TKVJ godsvognsfarver

af UTJ, fredag 21. juni, 2019, 20:26 (88 dage siden) @ Olaf Skov

Da Brawa bekendtgjorde at de ville lave en TKVJ QB vogn, fulgte en spændende debat i dette forum om farven på TKVJ's vogne og ”eksperterne” holdt hårdnakket hver på deres. Desværre nåede man ikke frem til de korrekte farver på TKVJ's QA og QB vogne, de var nemlig ikke ens. Ingen brugte nogle af de skriftlige kilder der findes, men holdt på deres, uden formentlig nogensinde at have set en TKVJ QA vogn.

Farven er ellers dokumenteret meget omhyggeligt på banens vognkort, som stadig eksisterer, samt i protokollen over maling og lakering af materiel. Farverne er også nævnt i den i 2015 udgivne - nu udsolgte – bog om Troldhedebanens materiel af undertegnede.
I perioden 1953-61 blev QA vognene malet med Dyrup 65, senere benævnt 650. QB vognene blev malet med Dyrup 66 (660). De havde altså hver sin farve. Se de korrekte farver på Dyrup farvekortet (foto Dyrup)
[image]
Til mine første modeller fik jeg et lille glas original maling. Både modeller og malingsglas har jeg stadig, men den resterende maling er for længst størknet, men har stadig den rigtige farve. DWA udsendte en QB vogn fra TKVJ, rådgivet/vildledt af eksperter fra Sjælland. Desværre var vognen undervejs blevet ramt af en ”tomat”, ingen TKVJ QB vogne har nogensinde haft den farve. Farveekspertkilden havde åbenbart en farveprøve fra en enkelt TKVJ vogn, uden at vide hvilken, måske slet ikke fra denne bane? De efterfølgende DWA vogne fra TKVJ blev fremstillet på baggrund af billeder og dokumentation fra undertegnede. Men det var først efter nogen betænkningstid at Viggo Falkenstrøm valgte at bruge en anden kilde, salget blev for en stor dels vedkommende båret af anmeldelserne i et blad fra Næstved! Jeg erindrer nu ikke at der var nogen negative ytringer af den grund. Når Viggo Falkenstrøm var på besøg, har vi naturligvis snakket om farver og modelbane. Jeg har aldrig hørt at Viggo som 14 årig skulle have været på besøg hos NFJ for at få oplyst farver på godsvogne, så det tror jeg ikke helt på.
TKVJ havde ikke nogen stor syltetøjskrukke som man hældte alle malingsrester i – som nogen påstår. Og man blandede heller ikke selv. Vognene blev malet af en lokal malermester og i kontrakten stod at der kun måtte anvendes de aftalte farver og at eventuelle reparationer skulle udføres så usynligt som muligt – eventuelt skulle en hel side males. Derfor ser man heller ikke pletmalede TKVJ vogne, som det feks forekom i Ålborg.
Jeg har ikke haft nogen andel i Brawa modellen. Desværre forlyder det nu at de har korrigeret farven efter henvendelse fra såkaldte eksperter i Danmark, hvem det så end er. Farven så ellers ud til at være korrekt. Når man læser i dette forum” Det forsøges at få Brawa til at give deres TKVJ vogn den rigtige røde farve. Om det lykkes må tiden vise. Det forlyder vognene var engelsk røde, men hvorvidt det passer synes lidt uklart”. Hvad er det man vil rådgive om, når man åbenbart intet ved? SUK. Forhåbentlig står Brawas rådgiver frem og ikke blot holder sig anonym. Og lad os så håbe vi får en korrekt vogn.

.
Ja og her i den virkeliggjorte udgave:
[image]
Både forkert og helt håbløs, eller den trods alt, inkl tosse-eksperters indblanden ok?

--
ئۇلغىك


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2019 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen