Det gule palæ:160

af Erik ,V. Pedersen ⌂ @, fredag 01. maj, 2020, 23:10 (176 dage siden) @ El Capitan

(...)

[image]

[image]

.
-----------------------
.

I 1963-64 var jeg jævnligt Ankomstvagt i lokalet bag den lille "udsigtskarnap" og de to vinduer på hver side af den. Der var vagt hele døgnet, men nattevagterne (kl. 23-07) var nok tidspunktet, hvor der var mest at lave -- når alle nattens godstog ankom i "Ankomstristen", og skulle rangeres videre over "Bjerget" (rangerbjerget) ned mod ristene på hver side af Dybbølsbro. Andre træk der nede fra kom op til "Afgangsristen" for at afgå i nattens løb - når deres tid var inde.

En aften i vintersæsonen havde jeg aftenvagt (kl. 15-23) sammen med en ældre trafikkontrollør. Det var en alvorlig/seriøs arbejdsplads, meeeeennnn - lidt sjov skulle der også være plads til. Tre hold a to mand, hvert døgn samt yderligere et par mand til afløsning under sygdom og fridage/ferier. Det blev til nogle stykker ialt, og der var altid nogle, der havde et "godt øje" til nogle af de andre.

Denne aften skulle trafikkontrolløren og jeg afløses af en anden kontrollør og hans medhjælp (trafikassistent). De to kontrollører var kendt for altid at lave lidt "grin" med hinanden - og denne nat var ingen undtagelse.

Ca. et kvarter før afløsningen kl. 23 skruede afgående kontrollør ekstra meget op for petroleummen til den store kakkelovn lige bag kontrollørens plads (første skorsten på det lave tag, set fra "Tårnet"), og gjorde i øvrigt klar til overlevering.

Klokken blev 23 og det nye hold indfandt sig. Overlevering: Hvad var under rangering, hvad holdt i de forskellige spor i ankomstristen / afgangsristen. Særlige forhold, hvis der var sådanne de pågældende nat, blev oplyst, og man kunne ønske "God nat".

Idet fratrædende kontrollør ønskede "God nat" og sagde "Farvel", lagde han lige et af datidens "små" røde viskelædere op på toppen af den efterhånden MEGET varme kakkelovnstop, og lukkede yderdøren bag sig ! ! !

Erik V.
www.evp.dk

.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen