Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte

af Steff, 5/12 2018, 21:22 (1963 dage siden)

Lokomotivet, afrunding og tak til jer alle for at støtte model- og jernbanehobbyen.

Kære alle

Nu er sidste nummer af LOKOMOTIVET sendt ud og dermed er det definitivt slut. Og vi holder ikke en pause som for år tilbage.

Torben Andersen (redaktør) og jeg (ansvarshavende) synes nu, at det er tidspunktet til OGSÅ at få fortalt, hvad alle abonnenter, biblioteker, klubber og museer, der købte LOKOMOTIVET også var med til gennem en lang årrække. Nok uinteressant for mange, men for nogen en behagelig overraskelse for år tilbage.

I bladet formålsparagraf stod der nemlig oprindeligt at: ”Alt arbejde foregår på frivillig og ulønnet basis. Evt. overskud skal iflg. vedtægterne gå til fremme af modelbane-interessen”. Det er jo flotte ord og set andre steder i omskrevet form. Men i LOKOMOTIVETS udgave mentes der i bogstaveligste forstand virkeligt hvad der stod, at ”gå til fremme af modelbane-interessen”. Begrebet blev senere udvidet til også at omhandle veteranjernbaneklubber og museer.

Det betød, at LOKOMOTIVET hvert år gennem en lang årrække uddelte et antal pengebeløb, små som store, til MJ-klubber, veteranklubber og museer. Ikke de store beløb, men omkring 5000,- kr. pr. portion. Hovedsageligt var det til nyopstartede klubber, der lige skulle hjælpes igang eller ældre etablerede klubber, hvor et bygningsprojekt kunne trænge til lidt økonomisk hjælp. For veteranklubber og museer drejede det sig om penge til et restaureringsprojekt. Disse beløb var ikke noget der kunne søges om, men som redaktionen af bladet egenrådigt uddelte.

LOKOMOTIVET har derfor i en årrække uddelt et ca. trecifret beløb alt i alt. Det måtte jo selvfølgelig stoppe, da økonomien begyndte at halte af mange kendte- og ukendte årsager. Så de sidste mange år er der ikke blevet uddelt penge, desværre.

Hvem der i sin tid fik en check er uinteressant nu, men vi syntes at I skulle vide, at foruden at få et godt blad – synes vi, så støttede i indirekte jeres egen og andres hobby, det være sig model- eller veteranjernbane. Alle de andre ting vedr. LOKOMOTIVETS virke kan I læse om i sidste nummer, hvor redaktøren ”takker af”.

Nå, ja, da vi i sin tid startede med første nummer den 15. august 1983 (35 år siden inkl. en lille pause), jokede nok mest jeg med, at bladet ville blive en så stor succes, at jeg kunne købe en Rolls-Royce. I kan se på billedet nedenunder hvad det endte op med og det er jeg egentligt ganske godt tilfreds med. Den pynter da på hylden. Og så er den da sort som en rigtig RR!

[image]
Tak for jeres støtte og hjælp

Med venlig hilsen

Steffen Dresler (fra idag ex. ansvarshavende redaktør på bladet LOKOMOTIVET).

NB: Husk nu at forlaget fortsætter med bogudgivelser og at næste udgivelse er:
DSB post- og rejsegodsvogne 1945 – 1969
Bogen udkommer maj-juni 2019 og sidste bestillingsfrist er 1. marts 2019


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak