Märklin MY med kortkoblingskulisse

af Pilfinger @, 3/11 2017, 12:26 (2359 dage siden)

Jeg har dummet mig usigeligt og søger nu hjælp i den tilsammen forhåbentligt alvidende skare på dette forum:

Jeg har fået fat i en Märklin 39674 DSB MY rød/sort, som jeg så efterfølgende har ødelagt.

Jeg ville sætte Fleishmann profi koblinger på i den ende af lokomitivet, der ikke har slæbesko, for at prøve disse af. Men de kunne ikke være der for ploven. Og så ville jeg afmontere ploven. Det så jo nemt nok ud - af med to skruer, og så var den plov væk. Jeg havde bare ikke forudset, at koblingskulissen så ville følge med ud i dens tre bestanddele: En fjeder og to stykker plastik.

Det er mig umuligt at få det hele på plads igen. Jeg kan til nøds godt sætte fjederen på, så den får de to dele af kulissen til at hænge sammen. Men jeg kan ikke både putte den derved delvist sammenhængende kulisse ind i chassiset af lokomotivet (som skal udgøre rammen af kulissen) og samtidig få ploven på plads og skrue de to skruer i. Fjederen når altid at hoppe af længe inden jeg får det hele på plads.

Jeg har så heller ikke turdet at skulle alt for meget mere ad for at få plads til at sætte kulissen rigtigt sammen. På sin vis ville jeg gerne have hele bogien væk, men det kan jeg heller ikke se, hvordan man gør uden at ødelægge endnu mere. Jeg har skruet "karosseriet" af. Det er nemt nok. Og jeg har også taget rammen af bogien og taget hjul og hjulaksler af.

Kan nogen hjælpe mig med et hint om, hvordan man dels tager bogien af og endnu hellere, hvordan man samler hele skidtet?

Märklin MY med kortkoblingskulisse

af peterw, 3/11 2017, 13:23 (2359 dage siden) @ Pilfinger

Hejsa,

Kan nogen hjælpe mig med et hint om, hvordan man dels tager bogien af og endnu hellere, hvordan man samler hele skidtet?

Jeg kan nok ikke hjælpe dig nu hvor alt er skilt ad - men har allereded hørt en storkøbenhavnsk forhandler bande over problemet tidligere... ;-) Jeg har pr. mail spurgt ham hvad løsningen var - og vender tilbage her når jeg hører noget...

- Da jeg selv senere indkøbte plove til udskiftning for skørter på min vinrøde MY var jeg advaret - og nøjedes med at fjerne en enkelt skrue ad gangen. (En skrue af, skørt drejet til side, plov "skævt på" med skrue osv... - det gik på den måde OK.)

Selv har jeg tænkt at så skrøbeligt det er konstrueret må de næsten have en form for "lære" de lægger maskinerne i under samlingen - evt. kunne man prøve at konstruere noget i den stil?

I øvrigt har jeg ikke haft nævneværdige problemer med Fleischmann profi koblinger på den type maskine, hverken i forhold til montage eller kørsel... Men det skal så siges at jeg pt. ikke har fast anlæg, så maskinerne tilbringer allermest tid i vitrine...

Mvh,

Peter

Märklin MY med kortkoblingskulisse

af Pilfinger, 3/11 2017, 21:26 (2359 dage siden) @ peterw

Whohoooo!!!!

Tak peterw :-)

Dit svar var til meget stor hjælp.

Med lokomotiv-chassiset spændt fast i en skruestik (det er jo Märklin kram lavet af støbejern) kunne jeg nemlig godt skrue kulissen på uden plov.

Og da det først var gjort, fulgte jeg din procedure og løsnede først den ene skrue, som jeg så satte ploven fast med (skævt), hvorefter jeg løsnede den anden skrue igen, så jeg forsigtigt kunne dreje ploven på plads og sætte skruen i igen.

Et voila - lokomotivet er atter “sig selv”.

Oh fryd.

Mvh.
Pilfinger

Märklin MY med kortkoblingskulisse

af peterw, 4/11 2017, 02:14 (2358 dage siden) @ Pilfinger

Whohoooo!!!!

Tak peterw :-)

Dit svar var til meget stor hjælp.

Med lokomotiv-chassiset spændt fast i en skruestik (det er jo Märklin kram lavet af støbejern) kunne jeg nemlig godt skrue kulissen på uden plov.

Og da det først var gjort, fulgte jeg din procedure og løsnede først den ene skrue, som jeg så satte ploven fast med (skævt), hvorefter jeg løsnede den anden skrue igen, så jeg forsigtigt kunne dreje ploven på plads og sætte skruen i igen.

Et voila - lokomotivet er atter “sig selv”.

Oh fryd.

Det glæder mig at mit lille hint kunne bruges! :-)

Mvh
Peter

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak