Avatar

Kedeligt nyt fra McK.

af Futfar, Kajerød, 1/12 2017, 17:41 (2300 dage siden)

Jeg er een af dem som havde påtænkt at give mig selv et par vogne Litra AC, i julegave. Men så skulle det altså ikke være :-( . I følge McK's hjemmeside, bliver det i ihvertfald ikke til førstkommende jul. Det kan undre, for Mck plejer jo at have ganske godt styr på leverancerne, så gad nok vide hvad der er gået galt; ikke kun for nævnte modeller, men også for en del andre modellers vedkommende.... :-( .
Har man en MK/FK, kunne man så ellers oprangere en fin Englænder, selvom AD/AY jo stadig står højt på ønskelisten! Men det kan jo være at en sådan kommer en gang når McK har fået styr på de igangværende leverancer. Indtil da, må man jo så nøjes med AV=AV, i stedet for dobbeltvognen/AC vognen. Meen, det er jo ikke helt det samme!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kedeligt nyt fra McK.

af Hans Andersen, 1/12 2017, 20:31 (2300 dage siden) @ Futfar

Mon Peter og Dekas (Kasper Bang) er røget i totterne af hinanden?

På McKs hjemmeside står der: Alle modeller er udviklet og produceret af Dekas for McK.
Der står nu også: Skuffende og uforståeligt, at leverandører man har arbejdet sammen med siden den spæde start, pludselig ikke kan finde ud af noget som helst.

Kedeligt nyt fra McK.

af Johnni, 1/12 2017, 22:46 (2299 dage siden) @ Hans Andersen

Mon Peter og Dekas (Kasper Bang) er røget i totterne af hinanden?

På McKs hjemmeside står der: Alle modeller er udviklet og produceret af Dekas for McK.
Der står nu også: Skuffende og uforståeligt, at leverandører man har arbejdet sammen med siden den spæde start, pludselig ikke kan finde ud af noget som helst.

Vil mene at Dekas er udvikler og Kina er leverandør.

Johnni

Kedeligt nyt fra McK.

af modeljernbane, 2/12 2017, 10:38 (2299 dage siden) @ Johnni

Det er da helt klart Kina han mener. Kineserner har nok ikke helt samme tilgang til det, med tider og lev. tidspunkter, som vi har her i Danmark.:-D

Kedeligt nyt fra McK.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 2/12 2017, 13:41 (2299 dage siden) @ Hans Andersen

Ingen grund til at starte rygter op der nok ikke er der, tolker det også helt klart som om, at det er det store asiatiske land det er galt i.

Mvh
Claus

Kedeligt nyt fra McK.

af Hans Andersen, 2/12 2017, 14:34 (2299 dage siden) @ Claus E. Hansen

På teksten på hjemmesiden er klar: Dekas er producent.

Producenten er vel også leverandør?

Men okay, det er ikke første gang McK kommer med "uheldige" udtalelser. Kommunikation er ikke altid deres stærke side.

Kedeligt nyt fra McK.

af UTJ, 2/12 2017, 15:27 (2299 dage siden) @ Hans Andersen

Mon ikke det ordner sig - kan bare ikke lige nu siges noget om leveringstider. Eventuel skift af leverandør i Kina kan dog medføre betydelige afbræk i produktflowet. Det er trods alt bedre med info om at alt pt synes usikkert end ingen info.

--
ئۇلغىك

Kedeligt nyt fra McK.

af Svend B J, 2/12 2017, 15:54 (2299 dage siden) @ UTJ

Mon ikke det ordner sig - kan bare ikke lige nu siges noget om leveringstider. Eventuel skift af leverandør i Kina kan dog medføre betydelige afbræk i produktflowet. Det er trods alt bedre med info om at alt pt synes usikkert end ingen info.

.
Emnet "fremstilling i Kina" bliver diskuteret lystigt på tyske Drehscheibe

--
Svend
[image]

Kedeligt nyt fra McK.

af UTJ, 2/12 2017, 19:05 (2299 dage siden) @ Svend B J

Emnet "fremstilling i Kina" bliver diskuteret lystigt på tyske Drehscheibe

.
Jo, men det er heller ikke helt let. Virksomhederne er ofte med lille kapitalgrundlag. Desuden bygger forretningsforbindelse på personlige relationer, og det er dem man aktiverer i krisesituationer - men den slags relationer opbygges over mindst ti år og hvis der er sprogbarriere kan den også være en hindring når det virkelig brænder på. Men mon ikke det i dette tilfælde bliver løst.

--
ئۇلغىك

Lad os da endelig kontakte Rygters Bureau

af Nordexpress, 2/12 2017, 19:13 (2299 dage siden) @ Claus E. Hansen

Først og fremmest er det da fint at McK melder ud, at der ikke ankommer flere modeller før jul i år. Så kan kunderne disponere efter det, købe nogle af de ting, der ligger ude hos forhandlerne, afvente eller bruge pengene på anden underholdning, der er forældet om et år. Der er jo ikke engang gået to måneder siden de seneste leverancer af nyheder fra McK.

Og som allerede skrevet er det da ikke første gang, at en europæisk modeldesigner oplever kurrer på tråden med kinesiske fremstillingsvirksomheder. Kineserne afgør selv, hvilke kontrakter, de opfylder og hvornår. Så det er et spørgsmål om penge og prioritering.

Schweiziske Railtop var vel flere år om at få deres forme ud af et kinesisk konkursbo.

Og helt ærligt, at det sker op mod en julesæson, hvor der er økonomisk højkonjunktur i modelbanens højborg, Tyskland, kan da vel ikke overraske en eneste modelbanefan, der er fyldt 30.

Rygte 1. Et eller flere modelbanemærker med en smule større indkøbspower på verdensmarkedet end McK ønsker at udnytte denne højkonjunktur og har bestilt flere modellinjer mod god mammon.

Rygte 2. Nogle ønsker bevidst at stikke en kæp i hjulet på det fremstormende danske mærke McK - enten med penge, magt eller ordrer, der produceres i stedet for McKs ordrer.

Rygte 3. Mck har krævet af sin underleverandør, at erstatning for de fejlbehæftede dele på f.eks. MR leveres uden regning - (jeg erindrer overhovedet ikke detaljerne). Underleverandøren er sur og vil give McK en lærestreg.

Det er altsammen sådan noget, som en mindre start-up virksomhed kommer ud for. Nogle har råd til modtræk og advokater, andre start-ups dør af sådan en omgang.

Det hedder globalisering.
God søndag.

Lad os da endelig kontakte Rygters Bureau

af Bent Larsen, 4/12 2017, 09:07 (2297 dage siden) @ Nordexpress

Hej
Punkt 2. Hvem kan have interesse i det ?
Vh
Bent Larsen

Lad os da endelig kontakte Rygters Bureau

af Thomas Andersen, 6/12 2017, 07:57 (2295 dage siden) @ Bent Larsen

Punkt 2. Hvem kan have interesse i det ?

Ingen. Jeg forstod det som hypotetisk jf. overskriften på indlægget.

Derudover tror jeg ikke McK på nogen måde er store nok til at true nogen som helst. De betyder intet på den Europæiske modeljernbanescene. Intet overhovedet.

Kedeligt nyt fra McK.

af bygger01, Herning, 2/12 2017, 22:38 (2298 dage siden) @ Futfar

Bør man ikke i stedet rose for McK for at de melder ud !

Og håbe på, at de venter på et eller andet får mere besked på et senere tidspunkt ...

--
Jørgen Steffensen

Avatar

Kedeligt nyt fra McK.

af Futfar, Kajerød, 4/12 2017, 17:59 (2297 dage siden) @ bygger01

Bør man ikke i stedet rose for McK for at de melder ud !

Og håbe på, at de venter på et eller andet får mere besked på et senere tidspunkt ...

Jeg hverken roser eller skoser McK, men konstaterer blot at det er kedelige nyheder.

Som mangeårig voksenunderviser, er der et mundhed som jeg ofte har anvendt efter devisen om at give ros, ris, ros til sine elever: Det var godt I kom, det var noget skidt det I lavede, det er godt I snart er færdige her!
Ovennævnte er bestemt ikke møntet på McK:-P .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kedeligt nyt fra McK.

af Josax1978, 2/12 2017, 23:41 (2298 dage siden) @ Futfar

Walthers er kommet med en lignende melding, hvor deres nyheder er op til 7 måneder forsinket.

Avatar

Kedeligt nyt fra McK.

af Futfar, Kajerød, 5/12 2017, 15:08 (2296 dage siden) @ Josax1978

Jeg går ud fra at det ret store amerikanske firma ligeledes får deres modeller fremstillet i Kina.
Det kan så undre mig lidt, at det canadiske firma Rapido Trains Inc., er rigtig gode til at overholde sine leveringsfrister, især set i lyset af, at de nok ikke fremstiller nær så mange enheder pr. model, som Walthers gør.
Det skal så tilføjes, at de, som hovedregel, ikke fremstiller til lager, men til forudbestillinger fra forhandlere og til private, med direkte levering fra firmaet. Dette betyder jo så, at fra bestilling til levering, er der lang tid, men det de lover, holder de. Nuvel, alene denne form for leveringstid, har jo en indbygget "elastik".
Og så er deres modeller langt mere detaljerede end selv McK, og så koster de kun ca. det halve.... Alle typer personvogne, har som selvfølge, indbygget lys og automatiske - magnetiske - centralkoblinger.

Da EU og Canada har indgået frihandelsaftale, er prisen derfor særdeles attraktiv - forsendelsen er meget billig - hvis man altså kører Canadisk eller USA'nsk ;-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kedeligt nyt fra McK.

af Flemming, 6/12 2017, 11:37 (2295 dage siden) @ Futfar

Og så er deres modeller langt mere detaljerede end selv McK, og så koster de kun ca. det halve.... Alle typer personvogne, har som selvfølge, indbygget lys og automatiske - magnetiske - centralkoblinger.


Da EU og Canada har indgået frihandelsaftale, er prisen derfor særdeles attraktiv - forsendelsen er meget billig - hvis man altså kører Canadisk eller USA'nsk ;-).

Kære Futfar

Du gjorde mig nysgerrig med ovenstående udsagn, så jeg har lige kikket "lidt" på deres hjemmeside! Nu er smag jo heldigvis en individuel sag og jeg vil medgive dig at det er fine modeller men langt mere detaljerede end Mck synes jeg bestemt ikke det er! Begge firmaer Rapido Trains Inc. og McK er i mine øjne stort set ligeværdige repræsentanter for den (høje) standard der findes i tidens H0 marked.

Gode fut hilsner

Flemming

Avatar

Kedeligt nyt fra McK.

af Futfar, Kajerød, 7/12 2017, 16:26 (2294 dage siden) @ Flemming

Nu er det jo meget svært at bedømme hvor detaljerede de forskellige modeller er, hvis man ikke har dem i hånden. Det er jeg så så heldig at have;-).
Jeg sender lige et par skilderier af den bageste vogn - kaldet The Park Car - fra toget The Canadien. De har alle navn efter en af de mange nationalparker der findes i Canada. Denne vogntype løber altid bagest i toget. [image][image][image][image][image][image][image][image][image][image]
Toget er 20 - 28 vogne langt, og kører mellem Toronto og Vancouver og omvendt.
Med McK's vogne i den ene hånd, og Rapido Trains i den anden, synes jeg at der er en verden til forskel på detaljerne. Bevares, de danske personvogne har jo heller ikke alle de detaljer som de canadiske har, så jeg er skam stadig yderst tilfreds med hvad McK laver, det kan blot undre, at de canadiske kan erhverves for ca. den halve pris :-P. Og som nævnt, er alle personvogne leveret med indv. belysning; ikke så ringe endda...;-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Kedeligt nyt fra McK.

af Futfar, Kajerød, 7/12 2017, 17:28 (2294 dage siden) @ Futfar

For god ordens skyld, skal jeg måske tilføje at Rapido Trains Inc. ejer en fabrik i Kina, samt at de har 2 kinesisk talende medarbejdere i virksomheden, beliggende i Ontario, Canada. Det skulle jo så nok kunne forhindre de fleste kultur/sprog forbistringer.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kedeligt nyt fra McK.

af Thomas Jespersen, 7/12 2017, 17:43 (2294 dage siden) @ Futfar

De har nok også nogle lidt andre oplag. Hvis jeg havde en fabrik i Kina ville jeg også være mere begejstret for en kunde der bestiller 10.000 vogne end en der bestiller 1200 fordelt på seks varianter.

Thomas

Kedeligt nyt fra McK.

af UTJ, 7/12 2017, 18:27 (2294 dage siden) @ Thomas Jespersen

De har nok også nogle lidt andre oplag. Hvis jeg havde en fabrik i Kina ville jeg også være mere begejstret for en kunde der bestiller 10.000 vogne end en der bestiller 1200 fordelt på seks varianter.

.
Det kommer helt an på dækningsbidraget.

--
ئۇلغىك

Kedeligt nyt fra McK.

af Flemming, 7/12 2017, 20:07 (2294 dage siden) @ Futfar

Nu er det jo meget svært at bedømme hvor detaljerede de forskellige modeller er, hvis man ikke har dem i hånden. Det er jeg så så heldig at have;-).
Jeg sender lige et par skilderier af den bageste vogn - kaldet The Park Car - fra toget The Canadien. De har alle navn efter en af de mange nationalparker der findes i Canada. Denne vogntype løber altid bagest i toget.
Toget er 20 - 28 vogne langt, og kører mellem Toronto og Vancouver og omvendt.
Med McK's vogne i den ene hånd, og Rapido Trains i den anden, synes jeg at der er en verden til forskel på detaljerne. Bevares, de danske personvogne har jo heller ikke alle de detaljer som de canadiske har, så jeg er skam stadig yderst tilfreds med hvad McK laver, det kan blot undre, at de canadiske kan erhverves for ca. den halve pris :-P. Og som nævnt, er alle personvogne leveret med indv. belysning; ikke så ringe endda...;-).

Kære Futfar

Jow - jeg må medgive at der er (mange) flere detaljer og det er nok der jeg fik udtrykt mig upræcist, for der er helt klart flere detaljer på Canadierne der har også langt mere udstyr end en gammel CC vogn, men jeg synes ikke man kan sige at de detaljer der er der er "dårligere" og for den sags skyld bedre på CC vognene - begge er af ypperlig kvalitet! Så er der lige det med prisen, årsagerne hertil er sikkert mange, en vigtig faktor må være oplagsstørrelser. At firmaet selv ejer fabrikken har nok også betydning for udsalgsprisen.

Gode hilsner

Flemming

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak