Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, tirsdag 02. januar, 2018, 17:36 (286 dage siden)

Jeg har anskaffet mig en Heljan MX i AC udgave.

Den kører for så vidt fint. Men den kan ikke trække to B-vogne op af en 4% stigning.

Nu ved jeg selvfølgelig godt, at DSB materiel ikke er til bjergkørsel. Men min bane er lille, for jeg har desværre kun et hjørne af et værelse til rådighed. Og så er det nødvendigt med en stejl nedkørsel til skyggebanegården.

Heljan har ingen hjul med hæfteringe, så vidt jeg kan finde ud af.

Jeg har selvfølgelig læst mig til det gode råd at skifte hjulene ud med et sæt AC hjul til Hobbytrade ME. Problemet er bare, at disse hjul ikke kan købes noget sted længere.

Men så fik jeg den ide at købe en dåse gummimaling i Biltema. Jeg har tænkt mig at male et ganske tyndt lag på et par af trækhjulene.

Er der andre, der har prøvet noget lignende?

Og skal man forsyne begge hjul på én aksel med gummiringe, eller er det bedre med to hjul i samme side, eller skal det være to hjul “på kryds”?

Hæfteringe på Heljan MX

af EH6762, onsdag 03. januar, 2018, 11:30 (285 dage siden) @ Pilfinger

Hej igen

Man kan bruge dette produkt, som er udviklet til N. På nettet er der delte meninger og jeg har ikke selv prøvet det:

http://www.bullfrogsnot.com/

I UK kan man købe det på denne side:
https://www.hamodels.net/

Vh

Kristian

Hæfteringe på Heljan MX

af ptmadsen, onsdag 03. januar, 2018, 21:53 (285 dage siden) @ Pilfinger

Hej
Kan det tænkes at hjul fra en Maerklin MY kunne bruges. Begge aksler er 2mm, så det er kun at trække af og presse på.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Bent Larsen, onsdag 03. januar, 2018, 22:51 (285 dage siden) @ ptmadsen

Hej
Jeg ved ikke hvilke aksler der sidder på den nye Märklin MY, men på gamle 3067 er der 2,5 mm aksler.
vh
Bent Larsen

Hæfteringe på Heljan MX

af Pilfinger, torsdag 01. marts, 2018, 23:05 (228 dage siden) @ Pilfinger

Tak for de gode forslag. Jeg er endt med at bruge gummimaling fra Biltema på de to hjul i den ene side af den forreste bogie, altså den uden slæbesko. Stærkt inspireret af forslaget om Bullfrog Snot.

Det gør en verden til forskel.

http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Maling-og-lak/Gummimaling-2000033341/

Jeg har naturligvis ikke sprayet det på. Jeg har i stedet brugt en tandstikker ligesom på filmene med Bullfrog Snot. Det har givet et fint tyndt og jævnt lag. Først har jeg renset helt i bund og affedtet grundigt med isopropylalkohol, så malingen har et godt underlag at binde på.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk

Copyright © 2017 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen