Udvendig harmonika til Mk-Fk

af Steff, 26/3 2020, 18:12 (1464 dage siden) @ disavelo

Udvendig harmonika, det er en svær en.

Jeg har selv anvendt den første i.f.m. at ændre Heljan AC og AV til AD/AY.
Hos den daværende ”Togdillen” købte jeg ”færdige” harmonikaer i gummi (altså bølgerne=lærredet) med metalstiverne (yderste/inderste) i bukket metal. Den ene stiver var magnetisk, den anden ikke. Så de blev monterede med hhv. magnet yderst på den ene vogngavl og den anden vogngavl ikke magnetisk. De blev limede på 2-komponent lim. De fandtes i flere størrelser (bredder) for H0 og spor 0. HVIS de er til at opdrive kunne man jo ændre ”bredden” med en tang. Den ville jo så tilsvarende blive for kort i siderne, men her kunne så købes en harmonika i 0. Som jeg husker det var der ikke forskel på ”bølgerne” mellem stiverne i H0 eller 0. Lidt grove som jeg husker det, men det virkede og så rimeligt ud i model.
Den sidste har jeg set/haft i et sporvognssæt fra Tyskland (Hödl eller linie 8 så vidt jeg husker), hvor man selv skulle bukke harmonikaen i pap. Pappet var stiplet med bukkekanter. Harmonikaerne var til tyske ledvogne. Det var altså at bukke i bedste danske lampeskærms design stil.
Ellers er vi henne bl.a. skuresvamp/skum farvet sort presset ned mellem vogngavlene. Giver sig i kurverne, men er måske ikke det mest optimale MODEL mæssigt, ser ”langt fra” (på afstand) godt ud.
Håber det gav lidt inspiration.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak