter var meget finere, men langtfra alt vil komme i model, så der vil stadig være behov for selvbygning af modeller.
Nogle af de tidlige motorvogne, som vist ikke er nævnt her, er ME/MF (Heljan) og ML, MT (hobby trade). Og selv er jeg meget glad for Pikos gamle, to-akslede kupévogne, som man kan finde på markeder. Disse kupévogne findes med bremsehus og fladt tag (gl. nr. 05/321-01) og uden bremsehus, men med tøndetag (05/315-01). De er et glimrende udgangspunkt for 'fordanskning' til vogne af f.eks. litra CB: Skil dem ad, mal vognkassen bordeauxrød, påsæt litreringer og numre, udskift hjulene med eger- eller stjernehjul og erstat pufferne med kurvpuffere. Koblingerne skal fjernes, hvorefter bunden slibes helt plan. I stedet monteres Rocos kortkoblingskulisser, og så er modellen i praksis færdig. Smukke og helt almindelige vogne til epoke I. En enkelt vogn kan også få blændet nogle vinduer og gråmales for at illudere en tjenestevogn.
Et egnet damplokomotiv til rangering fra denne periode kan man lave ud fra Pikos nyere model af det saksiske lokomotiv VT (senere BR 89.2). Der er nogle forskelle, mest iøjnefaldende er kulkassen oven på vandkassen lidt for lange vandkasser, men ellers passer modellen godt til DSB litra Ls (nr. 296-298). Husk, at det skal være den nyere og velkørende model fra Piko (nr. 50057), ikke den gamle fra DDR-tiden. God fornøjelse!
Med venlig hilsen,
Flemming Søeborg