Layout af ny bane

af MBen, 14/11 2021, 15:34 (885 dage siden) @ bygger01

Der er gået lidt tid siden sidst, men jeg har ikke været passiv! Jeg har taget jeres forskellige gode råd op til overvejelse, og også søgt på diverse sider på internettet for inspiration.
I den forbindelse havnede jeg på en tysk hjemmeside https://www.weberbueren.de/ Her har Freidel Weber skabt - i mine øjne - en fantastisk modeljernbane. Jeg har slet ikke lige så meget plads, men jeg har forsøgt - med kraftig inspiration - at genskabe en fordansket og kraftigt nedskaleret version af hans bane. Dette er vedhæftet.
Tanken er en bane i 3,5 lag. En decideret skyggebanegård, et mellemlag, selve den synlige bane, og en lokalbane, der i den østlige del af banen, ender i en station i en del af byen der er hævet lidt.
Den nordlige del tænkes hævet let i midten (vi er jo i DK), med lidt industri. Mellem stationsspor og rangerbanegård tænkes station med lidt by placeret, ligesom der bliver lidt plads syd for rangerterrænet til lidt by/industri/land. Den østlige del, hvor sporer bliver dækket af et let hævet terræn, skal der ligeledes placeres lidt by.
Plads er jo altid et "problem" i sådanne situationer, og mine skrubler ved dette layout er:
1. Der er ikke helt tilgængeligt alle steder på layout'et ved eventuelle problemer, som afsporing, lokomotiver der sætter sig fast, etc. Det "blanke" stykke i den vestlige del af banen er ubebygget, da der er tiltænkt adgang til dels et at kunne komme til et vindue, dels at kunne nå ind på banen derfra.
2. Er der for mange spor? Og som følge deraf, er der for lidt plads til by-miljø?
3. Er skyggebane-layout blevet lidt for kompliceret?

Hvad syntes I?

[image]
[image]

--
H0 DCC Dansk Epoke III/IV


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak