CM 2193-2202 bogier og inddækninger

af Steff, 12/11 2021, 19:53 (894 dage siden) @ Hans Peter Balle

Kære Hans Peter med selvfølgelig flere!

Svaret fra UTJ giver mig egentligt anledning til en lille kommentar, men foranlediget af min egen interesse i ”dampere”.

Jeg har lært at sige ”bevis det” når jeg får en kommentar med at der mangler ”en dims”, eller det så anderledes ud mv. Dette lærte jeg af en af de første mester (metal)byggere udi modeltog, Jørgen Stürup. Han havde – foruden hovedtegningen – også masser af fotografier af det han byggede med netop ”den dims”.

Og som med lokomotiver også vognmateriellet. Om end ikke årligt, så udskiftedes/forbedredes/forenkledes vognmateriellet næsten hele tiden. Og a pro pos en bogie, tog det ikke mere end et par timer at udskifte et par bogier ved defekt. Det var normalt hurtigere og mere ”cost effective” end at reparere den ødelagte/defekte, end at henstille en vogn, afmontere, reparere, montere, prøvekøre og lade den tilgå driften igen. En kran i krogen og en hjælpebogie og en donkraft med haveritømmer. Om der var en træ-eller jernbogie til rådighed var ligemeget, bare skidtet passede!

Du er altså ikke den første, der synes noget er forkert og ikke stemmer med billedet/modellen/tegningen. F.eks. nogle ”spidse ”C-mads, nogle med Berlinere, nogle med lister undervinduerne o.s.v.

Men du har helt ret i, at på det TIDSPUNKT vognen er fotograferet SÅ den sådan ud:-)

Jeg glæder mig da på H0 folkets vegne at der kommer en tidstypisk ”trævogn” (her pladebeklædt) engang næste år.
Fortsat god fredag og kommende weekend

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak