Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, 2/1 2018, 17:36 (2277 dage siden)

Jeg har anskaffet mig en Heljan MX i AC udgave.

Den kører for så vidt fint. Men den kan ikke trække to B-vogne op af en 4% stigning.

Nu ved jeg selvfølgelig godt, at DSB materiel ikke er til bjergkørsel. Men min bane er lille, for jeg har desværre kun et hjørne af et værelse til rådighed. Og så er det nødvendigt med en stejl nedkørsel til skyggebanegården.

Heljan har ingen hjul med hæfteringe, så vidt jeg kan finde ud af.

Jeg har selvfølgelig læst mig til det gode råd at skifte hjulene ud med et sæt AC hjul til Hobbytrade ME. Problemet er bare, at disse hjul ikke kan købes noget sted længere.

Men så fik jeg den ide at købe en dåse gummimaling i Biltema. Jeg har tænkt mig at male et ganske tyndt lag på et par af trækhjulene.

Er der andre, der har prøvet noget lignende?

Og skal man forsyne begge hjul på én aksel med gummiringe, eller er det bedre med to hjul i samme side, eller skal det være to hjul “på kryds”?

Hæfteringe på Heljan MX

af ptmadsen, Haderslev, 3/1 2018, 21:53 (2276 dage siden) @ Pilfinger

Hej
Kan det tænkes at hjul fra en Maerklin MY kunne bruges. Begge aksler er 2mm, så det er kun at trække af og presse på.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Bent Larsen, 3/1 2018, 22:51 (2276 dage siden) @ ptmadsen

Hej
Jeg ved ikke hvilke aksler der sidder på den nye Märklin MY, men på gamle 3067 er der 2,5 mm aksler.
vh
Bent Larsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, 1/3 2018, 23:05 (2219 dage siden) @ Pilfinger

Tak for de gode forslag. Jeg er endt med at bruge gummimaling fra Biltema på de to hjul i den ene side af den forreste bogie, altså den uden slæbesko. Stærkt inspireret af forslaget om Bullfrog Snot.

Det gør en verden til forskel.

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Maling-og-lak/Gummimaling-2000033341/

Jeg har naturligvis ikke sprayet det på. Jeg har i stedet brugt en tandstikker ligesom på filmene med Bullfrog Snot. Det har givet et fint tyndt og jævnt lag. Først har jeg renset helt i bund og affedtet grundigt med isopropylalkohol, så malingen har et godt underlag at binde på.

Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, 15/2 2020, 16:10 (1503 dage siden) @ Pilfinger

Gummimalingen fungerede. Men ikke længe. Efter nogen måneder krakelerer det og skaller af.

Men Togcenter Gentofte har filet riller i to hjul, så nu har lokomotivet hæfteringe og rigtig god trækkraft.

Hæfteringe på Heljan MX

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/2 2020, 19:24 (1502 dage siden) @ Pilfinger

Hvad med os 2 skinne folk..? - og strømoptag..? hvad gør vi..?
mvh.
Jan
P.S. har samme problem med HobbyTrade's MZ'ere som ikke er født med hæfteringe..!

Hæfteringe på Heljan MX

af Bent Larsen, 16/2 2020, 20:00 (1502 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Prøv at sætte hæfteringe på 2 hjul, og se hvordan det går, jeg tror de 10 andre hjul nok skal klare det med strømmen, hvis der kan fikses et strømoptag til mitterakslen.
Vh
Bent Larsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, 16/2 2020, 20:08 (1502 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det undrer også mig, at man på 2-skinne systemet ikke skulle have samme behov for at “snyde” med at få hjulene til at stå fast på unaturligt stejle stigninger.

3-skinne folket har vel ikke patent på at lave “forkerte” baner med stejle stigninger og for den sags skyld skarpe kurver?

Virkelighedens lokomotiver har vist et trick med at hælde sand på skinnerne. Og det selvom de ikke er udsat for stejle stigninger.

Prøv med gummimalingen på et enkelt hjul eller en aksel. Jeg vil tro, at de resterende hjul fint må kunne give tilstrækkeligt strømoptag.

Hvis det ikke virker, så er malingen nem at fjerne igen.

Og hvis det virker, så nyd det så længe det varer. Så kan du samtidig overveje at file riller og sætte hæfteringe på.

Mvh.
Pilfingeren

Hæfteringe på Heljan MX

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/2 2020, 20:17 (1502 dage siden) @ Pilfinger

:-) Tak for svar.. Nu er det lidt med forskel, hvilket lokomotiv det handler om. F.eks. har jeg en McK ME 1530, som ikke har hæfteringe, men uden problemer trækker over 4 kilo på krogen op ad en 2-3 % stigning og både i normal "IC" hastighed og langsomt, den er helt ligeglad, den trækker det bare. Men de sidste MZ IV fra HobbyTrade som kom sidste år eller var det 2018..? de har problemer med at trække et 10 vogns persontog.

Hæfteringe på Heljan MX

af Morten Flindt Larsen, København K, 17/2 2020, 09:49 (1501 dage siden) @ Pilfinger

Det undrer også mig, at man på 2-skinne systemet ikke skulle have samme behov for at “snyde” med at få hjulene til at stå fast på unaturligt stejle stigninger.

3-skinne folket har vel ikke patent på at lave “forkerte” baner med stejle stigninger og for den sags skyld skarpe kurver?

Virkelighedens lokomotiver har vist et trick med at hælde sand på skinnerne. Og det selvom de ikke er udsat for stejle stigninger.

Prøv med gummimalingen på et enkelt hjul eller en aksel. Jeg vil tro, at de resterende hjul fint må kunne give tilstrækkeligt strømoptag.

Hvis det ikke virker, så er malingen nem at fjerne igen.

Og hvis det virker, så nyd det så længe det varer. Så kan du samtidig overveje at file riller og sætte hæfteringe på.

Mvh.
Pilfingeren

Hejsa,

Eller prøv med gummimaling på skinnerne på de stejle stigninger. Det kan være, at det virker. (duk og lynhurtigt væk op ad skråningen)

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
Institut for teoretisk Modeljernbane

Hæfteringe på Heljan MX

af Bent Larsen, 16/2 2020, 20:46 (1502 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej
Et 6 akslet 2 skinne lok. Kan vel klare sig med fuldt strømoptag på 5 aksler. Der er da mange 4 akslede lok. der kører ok som 2 skinne lok.
Vh
Bent Larsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Fiona, Sdr. Bjert, 17/2 2020, 23:21 (1501 dage siden) @ Bent Larsen

Få fat i nogle hjul fra Hobbytrade. De fås både med og uden hæfteringe. Træk hjulene af deres aksler og sæt dem på Heljans. Du får mindre flanger, samt bedre strømoptag, idet du undgår Heljans brunering.
Hjulene, samt i øvrigt rigtig mange reservedele, fås hos Hobbytrade i Erritsø. Butikken er altid et besøg værd. Det er kaffe på kanden.

--
Venlig Hilsen

Jørgen



Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak