Nyt fra ESU: Dalsö Gas

af Morten Flindt Larsen, København K, 13/9 2021, 19:42 (918 dage siden) @ ventrikel

Tak!

Den er da blevet nydelig. Lidt "Märklin-kort" men det går an.


Korte?
Har vi data /foto af alle de tankvogne som firmaet anvendte?
Nogle har måske været i den ikke-sålange version?


Hvilken "ikke-sålange version" mener du? Har du data/foto?

Forbilledet til ESU's model har l.o.p. på 12,7 m. Det forbillede (Franz Kaminski-tegning), som modellen er lavet ud fra, havde en l.o.p. på 15,0 m og adskiller sig på andre punkter (bl.a. solskærmen) fra modellen.


Hvis jeg havde foto/data - mon jeg så ville spørge efter sådanne?
Men med det ret store antal tankvogne Dalsø Gas havde i 60'erne var det vel ikke usandsynligt at der var tale om flere forskellige vognmodeller?

Muligt at lige det litretingsnummer ESU har valgt var en vogn på 15.0 m l.o.p.

Men det var blot en høflig ytring / undren fra min side.

Hvis der havde eksisteret en "ikke-sålang" version, som du hævder, så havde du naturligvis fremlagt dokumentation herfor. Det samme gælder, hvis du havde hævdet, at nogle af vognene havde være cyklamefarvede, hvilket er lige så udokumenteret. Ellers er det jo ikke andet end gas, du lukker ud. Det virker ikke særlig kløgtigt at hævde noget og spørge andre om at fremlægge dokumentation for sin påstand.

Det er det rene vås, at sandsynligheden taler for kortere vogne end 15 meter. Dalsø havde ganske rigtigt flere forskellige vogntyper, men de fleste af vognene havde samme længde og var nybyggede hos Chr. Olsson/Interconsult i Sverige. De var længere end Kaminski-vognen, så ja, der indgår et vist mål af "sandsynlighed" i fordelingen af vogntyperne på længde: de fleste var sandsynligvis længere end Kaminski-vognen, ikke kortere. Men byg du da bare modeltog ud fra sandsynlighedsantagelser.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak