Fritrumsprofil og porte?

af Jan K., 22/1 2022, 17:33 (796 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Hvor i alverden har du fundet et 'konstruktionprofil for remiser' henne?"

I "Banernes Bygning og Udstyrelse"... og det kaldes "Frit Profil for værksteds- og remisespor".

Deri kan også findes "Konstruktionsprofil for Vogne" og "Konstruktionsprofil for Lokomotiver og Tendere".

"Det findes ikke i NEM..."

Det var præcis det, jeg undrede mig over, og derfor denne tråd eksisterer...

"...i skala 1:1 er konstruktionsprofilet pr. definition et profil, som benyttes ved konstruktionen af det rullende materiel, så det med passende tolerancer holder sig inde for fritrumsprofilet"

Ja, teksten foreskriver netop klokkeklart, at omkredslinierne for lokomotiver og vogne skal falde indenfor deres konstruktionsprofil.

"Skal du bygge en præcis skalamodel af en bygning, er det mest hensigtsmæssigt at benytte bygningens virkelige mål skaleret ned til fx 1:87, både for bygningens længde, bredde højde og portåbninger..."

Jamen, alt gik også helt fint lige indtil det med portene...

Du kan faktisk ikke bygge en "korrekt" skalamodel. Dels grundet at NEM har ignoreret forbilledets brug af konstruktionsprofiler, og dels at producenterne af materiel mere eller mindre ignorerer korrekte skalamål... ellers ville mine porte sandeligt have været 38mm og ikke 42.

Hvordan NEM slap afsted med dette og hvorfor nittetællerne ikke forlængst har oversvømmet internettet med harmdirrende indlæg, er mig en gåde.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Sølvpil

Sølvpil
Pris 219 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak